Tim Colman | dinsdag 24 Sep 2019, 11:11

The Coalition komt, drie jaar na hun eerste grote Gears of War-project (deel 4), met een nieuwe; zaag weer allerlei wezens doormidden in Gears 5!

• Een grafisch hoogstandje
  • Misschien wel de beste campaign tot nu toe
  • Leuke vernieuwingen in single- en multiplayer
  • De open wereld is gewoonweg niet goed genoeg

Ik spendeerde een aantal uren met de Gears 5-campagne en trof een reeks aan die eindelijk klaar is om de recepten uit het verleden weg te gooien en een nieuw lot te omarmen. Hoewel ik een fan van het eerste uur ben, waren mijn verwachtingen niet bijzonder hoog voor Gears 5. Microsoft liet amper iets uit de campagne zien tot een week voor de release en het was moeilijk om te ontsnappen aan het gevoel dat de franchise geen ideeën meer heeft. Gears of War 4 was geen slecht spel, maar het was het resultaat van een extreem veilige en weinig ambitieuze koers.

Straffe kost

Nu ik kan je onmiddellijk geruststellen, de nieuwste aflevering in de langlopende franchise stelt niet teleur. Van de verbluffende visuals en goed afgeronde gameplay tot de prima campagne en verschillende multiplayer-modi. De titel heeft voor elk wat wils, of je nu een terugkerende fan bent of nieuw in de serie. Hoewel een paar serverproblemen de multiplayer-ervaring misschien enigszins hebben bemoeilijkt, valt niet te ontkennen dat Gears 5 de beste aflevering tot nu toe is, evenals een all-round meesterwerk.

Op het eerste gezicht is Gears 5 verbluffend. De uitgestrekte omgevingen zijn verbluffend mooi en geven zin om op ontdekking te gaan. Of het nu een stad is die verscheurd is, een rode woestijn met bliksem- en vuurtornado's of met sneeuw en ijs bedekte bergen, de omgevingen die in de game worden gepresenteerd zijn een lust voor het oog en kunnen er vaak toe leiden dat je terloops stopt en alles rustig in je opneemt. Dat is natuurlijk wanneer je niet wordt overspoeld door vijanden of het te druk hebt met het zoeken naar de vele verzamelobjecten die door de spelwereld verspreid liggen.

De wijde wereld

Gears 5 gaat deze keer voor een open world-aanpak in twee chapters van de campagne. De rode woestijn en de ijzige bergen zijn beide open-wereld omgevingen waarin spelers met een Skiff rond kunnen reizen. De Skiff is een voertuig dat de kracht van de wind gebruikt om rond te varen naar elke locatie die je aandacht vereist. Sommige van deze locaties zijn optionele zijmissies, wat kan leiden wat welkome loot en zelfs upgrades voor Jack, de robot die altijd bij je is. Je vliegende vriend zal deuren helpen ontgrendelen, loot vinden en zelfs assisteren in gevechten door vijanden te elektrocuteren, de helden van het verhaal te verbergen of zelfs bescherming te bieden.

Jack krijgt deze eigenschappen door upgrades te kopen in een skill tree. Spelers kunnen Jack verbeteren door componenten in de omgeving te vinden en de optionele side quests te voltooien die tijdens de campagne opduiken. Een opgewaardeerde Jack is een gelukkige Jack en dat kan je behoorlijk voordelig uitkomen.

Gears 5 werd op de markt gebracht als de "grootste Gears tot nu toe" en het is dan niet verwonderlijk dat er meer kansen zijn voor exploratie dan ooit. De open stukken zijn een goeie afwisseling en geven een beetje ademruimte tussen grote missies. Zo heb je wat tijd om te genieten van de prachtige wereld die The Coalition heeft gecreëerd. Maar eerlijk gezegd, het voelt gewoon niet goed aan. De open wereld elementen zijn enkel maar dat; enkele elementen. Je wordt uitgedaagd met het vooruitzicht dat je overal op onderzoek kan, maar je zal vaak op onzichtbare muren botsen en als dat gebeurt voelt de open wereld bijna zinloos aan. Gelukkig heeft The Coalition spelers wel meer ruimte gegeven om doelen op verschillende manieren te benaderen, wat een welkome aanvulling is. Hiermee kun je meer autonomie hebben over hoe je kiest om te spelen. Ga je heimelijk een situatie benaderen of ga je in vuurwapen in klassieke Gears-stijl? Het lijkt een kleine verandering, maar het zorgt voor een veel meer dynamische gevechtservaring waardoor je het gevoel hebt dat je meer doet dan rennen en glijden over lineaire gameplayroutes.

What's the story?

Wat betreft de campagne: die van Gears 5 is zonder twijfel de grootste tot nu toe en geeft de hoofdrol aan een complexe heldin die op zoek is naar de ware toedracht van haar verleden. Terwijl Marcus Fenix terug is samen met zoon JD en vele anderen, is het Kait Diaz die met de meeste aandacht gaat lopen. De personen die Gears of War 4 hebben voltooid, weten wat Kait aan het einde te weten komt en wat dat zou kunnen betekenen voor dit vervolg. Het verhaal zelf speelt zich prachtig af in vier acts en loopt over van de typische Gears-gore. Combineer dit met de ongelooflijke omgevingen en de briljante cast die zonder enige uitschieter uitstekende prestaties neerzet en je mag de Gears 5-campagne als de beste tot nu toe rekenen.

Wat echt opvalt aan Gears 5, buiten de fantastische visuals, is de gameplay zelf. Bewegingen zijn vloeiend en de wapens zijn geweldig om te hanteren. Je kunt natuurlijk nog altijd je vijanden met een kettingzaag uit elkaar halen. Gooi er hier en daar wat close up kills bij en je krijgt een lekker potje gore. Ondanks dat het bij zijn cover-shooter wortels blijft, is Gears telkens verbeterd bij elke toevoeging aan de serie, en Gears 5 is zonder meer de meest verfijnde. Schieten, herladen, dekking zoeken en wapens verwisselen voelt allemaal soepeler dan ooit - veel van de onhandigheid die we eerder hebben gezien is verdwenen. Het is meer dan ooit bevredigend om horde golven neer te maaien, naadloos er een paar te ontwijken en door te zagen met je Lancer. De klassieke jaren 80 over-the-action is er dus nog steeds. Elk vuurgevecht is een bloedstollende extravaganza die ons eraan herinnert hoe goed Gears voelt om te spelen als je gewoon je hersenen even wil uitzetten.

Let's go online

Hoewel de campagne geweldig is en vol pathos zit, zijn het waarschijnlijk de multiplayer-modi waar veel spelers hun tijd gaat doorbrengen. Versus en Horde zijn terug, waarbij de eerste zowel casual als ranked biedt en de laatste stelt spelers in staat de moeilijkheidsgraad te verhogen om zo grotere beloningen binnen te halen. Beide modi presteerden goed, op enkele serverproblemen na die de ervaring enigszins bemoeilijkten, maar die waarschijnlijk binnen enkele dagen na de lancering verholpen zullen zijn.

De derde multiplayer-modus is Escape, en dit is een nieuwtje voor de reeks. Deze modus stelt een team van drie personen samen die zo snel mogelijk uit een Swarm nest moeten ontsnappen. Een uitdaging is altijd leuk en het opdrijven van de moeilijkheid brengt niet alleen een flinke strijd met zich mee, maar zorgt ook voor de mogelijkheid om wat betere binnen te halen. Tussen de drie van deze multiplayer-modi is er voor elk wat wils en het is allemaal gevuld met de glorieuze actie waar Gears-fans dol op zijn.

Gears 5 is ongelooflijk van start tot finish. De visuals zijn mooi, gameplay is leuk en bloederig, de campagne is oprecht met prima vertolkingen van de cast en het is gewoon een geweldige ervaring tot de aftiteling. Dit is een titel die fans van de serie niet willen missen, en het is een lichtend voorbeeld van hoe The Coalition zijn stempel heeft kunnen drukken op de franchise.