Jeroen Post | maandag 26 Okt 2020, 19:07

We trappen weer eens een balletje in de nieuwe FIFA!

• Carrièremodus verbeterd
  • Ultimate Team uitgebreid
  • Veel te veel snelheid en sensatie
  • Keepers bakken er helemaal niets van

Al sinds 1993 verschijnt er trouw elk jaar een nieuwe FIFA game, en tussendoor zelfs extra als er een EK of WK aan de gang is. We zitten aan de vooravond van de nieuwe generatie consoles, dus FIFA 21 zou je misschien wel kunnen zien als de laatste volwaardige FIFA-game voor Xbox One, aangezien Electronic Arts de oudere generaties vaak wegzet met een Legacy-versie. Maar is deze FIFA ook echt een verbetering?

What else is new?

Toegegeven, er is echt wel wat aangepast en toegevoegd aan FIFA 21. Het is niet simpelweg een kopie van de oude game met alleen wat squad updates, zoals de eerder genoemde Legacy-versies wel zijn. Ultimate Team, de modus waarin je met kaartjes zelf een team samen kunt stellen, is elk jaar duidelijk het meest populair. In deze modus kun je dit jaar voor het eerst ook je eigen stadion bouwen. Allerlei delen hiervan zijn aan te passen. Voor de mensen die het leuk vinden om zoveel mogelijk naar eigen wens te bewerken; niet alleen je team, je coach en je tactiek kun je aanpassen, maar ook de plek waarop je speelt. Bovendien kun je in deze modus ook gezellig in co-op spelen.

Dan is er de carrièremodus. Ultimate Team is, zoals gezegd, toch de meest populaire modus. Maar de managergames, zoals Football Manager, kennen toch ook hun populariteit. En dat is toch waar deze modus op gaat lijken. Je kan allerlei wedstrijden laten simuleren, en hierdoor kan je mooi allerlei kleinere teams of concurrenten in de gaten houden, zonder alles volledig te hoeven spelen.

De scherpte van de spelers is hierin een van de belangrijkste punten waar je op kan letten. Er zijn nu namelijk trainingen die je hieraan laten werken; en dat heeft ook echt invloed. Hoe beter deze categorie is, hoe beter de speler speelt, en des te meer bonuspunten je dan krijgt toegekend. Hierdoor wordt de concurrentie wat scherper in de teams. Opvallend is het wel dat er in de jeugdopleiding van een Nederlandse club geen Nederlanders zitten. Dat is vreemd, want veel Nederlandse clubs staan bekend om hun uitstekende jeugdopleiding.

Potje voetballen

Goed, er is het een en ander aangepast aan de grotere modi, en die aanpassingen kun je wel of niet tof vinden. Er wordt in ieder geval iets gedaan, kun je zeggen. Maar, een spel als deze valt of staat bij goede gameplay. Je kan de meest interessante modus ooit bedenken, maar als de game voor geen meter te besturen is, houdt het wel een beetje op. Het laatste is voor een flink gedeelte helaas waar.

Wat is nu het grootste probleem? FIFA 21 is, simpel gezegd, eigenlijk veel te snel. Het is bijna een arcadegame geworden in plaats van een simulatie. Snelheid is troef in de game, en de meeste actie vindt dan ook plaats rondom het doelgebied. Dit, in combinatie met hoe snel alles gaat en hoe lastig het is om behoorlijk combinaties te maken, zorgt ervoor dat de wedstrijden simpelweg niet spannend zijn. Alles gaat ontzettend rap, echte controle over je spelers die niet aan de bal zijn heb je niet echt en de meeste wedstrijden eindigen met een flinke stapel goals. Van de laatste tien wedstrijden in Ultimate Team, om even een voorbeeld te noemen, eindigde er geen enkele met minder dan zeven doelpunten. Als je de uitslagen naloopt zie je 5-4, 4-3 en meer van dat soort eindstanden. Knokken om de overwinning in een superspannende pot, waarin je in de blessuretijd de 1-0 of de 2-1 scoort komt praktisch niet voor. Met de bal frommelen rond de middenstip, een waar gevecht om zuurverdiende kansen; je ziet het gewoon niet.

Als je ontzettend je best doet, een paar kansen mist en dan toch ineens scoort is dat enorm fijn. Dat kwam vaak genoeg voor. Maar om je tegenstander dan praktisch altijd meteen twee of drie goals te zien maken is vaak frustrerend. Dat de keepers met een blinddoek om lijken te spelen helpt de situatie ook niet. Op dit vlak laat Electronic Arts dus enorme steken vallen, en dat is ontzettend jammer. Het is te hopen dat ze de eerstvolgende volwaardige Xbox Series-versie even flink verbeteren op het gebied van gameplay. De emotie en spanning van echt spannende wedstrijden is helemaal weg.

FIFA 21 slaat de plank wat betreft het belangrijkste aspect van een game als deze mis. Op het gebied van gameplay voelt het allemaal niet goed aan. Er zijn wat verbeteringen aan de carrièremodus en ook het populaire Ultimate Team is oprecht een stuk aantrekkelijker. Als verstokt FIFA-fan koop je deze game wellicht, maar voor de meeste mensen is het scenario, “ik koop hem wel als hij goedkoper wordt”, de meest logische uitkomst. Hopelijk doet Electronic Arts met FIFA 22 toch wat meer hun best om hun paradepaardje wat spannender en leuker te laten aanvoelen.