Jeroen Post | donderdag 10 Okt 2019, 12:07

Heeft Konami naast de titel nog meer aangepast in hun jaarlijkste voetbalgame? Lees verder!

• Betere presentatie
  • Zeer soepele gameplay
  • Online modus vrij traag
  • Scheidsrechters en medespelers nog niet ideaal

Het eerste deel in de serie dat ik ooit speelde kwam alweer zeventien jaar geleden uit in de vorm van Pro Evolution Soccer 2, destijds op de PlayStation 2. Door de jaren heen heb ik flink wat delen gespeeld entwee jaar geleden recenseerde ik de 2018-versie nog. Dit jaar is het de beurt aan eFootball PES 2020.

Oog voor detail

Wanneer je de game opstart, zal je meteen merkendat Konami het dit jaar over een andere boeg heeft gegooid. Kil en zakelijk, dat waren nogal eens de verwijten die ze te horen kregen over de presentatie en de menu's in de Pro Evolution Soccer-serie. Felle kleuren, mooie logo's, intuitief; als je dit soort dingen kunt opmerken over het spel dat je net opstart, is dat natuurlijk enorm positief. Naast de vernieuwde presentatie heeft Konami dit jaar ook gekozen voor een andere titel voor hun voetbalgame. Geen Pro Evolution Soccer 2020, maar het onbegrijpelijke eFootball PES 2020. Naar mijn herinnering de eerste voetbalgame die technisch gezien zowel de term 'Soccer' als 'Football' gebruikt in de titel.

Gelukkig heeft Konami ook het spel behoorlijk herzien. Het valt meteen op hoeveel detail overal in zit. Voor zo'n beetje alle acties die je op het veld uit kan voeren zijn veel nieuwe animaties te zien. Zo heb je als speler meer invloed op hoe je de bal probeert af te pakken, of juist voorbij je tegenstander probeert te krijgen. Er zijn simpelweg meer animaties en de soepele bediening in PES 2020 maakt dus veel meer mogelijk dan voorheen. Mocht je als speler bijvoorbeeld een verdediger passeren, zie je aan hem dat hij alles gaat proberen om je tegen te houden. Hij zal enorm teleurgesteld zijn als het niet lukt. Hij probeert je neer te schoffelen of aan je shirt te hangen. Spelers liggen vrij snel op de mat omdat er veel meer echt om de bal geduelleerd wordt, dus de scheidsrechter maakt af en toe wel discutabele beslissingen, omdat hij wat moeite lijktte hebben met de nieuwe insteek. Af en toe lijken je medespelers ook gekke dingen te doen, vooral met steekballen geven, want ze lopen niet altijd goed door.

Het dribbelen met de bal is het deel van de gameplay waar het meest is veranderd. Het is voor iedereen sowieso een stuk soepeler, maar met het nieuwe finesse dribbling is het voor de topspelers nog beter geregeld. Je loopt veel soepeler alle kanten op met de bal aan de voet en dit is werkelijk een verademing op het gebied van de speelbaarheid en het gedeelte waar PES onderscheid maakt. Iedereen kan het, maar alleen de echte toppers zullen de doorslaggevende passes geven na een geniale dribbel. Piet Hein van een Duitse degradatiekandidaat zal er minder profijt van hebben dan bijvoorbeeld Frenkie de Jong. Dat neemt echterniet weg dat het spelplezier wel degelijk flink verbeterd is.

Grootmeester Liga

De allergrootste modus in deze serie voetbalgames is, al sinds de oudheid, de Master League. Stel je eigen team samen, bepaal je tactiek, je doelstelling voor het seizoen en probeer zover mogelijk te komen. Het belangrijkste verschil met vorige delen is dat het nu eindelijk leuker en spannender is om spelers aan te trekken. Spelers hebben niet meer van die idiote transferbedragen aan zich hangen en het is veel leuker geworden op die manier om een team te bouwen. Je kan ook alle kanten op; kies je voor een team dat met een klein budget allerlei talenten aantrekt, of kies je voor het grote geld en maak je een nieuw FC Hollywood? De keuze is aan jou. Master League is al jarenlang een van de populaire modi in de PES-franchise. De laatste jaren werd het steeds minder interessant, maar in 2020 heeft Konami er een positieve draai aan weten te geven.

Wat overigens ook positief is, is de aankleding van de game. Niet alleen de Master League is een stuk beter te navigeren, ook alle menu's zijn aangepakt. De game begint meteen met frisse kleuren en heldere menu's. Het enige dat blijft, zijn die aankondigingen die Konami je beeld op stuurt als je de game start; elke aanpassing en melding heeft een apart schermpje dat je eerst te zien krijgt en daarna weg moet drukken.

Licentie

Het lijkt inmiddels een cliché te worden om dit steeds te moeten noemen, maar er is in niet veel genres zo'n licentiestrijd als in voetbalgames. FIFA en PES proberen elkaar elk jaar te overtreffen of uniek te zijn op bepaalde vlakken en dat is dit jaar niet anders. Pro Evolution Soccer heeft de licentie van een behoorlijk aantal Leagues, maar die heeft FIFA ook. Juventus, een van de grootste clubs van de wereld, is echter alleen in PES te zien met de volledige naam. In FIFA zal je deze vinden als Piemonte Calcio.

Ook op andere vlakken heeft PES zich behoorlijk verbeterd ten opzichte van vorige delen. Zo had je vroeger in de Engelse Premier League nog namen als North London Blue of Tyneside. Dit jaar is bij dergelijke clubs, waar dus niet de licentie voor binnen is gehaald, de naam een stuk beter herkenbaar. Zo heb je tegenwoordig Chelsea B, Liverpool R en Tottenham WB. Op deze manier omzeilt Konami blijkbaar de licenties. Gek genoeg is Manchester United dan wel weer volledig gelicenseerd aanwezig in de game. Op het vlak van grote international toernooien is ook wat veranderd. Zoals de geoefende voetbalfan wel weet, maakte EA altijd de games rondom het WK of EK Voetbal. Dit jaar is niets minder waar, wantKonami heeft namelijk de licentie voor het EK 2020 in handen. Ook hier slaan ze een flinke slag mee. De content rondom dit toernooi moet in 2020 gratis naar deze game komen.

En dan nog wat

Verder bevat het spel de gebruikelijke modi. Als je vorige delen van de serie hebt gespeeld, weet je wel zo'n beetje wat je kan verwachten. In MyClub bouw je aan je eigen team, door middel van packs te openen. Wat dit betreft lijkt deze modus wel wat op die van FIFA (Ultimate Team), maar toch is dit hier iets anders. Je kan geen spelers van andere gamers kopen en je spelers raken bijna niet geblesseerd, dus healing cards heb je niet nodig. Alleen het houden van spelers is een stuk lastiger in deze game. Dat is behoorlijk prijzig met in-game geld. Dan is er nog Become A Legend, waarin je een carrière probeert op te bouwen met een enkele speler. Konami is echter ook zo vrij geweest om toch maar een nieuwe modus in de game te stoppen; Matchday. Hierin kies je een van de twee kanten en aan het einde van de week wordt er opgesomd welke van de twee er het meeste punten hebben gehaald.

PES 2020 kan, uiteraard, ook online gespeeld worden. Deze online modus heet eFootball en blijkbaar vindt Konami dat zo belangrijk dat ze meteen de titel van de hele game aanpassen. eFootball PES 2020; er is over vergaderd en het is ergens goedgekeurd. Het is geen minpunt, deze belachelijke titel, maar het moet wel even genoemd worden. Wat ook genoemd moet worden is dat de matchmaking vrij traag verloopt als je een potje online voetbal speelt. In FIFA is dit meestal geen gigantisch probleem, en in vorige delen van PES had ik er persoonlijk niet heel veel last van, maar de stabiliteit van de servers lijkt iets minder sterk vooralsnog.

Uiteindelijk gaat het erom dat PES 2020 zich goed heeft verbeterd ten opzichte van vorige delen. Presentatie en gameplay zijn enorm vooruit gegaan en dat is hoe het hoort. Voor welke voetbalgame je dit jaar kiest, is in ieder geval niet meer vanzelfsprekend.

eFootball PES 2020 is een verademing op het gebied van gameplay. Alles voelt soepeler aan, en je hebtecht het gevoel veel meer invloed te hebben. De scheids is niet zoals hij zou moeten zijn, je medespelers zijn soms niet serieus genoeg, de online modus mag iets sneller zijn en voor de licenties moet je bij FIFA zijn. Voor de gameplay kies je echter dit jaar toch voor PES.