• Adembenemende locaties vol leven en activiteit
  • Kleine tweaks aan bestaande formule
  • Grondige Series-upgrade
  • De credits komen redelijk vroeg
  • Weinig mogelijkeden qua herspeelbaarheid
  • Cutscenes van matige kwaliteit

Dit laatste hoofdstuk van IO's ‘World of Assassination’-trilogie, dat begon met Hitman uit 2016, zou je misschien beter kunnen zien als een uitbreiding dan als een vervolg. Ging je al eens eerder aan de slag met Agent 47 dan ga je snel merken dat er aan de basis weinig gesleuteld is in Hitman 3. De makers hebben hun formule enkel lichtjes bijgekruid met de toevoeging van een camera om je snel en geruisloos via gesloten deuren of ramen te sluizen. Handig, maar niet noodzakelijk een game-changer.

To Die For

Ik sprong op de Hitman-trein bij de eerste afleveringen van de reboot die in 2016 startte. Sindsdien staat de reeks in m’n Top 10 favoriete franchises waarin ik tal van van mooie momenten meemaakte, zoals rondlopen in het prachtige Sapienza tot een man te lijf gaan met een vis in Hitman 2; de reboot-reeks heeft z’n al z’n deel "great moments” gezien, en met Hitman 3 brengt I/O interactive ons een waardige afsluiter van de trilogie.

Het verhaal in Hitman is nooit de grote aantrekkingskracht geweest. Het is een redelijk standaard verhaal over verborgen organisaties die strijden om de absolute macht op het geopolitieke, supranationale toneel. Het is op z’n best puur en alleen het decor voor de leuke & kleurrijke locaties waar je targets zich bevinden. Hitman 3 legt iets meer focus op het verhaal zelf maar gezien het feit dat dit de finale is, is dit niet onlogisch en ook niet storend of onnodig lang. De cutscenes waarmee je de verschillende gebeurtenissen en wendingen te zien krijgt zijn qua beeldkwaliteit dan weer wel erg laag en staan in scherp contrast met de rest van de game.

World Tour Assassin

Je start in Dubai met een spectaculaire parachutesprong die je recht in de actie dropt. Daarna is je expertise nodig in Dartmoor, Scotland met een level die me sterk deed denken aan de film Knives Out, tenminste als je erin slaagt om die detective-vermomming te pakken te krijgen. Zoals vanouds wissel je meer van outfit dan een doorsnee popster bij een wereldtour. Je reis brengt je vervolgens naar de clubscene in Berlijn, een regenachtige avond in Chongqing in China om daarna je laatste gewone missie af te ronden in Argentinië. De laatste missie van de game én van de trilogie is niet echt je doorsnee Hitman-missie en het zou erg jammer zijn om deze in de recensie zomaar te spoilen. Zonder al te veel te zeggen; het is een iets meer lineaire ervaring versus de andere levels met een aantal coole "Call of Duty set piece" momenten.

Het niveau van de levels gaat van zeer goed tot top vijf in de gehele reeks. Die eer om in die top 5 Hitman levels aller tijden te eindigen gaat naar het eerder genoemde moordmysterie-complot in het middelpunt in Dartmoor. Een hoop beveiliging, spelonkachtige gangen en geheime deuren is het landhuis een echte speeltuin voor Agent 47 om mee te experimenteren, ook al is er maar één doelwit om te pakken te nemen. Chongqing heeft een Sapienza-sfeer, met een geheime secundaire locatie onder de grond verborgen en een paar doelen om uit te schakelen. Het aanbod aan levels zit dus wel goed, met daarin ook zeker kansen voor perfect getimede kills, waar het de echte Hitman-fan toch wel om gaat. Wat ik wel mis is de herspeelbaarheidfactor van de levels nadat je belangrijkste storylines in de levels hebt afgewerkt. Je kan wel nog kiezen om vanuit een andere locatie te starten of de vele challenges aan te gaan, maar uiteindelijk rollen de credits al vrij snel op het scherm en had ik niet zo veel redenen om terug te keren.

Fotomode

Qua gameplay ligt Hitman 3 gewoonweg in de lijn van de vorige twee delen. IO Interactive legde met de reboot-reeks een solide basis met de eerste en tweede aflevering. Het enige nieuwtje in Hitman 3 is de camera in je broekzak waarmee je deuren, ramen en ventilatieschachten kan scannen, hacken en openen. Hitman 3 is veelal een verfijning, de ultieme perfectie van de formule. En dat is goed nieuws aangezien je je volledige vooruitgang van Hitman 1 & 2 kan overbrengen naar nummer drie. Zo kan je al de vorige maps spelen in de nieuwe engine, dus je kan nu ook betrapt worden via je reflectie in de maps van Hitman 1 met de introductie van de spiegelreflex bij NPC’s in Hitman 2.

Technisch gezien is Hitman 3 een pareltje voor op de Xbox Series X met een vaste FPS op 60 en complete 4K resolutie. De next-gen consoles profiteren dus van een stevige upgrade. Nu zal de game nooit met de prijs voor best uitziende game aan de haal gaan, maar al die vrijheid in de levels heeft natuurlijk z’n prijs. De lichteffecten zijn dan weer wel van topniveau en vooral Chongqing doet de HDR functie van je TV in overdrive gaan.

Alles in overweging genomen is Hitman 3 een ongelooflijk sluitstuk voor wat als een van de beste en meest consistente trilogieën in gaming moet worden beschouwd. Gevarieerde locaties, intrigerende doelen, uitgebreide opstellingen en een slecht gevoel voor humor vormen allemaal een van de meest perfecte finales in gaming. Ben je al een volleerd huurmoordenaar of ga je juist voor je eerste doelwit; Hitman 3 is dé aanrader om wat uurtjes te killen in februari.