Casper Egas | maandag 12 Sep 2022, 1:26

Bestuur een F1 team in plaats van een F1 racemonster in F1 Manager 2022!

Review

Rating 6/10
User rating 0/10
  • Officiële licentie
  • Geen hoog instapniveau
  • Presentatie matig
  • Wat saai raceverloop
  • Niet erg diepgaand
  • Hele slechte crashes

Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Je zou misschien denken dat F1 Manager 2022 een soort spin-off van de F1 games van Codemasters en EA is, maar niets is minder waar. Dit spel is gemaakt door een kleine studio genaamd Frontier Developments. Ik ben al sinds midden jaren 90 een trouwe Formule 1-kijker en ben onlangs nog naar de GP in Zandvoort geweest. Ik was dan ook erg benieuwd hoe een F1 management game me zou bevallen; ik zou alle ins & outs van de sport namelijk moeten kennen. Het leuke is ook dat die geen sim is op basis van tekst, maar dat je hier de race echt visueel kunt volgen.

REVIEW

Instapniveau

Ik was eerst wat bang om een echt managementspel te beginnen. Ik dacht dat het zelfs voor een F1 fan een hele opgave zou zijn om in te duiken. Dit viel enorm mee, want F1 Manager 2022 is een heel toegankelijk spel. Je krijgt goede begeleiding en daarnaast is een team managen helemaal niet zo ingewikkeld. Aan de ene kant is dat een enorme kracht van het spel, maar aan de andere kant is dat ook zijn falen, want als een franchise runnen in een NBA 2K veel ingewikkelder is dan een echt managementspel, dan mist het toch wel wat diepgang.

Je begint het spel met het kiezen van een officieel Formule 1 team uit het huidige seizoen. Alles heeft de officiële licentie, de auto’s zijn mooi en de rijders zijn heel goed te herkennen. Je kunt overigens ook rijders contracteren uit de F2 en F3, maar verder doen deze raceklassen niet aan het spel mee. Het is natuurlijk wel leuk dat je op deze manier talenten kunt scouten en bijvoorbeeld Richard Verschoor kunt promoveren naar de F1. Ik koos voor mijn recensie voor Aston Martin, een team met een matige tot slechte auto, maar wel met een flink budget. Zo is het goed mogelijk om echt te investeren in een nieuwe infrastructuur in je team, maar ook onderdelen en personeel. Deze bezigheden tussen de races door zijn voor mij altijd erg leuk, maar helaas is er minder te doen dan ik graag zou willen.

Voordat je het weet begin je dus aan een race. Het seizoen is tegenwoordig immers in het echt ook overladen met races. Je rol in de race is als volgt: je probeert samen met de rijders een goede set-up te krijgen en daarnaast een goede racestrategie te bedenken. Je kunt er ook voor kiezen om de reserverijder tijdens de training in te zetten, wat dan weer ervaring oplevert voor deze rijder, maar oefentijd van je vaste coureurs afsnoept. Tijdens de kwalificatie of race zelf zie je de actie op de baan en ben je zelf aan het micromanagen. De rijders rijden gewoon hun race, maar jij moet steeds aangeven hoeveel ze van hun banden moeten vragen, hoeveel brandstof ze mogen verbruiken, hoe ze hun ERS (energy recovery system) moeten gebruiken en wanneer ze een pitstop moeten maken. De rijders zijn zelf een beetje hersendood en volgen als zombies jouw instructies op. Op zich is het leuk om wat controle te hebben, maar het komt niet echt realistisch over. Het is bijvoorbeeld wel erg lastig om de batterij op te laden, omdat je dan meteen enorm veel tijd verliest. De invloed van het micromanagen voelt vaak te groot. Dat is waarschijnlijk gedaan omdat je niet veel belangrijke keuzes kan maken, want tijdens de meeste races gebeurt er maar weinig. De AI van de andere teams is ook dermate goed, dat je zelden gebruik kunt maken van hun blunders. Nee, zelfs niet van Ferrari. Je zult dus meestal ongeveer rond dezelfde plek eindigen, de plek waar jouw team thuishoort. Na meer dan twintig races in een seizoen werd het echt wel saai.

Managen met mooie graphics?

Gelukkig wordt F1 Manager leuker doordat het ook echt als Formule 1 oogt. De circuits, coureurs en auto’s lijken behoorlijk goed. Het is niet het niveau van F1 22, maar het is zeker acceptabel. Je kunt heel kritisch zijn en bijvoorbeeld opmerken dat de aanpassingen aan Spa Francorchamps niet zijn te zien, maar dat is toch zeker geen hoofdzaak. Storender is alle pop-in en de erg vlakke belichting. Ook het hele suffe basdeuntje op de achtergrond is zeker geen highlight. De audio heeft ook een pluspunt, je hoort namelijk de bekende Britse presentatoren van ITV en zelfs stemmen van de coureurs. Maar ook hier valt wat bij af te dingen, want er is zo weinig variatie aanwezig en het commentaar is tijdens de races verre van enthousiast. Alles voelt zo klinisch. Als de commentator bijvoorbeeld vijf races achter elkaar in zijn introductie van een circuit zegt, met precies dezelfde woorden, dat we ongeveer op de helft van het seizoen zitten, dan is dat gewoon ontoereikend.

Het meest stekend zijn de hele slechte crashes in het spel. Op lachwekkende wijze bewegen auto’s opzij en breken er wat stukjes af. Meestal kunnen de auto’s overigens gewoon door, want uitvallers zijn er maar mondjesmaat. Het verloop van races voelt niet echt realistisch en vooral zijn ze vaak wat saai. Manager is pas echt leuk als er echt wat te beslissen valt. Simpelweg zeggen, je mag nu pushen en nu weer even niet, is niet zo enerverend.

Conclusie

Nu klinkt het misschien alsof F1 Manager 22 een dramatisch spel is, maar dat is toch ook echt niet waar. De game is best onderhoudend en je bent al snel urenlang aan het spelen. Slecht is het niet, maar het had zoveel beter kunnen zijn. Komt er jaarlijks straks een nieuw deel dat bouwt op deze redelijk solide basis? Misschien moeten we maar een paar jaar wachten totdat echt de puntjes op de i zijn gezet.

Reacties

Login of registreer om te reageren.