Casper Egas | maandag 18 Mei 2020, 21:59

Fan van indieplatformers? Misschien is Ghost Sweeper dan iets voor jou.

• Niet duur
  • Uitdagend
  • Ondermaatse presentatie
  • Voelt goedkoop

Ghost Sweeper is een kleine indiegame die amper groter is dan 100 MB en verkrijgbaar is voor vijf euro op de Microsoft Store. Het spel speel je met een van twee poppetje in korte tweedimensionale levels. Ghost Sweeper is een simpel uitgevoerd behendigheidsspel.

Dood, dood en weer dood!

Elk level bestaat uit blokken en tegenstanders. Je kunt er ook onder andere munten en diamanten vinden. Het doel is om de sleutel te vinden en dan naar de uitgang te komen. Doe je dit, dan krijg je een ster. Doe je dit en pak je ook alle schatten op, dan krijg je twee sterren. Ben je sneller dan de timer, dan krijg je drie sterren. Je kunt zelfs levels herspelen voor een rode ster; je zal dan een speciale uitdaging moeten volbrengen. Een voorbeeld is het bereiken van de uitgang zonder tegenstanders te doden.

Het is niet zo makkelijk om door de levels te navigeren. Het zit namelijk vol met spookjes. Deze kun je met het eerste poppetje opzuigen en weer uitspugen en met het tweede poppetje gewoon neerschieten. Dit kan echter niet onbeperkt, want je hebt er energie voor nodig. Deze energie is zeldzaam en vult zich ook tussen levels niet aan. Meestal is het dus slimmer om tegenstanders te ontwijken. Dit doe je door slim te rennen en te springen, maar vooral door zelf blokjes te laten verschijnen en te laten verdwijnen. Je moet steeds je eigen weg vinden door deze blokjes strategisch te plaatsen of juist weg te halen. Dit is in feite de kern van Ghost Sweeper.

Jammer genoeg is het heel makkelijk om dood te gaan. Je begint zo weer opnieuw en kunt proberen zo vaak je wilt, maar het steeds weer doodgaan bij dezelfde hindernis kan frustrerend zijn. Tussen de levels door kun je de diamantjes uitgeven aan veelal tijdelijke upgrades. Deze zijn echter bijzonder duur, waardoor je ze alleen zal aanschaffen als het echt niet anders kan. Het is best leuk om de levels echt onder de knie te krijgen en een steeds betere route door het level uit te stippelen. Heel zonde is het wel dat je regelmatig geraakt wordt door iets dat zich in beeld nog op afstand bevindt. Slordig.

Zeer matige presentatie

Ik begrijp dat je van een voordelige indiegame geen prachtige graphics hoeft te verwachten, al hebben sommige kleine ontwikkelaars het tegendeel bewezen. Ghost Sweeper is echter zo simpel, dat het bijna vreemd voelt om het op een krachtige Xbox One X te spelen. De resolutie is laag, de tekenstijl kinderlijk, de animaties basic en de muziek eerder irritant dan dat het speelplezier bevordert. De hele uitstraling van het spel is bijzonder goedkoop.

Ghost Sweeper is een zeer simpel spel met een wel erg matige presentatie. De gameplay zelf is ook niet geweldig afgewerkt, maar het basisprincipe is best leuk en uitdagend. Voor vijf euro is proberen natuurlijk geen ramp, maar er is voor die prijs meer te kwaliteit te krijgen dan dat je met dit spel zal vinden.