Het Formule 1-seizoen is in volle gang en daar hoort natuurlijk een nieuwe game bij. Lees onze recensie van F1 22!

• Nieuwe automodellen excellent vertaald naar het nieuwe handling-model
  • Tal van verbeteringen aan gameplay en mechanica
  • Pirelli Challenges zorgen voor een leuke afwisseling
  • Lichte upgrade, dus niet echt nodig als je 2021 al hebt
  • F1 Life is puur opsmuk en niet geïntegreerd in de totaalervaring

Dit jaar gaat er een ware revolutie door de koningin van alle racesporten, Formule 1. Nieuwe regels, maar vooral nieuwe automodellen met de terugkeer van grondeffect zorgen voor een totale reshuffle van de kaarten. Dankzij het turbulente einde van vorig seizoen en de razend populaire Netflix-serie Drive to Survive maakt het hele F1-circus een move van pure sport naar een all-round entertainment product. Codemasters, nu onder de EA vlag, gaat in F1 22 mee met zowel de sportieve als meer marketinggerichte aanpassingen en dat met wisselend succes.

De reeks heeft altijd wel wat een probleem gehad om een aankoop elk jaar te rechtvaardigen, buiten dan die enkele fans die de laatste nieuwe liveries en drivers bij de juiste teams een must vinden. Hoewel er een aantal belangrijke veranderingen in F1 22 zijn, voelen de meeste toevoegingen overbodig aan. Ondanks alles wat er op het circuit is gebeurd in de echte sport, is dit nieuwe deel een voortzetting van wat fans van de serie zijn gaan verwachten. Het is een geweldige racer en een uitstekend startpunt voor degenen die nieuw zijn in de F1, maar misschien niet het soort vooruitgang dat kenners van de serie willen.

Evolutie 2022

De meest impactvolle veranderingen in de game zijn misschien wel de absolute must om de nieuwe wagenmodellen te integreren inclusief de aanpassingen aan het handling-model. De wagens voelen groter en breder aan, zijn iets minder wendbaar en stijver in de bochten, maar door de extra downforce zijn bochten aan hoge snelheden nu nog leuker dan met de vorige modellen. Ik rij met een Thrustmaster T248 die sinds deze editie nu ook met een eigen profiel ondersteund wordt. Qua bochtenwerk moest ik nog voorzichtiger zijn bij het uitkomen van de bochten en voelde ik net iets meer onderstuur bij het sturen naar de apex. Algemeen blijft het handling-model bij de beste in de markt, de wagens reageren exact zoals het hoort met alle voordelen (beter inhalen) en nadelen (minder tractie op lage snelheid) die daarbij horen.

Qua gameplay zijn de uitdagingen niet meer van de partij, maar kan je je nu meten in de Pirelli Hot :aps waarin je niet rond het circuit van het weekend rijdt in je F1-wagen, maar in een brede selectie aan supercars. Het biedt een leuke afwisseling, maar ik vond de switch qua handling wel een hele aanpassing. Je moet een heel pak vroeger in de remmen om niet in de zandbak te eindigen.

De excellente story mode “Braking Point” die vorig jaar bij F1 2021 werd geïntroduceerd, loopt op een tweejaarlijks schema en slaat dus F1 2022 over. Het speltype Carrière is in de basis grotendeels hetzelfde, maar de manier waarop je de pers interviewt en met je personeel omgaat is veranderd, wat voor wat broodnodige frisheid zorgt. De oefenroutines, waarin je extra R&D-punten kunt verdienen voor auto-upgrades, hebben ook een make-over gekregen. Er zijn ook een paar routines bijgekomen, zodat je niet elke race opnieuw dezelfde taken hoeft uit te voeren.

Closing the gap

F1 2022 maakt grotendeels het verschil in alles wat quality of life-verbeteringen zijn. Het gamma aan assists en moeilijkheidsopties is sterk uitgebreid wat de game een pak toegankelijker maakt voor spelers van alle niveaus en leeftijden. Zo kan je de moeilijkheidsgraad dynamisch maken en past de AI zich aan op basis van jouw rij- en racestijl. De coureurs zelf hebben ook een flinke upgrade gekregen. Hoewel ze nog steeds verre van perfect zijn, zijn de AI-racers complexer. Ze lijken meer op echte menselijke spelers en dwingen je om snel te schakelen tussen aanval en verdediging. Ze kunnen agressief zijn en bewegingen maken waar je je in eerdere F1-games nooit zorgen over hoefde te maken. Maar ze maken ook fouten als ze op kop rijden, zoals het blokkeren van een wiel na een lange periode van druk om je een mooie en gemakkelijke inhaalactie te geven. Natuurlijk zijn er ook een pak wijzigingen in de circuits, waaronder de toevoeging van Miami en de verandering van Albert Park in Australië de belangrijkste zijn. Over de circuits gesproken, ze zien er absoluut prachtig uit en zijn perfect nagebouwd. Het wordt echt een punt waarop de beelden in de game met de werkelijkheid kunnen worden verward.

Ik had het eerder al over dat Codemasters gelijkaardig aan de F1 zelf wat een shift naar entertainment maakt in de game met de introductie van F1 Life: wie weet wel onder druk van nieuwe broodheer EA. Nu kan je eindelijk het leven van een echte F1-coureur beleven, maar het resultaat is vrij flauw en het voegt niks toe aan de totale ervaring. Je hebt nu je eigen appartementje waar je je supercars kan showen en vrienden kan ontmoeten. Dingen kopen doe je met virtuele Pit Coins, dus laat je maar eens goed gaan met een mooie zetel, dure mat en een staande lamp. Waar je in vorige editie nog kon kiezen uit vintage F1 bolides (McLaren MP4/4 iemand?) kan je je nu laten gaan in een virtuele Ikea. Gelukkig blijven we gespaard van een agressief microtransactie systeem om wat vooruit te geraken in de game en beperken de Pitcoins zich tot cosmetische items en de supercars.

Een nieuw jaar en opnieuw een fantastische race-spel van Codemasters met F1 22. Het gaat om kleine verbeteringen in circuits, gameplay en graphics en natuurlijk het handling-model op basis van de nieuwe automodellen. Wil je als grote fan niet langer wachten om zelf eens met de ground effect bolides aan de slag te gaan, twijfel dan zeker niet. Hetzelfde geldt voor nieuwe spelers of spelers die na een tijd terugkomen na de reeks, ook als (her)introductie is het zeker een goede koop.