Casper Egas | maandag 26 Okt 2020, 19:32

Het is weer tijd voor een gezellig avondje zingen, en hoe kan dat beter dan met de liedjes van Queen?

• Goede selectie aan liedjes
  • Duidelijke weergave
  • Niets nieuws

Gespeeld op Xbox One X, met een USB-microfoon

Al sinds mijn studententijd, vlak na de eeuwwisseling, ben ik fan van Singstar van Sony. Ik heb die serie echt talloze uren gespeeld op de PlayStation 2 en 3. Later kwamen er nog een paar delen voor de PlayStation 4, maar deze waren een stap achteruit. Ze verkochten ook niet goed meer en de studio achter de spellen werd gesloten. Natuurlijk zijn er ook al jaren alternatieven van andere uitgevers. Zo was er bijvoorbeeld Lips op de Xbox 360. Deze andere series konden echter nooit tippen aan Singstar. Een flink aantal jaar is er ook Let’s Sing, dat inmiddels ook aardig goed is geworden. Meestal hebben ze een mix van allerlei muziek en brengen ze elk jaar een nieuw deel uit, maar nu is er Let’s Sing Queen, met dertig nummers van de band Queen. Over een maand verschijnt er ook nog een Let’s Sing 2021 op de Xbox One.

Zijn de songs de moeite waard?

Zelfs zo’n dertig jaar na het overlijden van Freddy Mercury is Queen nog altijd erg populair. Er zullen dan ook veel mensen zijn die meer dan genoeg leuks kunnen vinden in dit spel. Er is gekozen om een doorsnede te maken door de hele historie van de band. Je hebt dus uit alle perioden wat materiaal, en natuurlijk zijn de grootste hits van de partij. Het zou immers geen Queen-collectie zijn zonder We Are The Champions, We Will Rock You, Bohemian Rhapsody, Radio Gaga en The Show Must Go On. Het aantal van dertig songs is prima te noemen. Maar er is dus ook ruimte voor minder bekende nummers, zoals de prachtige tracks Good Old Fashioned Lover Boy, Save Me en It’s A Hard Life. Ook de guilty pleasure Fat Bottomed Girls is van de partij. Nummers als Tie Your Mother Down en The Invisible Man hadden van mij weg mogen blijven. De laatste heeft wel een gave clip, maar het is helemaal geen leuk nummer om te zingen.

Dat de clips op de achtergrond spelen is sowieso natuurlijk een grote bonus. Queen heeft vaak prachtige video’s die nog altijd erg de moeite waard zijn. Opvallend is wel het gemis van songs van het laatste album (Too Much Love Will Kill You) of van de laatste clips met Freddy erin (I’m Going Slightly Mad en These Are The Days Of Our Lives). Maar goed, je kunt niet alles hebben natuurlijk. Queen heeft zoveel mooie songs, dat kiezen niet makkelijk is. Het leuke bij een band als deze is dat vrijwel iedereen de grote hits wel kent en dus enigszins kan meezingen.

Werkt het spel goed?

Je kunt natuurlijk geweldige liedjes hebben, maar als het spel niet goed werkt, dan heb je er geen bal aan. Gelukkig heb ik goed nieuws, want het spel werkt prima. Je krijgt goed te zien welke toonhoogte je moet zingen en de tekst is meestal goed mee te lezen. Soms is het wat onhandig dat er bij de balkjes niets staat of dat het gaat om lettergrepen, waardoor je onderaan het scherm mee moet lezen. Deze tekst is net te ver van de toonbalken om prettig mee te kunnen lezen. Goed is het wel dat je niet alleen ziet of je op toon zingt, maar je ziet precies met een stipje hoe hoog of laag je zingt. Je kunt dus gemakkelijk iets aanpassen als je net aan binnen de marge zit. De marge is overigens vrij groot; het is dus prima te doen voor beginners.

Naast de gewone modus is het ook mogelijk om de songs die je minstens eenmaal gezongen hebt los te beluisteren. Ook kun je een medley kiezen of zelf maken. Deze hebben helaas wel grote pauzes tussen de nummers, waardoor de flow ontbreekt. Leuker is het om een duet te zingen met een ander. Je kunt ook met anderen spelen in een party modus, maar dat heb ik in deze coronatijd niet kunnen proberen. Online heb ik het wel tegen anderen opgenomen. Je ziet dan de score van de andere speler en op welke toon er gezongen wordt, maar je hoort of ziet nooit iemand. Volgens mij is het aantal spelers online aangedikt met stiekeme AI-spelers.

Om te kunnen beginnen heb je niet veel nodig. Je kunt een willekeurige USB-microfoon gebruiken. Ik heb zelf mijn exemplaren van Rock Band gebruikt en die werkten zonder enig probleem. Heb je geen microfoons? Ook geen probleem, want je kunt ook een headset gebruiken of een app downloaden op je telefoon en dan daarmee zingen. Het leukste is het natuurlijk wel als je wel een echte microfoon in je handen hebt.

Ik vind de schreeuwerige stijl van de menu’s en de matig ontworpen avatars overigens wel een gemiste kans. Ook is er niets interessants gedaan met de Achievements, wat juist wat kan toevoegen aan een spel als dit. Het spel biedt nu simpelweg niets nieuws.

Houd je van Queen en heb je zin om te zingen? Dan is Let’s Sing Queen een prima aankoop. De songselectie is sterk en het spel werkt prima. Als je liever een collectie van allerlei muziek hebt, dan kun je binnenkort ook aan de slag met Let’s Sing 2021. Er zijn ook vele eerdere delen, maar deze zijn meestal nog steeds vrij prijzig.