• Gameplay overal beter en vloeiender
  • WNBA MyPlayer modus...
  • ... die helaas erg uitgekleed aanvoelt
  • MyTeam nog steeds stuk
  • Geen goedkope upgrade voor bezitters Xbox One-versie

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen speelbaar op Xbox Series.

Iets minder dan drie maanden geleden plaatsten we hier op Xboxworld de recensie van NBA 2K21 voor de Xbox One. Als je hier de duurste versie van hebt gekocht, dan had je een “gratis” upgrade naar de next-gen versie gehad. Deze next-gen versie is ook gewoon losstaand uitgekomen. Die versie is nu een tijdje uit, en zoals het verstokte basketbalfans betaamt hebben we ook deze game eens goed bekeken.

Wat is er anders?

De next-gen versie van NBA 2K21 kost je de volle adviesprijs van een gemiddelde nieuwe game. Heb je NBA 2K21 al voor de Xbox One, en heb je toen niet de dure Mamba Forever-versie gekocht? Dan zul je dus alsnog de volle prijs moeten aftikken als je de next-gen versie op je Series wil spelen. Er is dus geen goedkopere upgrade voor je “oude” versie van de game. Erg jammer van 2K, want er zijn veel concurrenten die het wel gratis of tegen een gereduceerde prijs mogelijk maken.

Goed, de game zelf, daar kijken we natuurlijk ook naar, en niet alleen naar de scheve aanschafprijs. De game ziet er op de Xbox Series X werkelijk fantastisch uit. Praktisch elk grafisch aspect is anders dan het was in de Xbox One-versie. De spelers zien er realistischer uit en zijn veel meer gedetailleerd. Elke zweetdruppel zie je van het voorhoofd afvliegen. De arena’s zijn ook veel levendiger; vooral het publiek valt hierbij op. In plaats van de gebruikelijke “kartonnen” toeschouwers heb je echt het idee dat er veel verschillende mensen naar de wedstrijd zitten te kijken. Als het thuisspelende team flink wordt afgedroogd zie je ook veel thuisfans voortijdig vertrekken; een leuk detail.

De spelers lijken ook veel natuurlijker te bewegen. In vorige delen, maar ook in 2K21 op Xbox One, waren de bewegingen af en toe toch echt wat houterig. Op je Xbox Series-console loopt, springt en beukt iedereen op een behoorlijk natuurlijke wijze zich een weg door de wedstrijd. Vooral het contact tussen de spelers is hierdoor natuurlijker. Het is goed om te zien dat de game niet simpelweg iets mooier is gemaakt, maar dat naar veel meer aspecten is gekeken. Zelfs de menu’s en bijvoorbeeld de weergave van de score in de wedstrijd zijn echt helemaal anders. Het maakt de aanschafprijs toch wat draaglijker.

Ladies night, oh what a night

De WNBA, de vrouwendivisie van de NBA, is in deze versie van de game ook aanwezig. Sterker nog, meer aanwezig dan in de Xbox One-versie. Zo kan je de MyPlayer-modus deze keer ook met een vrouwelijke speler doorlopen, en dat is voor het eerst in de serie. Ook kun je nu een volledige competitie spelen inclusief de managementaspecten. Dat is een positieve stap die gezet is, maar toch één met wat kanttekeningen. De WNBA MyPlayer-modus is namelijk wel flink uitgekleed en op lang niet alle vlakken te vergelijken met de mannenversie. Je maakt wel een speelster, maar er is geen draft. Dat betekent dus dat je zelf meteen een team kan kiezen waar je gaat spelen. Je staat ook meteen in de basis, en in plaats van allerlei eigenschappen en punten verdelen op de gebieden die belangrijk vindt (focus je jezelf op snelheid of uithoudingsvermogen bijvoorbeeld) kies je een type speler. Er is niet veel keuze, en meteen worden allerlei dingen die je bij de mannen normaliter zelf kan invullen en verdelen automatisch ingevuld bij de dames. Je hebt dus weinig te doen op het gebied van customization, een enorm contrast met dezelfde modus bij de heren. De WNBA versie is eigenlijk een MyPlayer Light, om kort en bondig te zijn. Ook qua verhaal is dit te verschil erg duidelijk; bij de vrouwen is het verhaal er namelijk in het geheel niet. Bij de heren is er in de MyPlayer modus een uitgebreid verhaal met allerlei bekende acteurs (dat verhaal is overigens hetzelfde als in de Xbox One-versie), bij de vrouwen is het zonder verhaal en zonder echte customization allemaal wel erg mager.

Teamwork

MyTeam is natuurlijk ook aanwezig in deze versie van de game, en daar is nog steeds een belangrijk deel van de gameplay stuk. Je koopt pakjes met kaarten, waaronder die van spelers, en met die spelers stel je dan een team samen. Het is net als in Ultimate Team bij FIFA, maar waar je in FIFA 21 naar hartenlust losse kaartjes en dus spelers kan kopen en verkopen, is deze functie al jarenlang niet te vinden in de NBA 2K-franchise in Nederland. Je bent afhankelijk van de zeer prijzige pakjes die je koopt. Er zit wel een functie in waarmee je kaarten kan ruilen, maar dat is niet met menselijke medespelers en je kan nog steeds niet kiezen voor welke speler je wil ruilen. Erg spijtig, en oneerlijk omdat de functie wel in FIFA zit. Onlangs was er echter wel een gerechtelijke uitspraak waardoor EA toch eigenlijk ook dit spelmechanisme in FIFA uit zou moeten zetten.

Er zijn dus zeker wat kritiekpunten die een negatieve invloed hebben op mijn oordeel, maar aan het einde van de rit heb je toch de beste versie van NBA 2K21 voor je neus. De besturing is zoveel natuurlijker en alles ziet er zoveel beter en vloeiender uit, dat dit gewoon de ultieme basketbalervaring is. Ook alle geluidseffecten en het commentaar zijn prima in orde, en zoals bij zoveel Xbox Series-versies zijn ook de enorm korte laadtijden een flink pluspunt. Of alles de volledige aanschafprijs van 75 euro waard is? Als je de game nog niet hebt; zonder twijfel. Heb je de game al op Xbox One? Dan is 75 euro veel geld. Zeker gezien het feit dat je de oude save van bijvoorbeeld je Online Season, niet mee kan nemen naar je Xbox Series. Alleen jouw MyTeam en je credits neem je mee naar de Next Generation-versie.

Of je nog eens de volle prijs moet neertellen als je de gewone versie van NBA 2K21 al hebt voor de Xbox One kun je je afvragen. Als je echter een Xbox Series S of X hebt en affiniteit hebt met basketbal of zelfs sport in het algemeen, dan zit je ongetwijfeld goed met het aanschaffen van NBA 2K21 Next Generation. Hopelijk wordt de WNBA-ervaring en de ruilmarkt voor MyTeam in 2K22 aangepakt, want dat zou de game nog veel beter maken.