Review

Rating 7/10
User rating 7/10
  • Heerlijke track- en carlist
  • Eindelijk nacht en regen
  • Career weer beter
  • Showcases zijn leuk
  • Super stabiel met 24 auto's op de baan

 

  • Geen focus op motorsport
  • Regen is statisch
  • FFB is slecht
  • Nog steeds missende features

Ruben Correa Alves | dinsdag 8 Sep 2015, 9:00

Heeft Turn 10 Studios van Forza Motorsport 6 de ultieme motorsport game gemaakt of aquaplaned de game het gras in?

Turn 10 Studios liet met Forza Motorsport 5 in 2013 zien wat de Xbox One kan doen op grafisch gebied. Ik gaf de game een 8 omdat de ontwikkelaar in twee jaar tijd een groot deel van de content van de grond af had opgebouwd en tegelijkertijd een stabiele game afleverde. Toch waren er elementen die mistte of niet helemaal goed waren uitgewerkt en was de multiplayer achteraf niet altijd even stabiel. Heeft Turn 10 Studios van Forza Motorsport 6 de ultieme motorsport game gemaakt of aquaplaned de game het gras in?

Review

Ruben Correa Alves | dinsdag 8 Sep 2015, 9:00

Motorsport?

Ik val gelijk maar met een vraag in huis. Wat wilt Turn 10 Studios met Forza Motorsport 6 doen? Je hoort vaak kreten zoals "Turn gamers into car lovers and car lovers into gamers". Maar daarnaast wordt je omver gegooid met technische termen en presenteert Turn 10 de game als een echte simulator. Het is soms dus lastig om te bepalen hoe je de game moet beoordelen. Is dit een racegame voor alle autoliefhebbers of moet ik Forza Motorsport beoordelen als hardcore motorsport game? Ik ga ertussen in zitten om te laten zien wie wel en wie niet van deze game zal genieten.

Turn 10 gaat met Forza Motorsport 6 verder waar ze met het vijfde deel zijn gestopt. Voor Forza Motorsport 5 heeft de ontwikkelaar veel content de deur uitgedaan om van de grond af alles op te bouwen. Vooral de circuits waren echt een stap omhoog. Niet alleen grafisch maar ook de physical mesh was beter. Door laserscan technieken worden alle hobbeltjes in het asfalt perfect gesimuleerd en dat zorgt voor een realistische beleving. Al resulteerde deze aanpak in een kleine tracklist, was er wel een goede basis voor de toekomst en dat komt nu goed tot zijn recht. Voor Forza Motorsport 6 heeft Turn 10 Studios twee jaar de tijd gehad om door te bouwen op de content van Forza Motorsport 5. We gaan van 17 naar 26 locaties met toevoegingen zoals Monza en Watkins Glen en ook het wagenpark is flink gegroeid naar meer dan 450 auto's.

Van Street naar Pro

In de Career mode ga je op pad richting de ultieme motorsport carrière. Het pad is verdeeld in vijf hoofdstukken met elk drie losse kampioenschappen. In het eerste hoofdstuk start je in de langzamere straatauto's. Voor elk kampioenschap kies je één auto die in een categorie past zoals Hot Hatchbacks of Compact Sport Coupes. De 23 tegenstanders op de grid zullen dan in dezelfde categorie auto's rijden. Na de drie kampioenschappen speel je het volgende hoofdstuk vrij. Na elke race verdien je XP waarmee je kan levelen. Na elk level start er een spinner waar een prijs uitkomt. Soms is dat geld, soms is dan een auto en soms is dat een modpack. Om de career interessanter te maken zijn er mods geïntroduceerd. Sommige mods maken tegen een beloning de race moeilijker, te vergelijken met de Skulls in Halo. Andere mods maken een race makkelijker door bijvoorbeeld meer grip toe te voegen aan de auto. De mods gebruik ik niet heel veel, maar het is wel leuk om in een opbouwende lijn steeds snellere auto's te mogen besturen. Het is wel juist in deze mode waar ik het motorsport gevoel het meeste mis.

In mijn preview gaf ik al aan dat ik hoopte op een sterke sfeer. Teams die jou een aanbieding doen om voor ze te rijden. Een engineer die via jouw headset informatie doorgeeft zoals bandenslijtage of situaties rond andere auto's. Ik hoopte op meer spanning en een kleine focus op tactieken zoals het kiezen van de hoeveelheid benzine of banden compounds. Voor de race zie je jouw bolide in de pitlane staan en alle andere deelnemers komen langs rollen, de sfeer is daar echt goed neergezet. Maar verder dan dat komt het niet. Zodra de race start is het rondjes rijden tot de finish. Sommigen vinden dat genoeg, maar in mijn mening is dat slechts een onderdeel van motorsport.

Naast de career mode zijn er ook Showcase events. Hier zijn verschillende uitdagingen vrij te spelen. Autocross is teruggekomen waar je een snelle lap moet neerzetten terwijl je door random poortjes moet sturen. Ook zijn er High Speed Chases waar jij in een snellere auto een groep langzamere auto's moet inhalen voordat de race voorbij is. Jij start echter met een achterstand. Daarnaast zijn er verschillende races tussen legendarische auto's zoals de oude Ford vs Ferrari Le Mans auto's en ook zijn er multi-class endurance races vrij te spelen waar je onder andere de 300 mijl van Sebring mag rijden. Deze en andere showcases zijn leuke afwisselingen van de career mode en soms lastig genoeg om je een middagje zoet te houden.

What's new?

Eén van de meest voorkomende vragen op het Forza Motorsport forum is "wanneer komt de regen?". Forza Horizon 2 bevatte al weerseffecten en dat gaf veel hoop bij de fans van de Motorsport games. Toen kwam Turn 10 Studios met de aankondiging dat ook Forza Motorsport 6 regen zou bevatten. De regen is visueel perfect nagemaakt, de game komt grafisch in mijn mening in de regen het beste uit de verf. Ook qua physics is er een groot verschil te merken. Auto's hebben niet alleen minder grip maar reageren mechanisch ook anders. Onderdelen zoals de banden zijn koeler en warmen minder snel op en dat heeft allemaal effect op jouw snelheid. Vooral de grote plassen die verspreid zijn over de baan zijn een echte uitdaging. Op rechte stukken valt het mee maar als je een plas raakt net voor een bocht dan verander je van coureur in passagier. Toch is er een belangrijk element wat mist en dat is de dynamiek.

In mijn mening is het niet het rijden in de regen wat het speciaal maakt, het is de onvoorspelbaarheid. Plassen horen dynamisch te vormen en te verdwijnen. Regenbuien worden erger of het klaart op. Het anticiperen op wat het weer nu doet en gaat doen is het leukste van de regen. Ben jij degene die op het juiste moment van de droge naar de regenband gaat? Dan heb jij mogelijk de race gewonnen! Maar helaas is de regen in Forza Motorsport 6 compleet statisch. Het regent heel de race wel of niet. En als het regent liggen de plassen altijd op dezelfde plekken. Op deze manier is het gewoon een race zoals altijd maar dan met minder grip en obstakels die je moet ontwijken.

Naast regen zijn er voor het eerst sinds het eerste deel van de serie ook een aantal tracks in de nacht beschikbaar. Turn 10 Studios heeft een aantal circuits uitgekozen waar regen of nachtraces veel voorkomen. Zo hebben de Engelse circuits Silverstone en Brands Hatch een regenvariant en hebben circuits die bekend staan om endurance races zoals Spa en Le Mans een nachtvariant. Helaas gaat het met de nacht races ook om een statische uitvoering. Heel de race lang zal het nacht zijn waardoor je dus niet de spanning zal meemaken van een ondergaande zon en de temperatuurverschillen die dat met zich meebrengt en dat is erg jammer.

Zowel grafisch als op het gebied van de physics zijn er meerdere verbeteringen te merken. Alles is net weer wat scherper en mooier en toch blijft de game met 24 auto's op de baan in de regen super stabiel. Ook merk je weer een verbetering in de physics en met name het bandenmodel. De auto's reageren net wat logischer op hobbels en curbs. Ik heb de game met controller getest en dat is echt heel prima. Daarnaast heb ik de game met stuur gespeeld en helaas is op dit moment de Force Feedback met een Thrustmaster TX niet bepaald goed. Na de launch van Forza Motorsport 5 kwamen stuurfabrikanten met firmware updates, dus wellicht dat dat na de launch van Forza Motorsport 6 ook het geval is en dat de game dan weer goed aanvoelt met stuur.

Same old

Forza Motorsport is door de delen heen redelijk hetzelfde gebleven als je puur naar de game kijkt. Uiteraard zijn er elk deel nieuwe features, tracks of auto's maar er zijn ook elementen die al sinds het eerste deel zo goed zijn dat je ze in elk deel gewoon hetzelfde terug ziet. Zo zien we het vertrouwde upgrade- en tuningsysteem terug waardoor je van elke straatauto een compatibele raceauto kan maken. Uiteraard kan je vanaf het upgrade- en tunemenu de auto snel op één van de circuits testen en finetunen. Ook het livery systeem is weer terug waardoor je jouw auto ook echt jouw auto kan maken door er duizenden stickers op te plakken.

Een andere mode die we weer terug zien is de Rivals mode. Hier zijn verschillende time trial challenges uitgezet op online basis. Je rijdt dus niet richting een doeltijd maar tegen de tijden van alle andere gamers. Er zijn Rival challenges die elke maand vernieuwen, Spec Rivals waar iedereen dezelfde auto gebruikt, Track Day Rivals waar je moet kiezen uit een bepaalde class, Autocross Rivals met de poortjes en Drift Rivals waar je zoveel mogelijk punten bij elkaar moet driften. Daarnaast zijn er Open Rivals die per class en circuit zijn gesorteerd, wat eigenlijk gewoon een leaderboards mode is.

Maar naast dat wat al goed was en dat wat er wordt toegevoegd zie ik niet de ontwikkeling die ik wil zien in de serie en dat komt eigenlijk weer neer op de motorsport. Zo zijn er geen practice- of kwalificatiesessies en is de pitstop nog steeds kaal zonder opties en kan je zoals eerder aangegeven niet kiezen voor een bepaalde banden compound (los van de upgrades). Er is geen vlaggensysteem en geen engineer die waarschuwt voor ongevallen. Ik kan niet seinen met mijn koplampen als ik in een multi-class race traffic inhaal. De geweldige clubs die we in Forza 4 hadden zijn nog steeds niet terug en auto's, liveries en tunes kunnen in tegenstelling tot het vierde deel nog steeds niet geshared worden en dat maakt het racen in competities of samen met vrienden een stuk lastiger. Ik weet dat ik als motorsportliefhebber me in een kleine doelgroep bevind, maar voor een game met dat woord in de naam mag je dit soort dingen na zes delen wel verwachten.

Me against the world

Uiteraard kunnen we het ook weer gaan opnemen tegen coureurs over de hele wereld. Helaas was de public multiplayer niet beschikbaar tijdens het weekend dus ik heb niet kunnen testen hoe stabiel de game online is. Wel kan ik vertellen wat er allemaal te doen is in de multiplayer gebaseerd op het multiplayer menu. Als allereerst kan je zelf een lobby openen waar alleen vrienden of gamers met een invite kunnen joinen. Als host kan je dezelfde dingen als altijd instellen zoals het circuit, het aantal rondes, schade uit of aan, regels voor de auto's en assists en ga zo maar door. Dit is de plek waar je rustig met vrienden kan rijden of zelf competities kan opzetten. Helaas zijn er dus geen kwalificatie geïmplementeerd, maar door creatief te zijn kan je dit handmatig wel simuleren. Dan zijn er de Multiplayer Hoppers. Net als in voorgaande delen zijn er een aantal categorieën om uit te kiezen zoals races in een bepaalde class, Drift, Drag en tikkertje. Dit soort lobby's zullen regelmatig veranderen om de multiplayer vers te houden.

Dan is er een nieuwe multiplayer modus genaamd Leagues. In Leagues race je tegen coureurs die in dezelfde divisie zitten. Je begint in de eerste van de vijf divisies, Grassroots. Als jouw skill hoog genoeg is promoveer je naar een divisie hoger. Op deze manier blijven coureurs die veel botsen en crashen in een lage divisie en komen alle serieuze coureurs samen in de top van de leagues uit. Ook deze mode was nog niet te spelen, maar dit is mogelijk de oplossing voor alle gamers die graag met public races meedoen maar het kinderachtige gebots zat zijn.

Conclusie

Forza Motorsport 6 geeft mij een dubbel gevoel. De game is grafisch zelfs in de regen met 24 auto's op de baan erg stabiel. De Career is samen met de Showcase events prima maar heeft meer een focus op het besturen en verzamelen van auto's dan op een echte racecarrière met alle motorsport elementen. De physics zijn verbeterd maar komen met een stuur nog niet tot zijn recht. De multiplayer is door de toevoeging van de leagues mode interessant en ik ben benieuwd hoe die mode en de algemene stabiliteit zal zijn online. De nacht en regenraces zijn leuke toevoegingen maar niet helemaal geïmplementeerd zoals ik had gehoopt. De track- en carlist is na deel vijf weer heerlijk en divers en het upgraden, tunen en painten van elke auto is zoals altijd weer leuk om te doen. Voor mij als echte racefan is het vooral zonde om te zien dat er nog veel missende features zijn die na zes delen gewoon in een game als dit thuis horen. Wat voor cijfer krijgt Forza Motorsport 6 dan? Een 8 of 9 zou met de juiste focus en misschien wat meer ontwikkeltijd goed mogelijk zijn. Maar ik moet ook nagaan wat een spel waard is als het goede ook al in voorgaande delen te zoeken is en het nieuwe niet perfect geïmplementeerd is en voor mij laat Forza Motorsport 6 dan een aantal steken vallen. Om die reden krijgt de game van mij op dit moment een 7. Er is potentie en Turn 10 Studios moet voor de toekomst goed kiezen waar de focus echt moet liggen.

Reacties

User rating 8
DoriandelaFosse 8 jaren,6 maanden geleden

Goede review. Turn 10 legt de focus heel veel op auto simulatie in plaats van motorsport, het kan geen kwaad om in ieder geval de karige pits aan te passen inderdaad.

User rating 6
Beltoni 8 jaren,6 maanden geleden

Eerlijke review. Heb zelf vooral problemen met het feit dat Turn10 het probeert te verkopen als simulatie racer terwijl ze tegelijkertijd alle kansen aanpakken om het meer arcade te maken. Heb alleen de demo gespeeld en dat was voor mij echt een teleurstelling, daarom een mager zesje.

User rating 7
f1freaky 8 jaren,6 maanden geleden

Goede review weer Ruben.
Het haalt mij in ieder geval genoeg over om FM6 aan te schaffen

User rating 8
X-Junk 8 jaren,6 maanden geleden

Als totaal pakket vindt ik deze game toch zeker niet minder dan de vorige FM en dus minimaal een 8.

Ik had ook liever gehad dat ze meer de sim kant op waren gegaan.

User rating 6
OlijkePoffer 8 jaren,6 maanden geleden

Voor mij is er na het spelen van de demo maar optie, verwijderen. Het blijft een Forza game. Weinig tot geen gevoel van de wagen door slechte FFB. Ben je een wagen gek, dan is dit de game voor jou. Geef mij toch maar Pcars, ondanks de vele bugs is het voor mij nog steeds DE racegame.
Turn10, een verloren kans. Een magere 6 van mij.

X-Junk 8 jaren,6 maanden geleden

Door sommige beoordeeld op een demo.
Toch best knap dan.

Login of registreer om te reageren.