Skateboarden gecombineerd met platformelementen, dat is OlliOlli World voor op je Xbox!

• Ultrasoepele gameplay
  • Tricks worden op een ideaal tempo geïntroduceerd
  • Superleuke graphics, Adventure Time!
  • Controls niet altijd heel intuïtief
  • Sommige uitdagingen niet echt boeiend

Flow State Gaming: zo omschrijven de ontwikkelaars Roll7 de gameplay in OlliOlli World. De derde aflevering van de side-scrolling skateboard platformer (of is het een puzzelgame?) die een bijna trance-achtige concentratie vereist om het topniveau te halen. Deze keer heeft Roll7 wel serieuze stappen vooruit gezet om de toegankelijkheid van hun game te vergroten in vergelijking met z’n voorgangers. Je reist door de vijf verschillende biotopen van Radlandia, een wereld met prachtige 2.5D graphics in Adventure Time-stijl en tsjokvol levels met optionele paden en geheime uitdagingen om te ontdekken. Vrijwel elke basisfunctie van de vorige titels is verbeterd en geperfectioneerd. Ik ben fan van het eerste uur en moet zeggen dat beginnen in OlliOlli World een stuk gemakkelijker is, maar een OlliOlli-meester wordt blijft een pittige uitdaging.

Vingervlug

De besturing is dezelfde als in de eerste twee games: met de A knop kun je snelheid opbouwen en met de linker joystick kun je allerlei ollies, flips en grinds maken. De rechter joystick is gereserveerd voor grabs - een functie die nieuw is in de serie - maar deze worden pas later in de game onthuld. OlliOlli World introduceert stap voor stap steeds complexere tricks zodat je geleidelijk aan kan oefenen en je arsenaal om punten binnen te halen kan uitbreiden. Echt intuïtief kan je besturing niet noemen, zeker voor wie al twintig jaar lang de games van skateboardheld Tony Hawk speelt. Het vraagt wat herprogrammering van je brein, maar zodra je de klik hebt gemaakt ben je goed vertrokken. Ik zou alleen de twee reeksen niet parallel naast elkaar spelen. Een grote verandering is dat je niet langer precies op het juiste moment op X moet drukken om een perfecte landing te maken. In eerdere OlliOlli games was dit een vereiste om de flow te behouden en slordig skaten te voorkomen. OlliOlli World gaat wel door met dit mechanisme, maar het is optioneel. Je verzamelt nog steeds combo-punten als je een perfecte landing maakt, maar je zen-achtige flow wordt niet verstoord als je geen precisie wilt gebruiken.

Bailen (onderuit gaan) en onmiddellijk opnieuw proberen is de basis van de OlliOlli World gameplay-loop. Land je scheef sta je met één druk op de knop terug bij het meest recente checkpoint. Deze checkpoints zijn overigens ook een nieuwe functie. Als je de reset-knop ingedrukt houdt in plaats van erop te tikken, ga je meteen terug naar het begin van het level om alles nog eens te proberen. Wat wel gebleven is zijn de korte, snelle levels. Ze duren zelden langer dan een paar minuten, maar net als je skillset worden ze steeds complexer. Tegen de tijd dat je de neon-achtige ravijnen van het vijfde gebied van de game bereikt, ben je gewend geraakt aan verticale hellingen, bewegende platforms, slijmerige obstakels, kapot te slaan zwevende kristallen, noem maar op. Het geeft een enorm gevoel van voldoening als je combo's aaneenrijgt met het manouvreren tussen levensgevaarlijke obstakels. Bovendien kun je er een indrukwekkend puntentotaal mee vergaren, als dat je ding is.

Do a kickflip!

Een level uitspelen is natuurlijk genoeg om door te gaan naar het volgende, maar OlliOlli World zit boordevol uitdagingen. Elk level heeft puntentotalen die worden bepaald door lokale rivalen die je op je reizen tegenkomt. Ze zijn niet allemaal even gedenkwaardig, maar ze bieden wel een scala aan doelen, waarvan sommige makkelijk haalbaar zijn en anderen ronduit onmogelijk lijken op het eerste zicht. Interessant is wel dat je bij sommige uitdagingen moet nadenken over hoe je een level benadert. Ze suggereren je om bepaalde elementen niet te gebruiken, bijvoorbeeld om niet over muren te rijden. Samen met de uitdagingen van je reismaatje Mike kun je een heleboel coole kleding, accessoires en skate decks vrijspelen om je personage mee aan te passen. Alsof dat nog niet genoeg is, speel je ook nog masteries vrij. Telkens als je een geavanceerde techniek met succes uitvoert, wordt die aan je totaal toegevoegd door de mastery, met extra beloningen voor het raken van grote doelen. Op die manier moedigt de game je aan om de vaardigheden die je leert te blijven gebruiken, zodat je ze op een natuurlijke manier kunt ontwikkelen tot je steeds groter wordende arsenaal aan trucs.

Het online multiplayer-gedeelte van de game vind je in Gnavarna: een soort speeltuin waar je aan competities kunt deelnemen waarin je met negen andere skaters een score vergaart als je combo's maakt. De tweede multiplayer-functie stelt je in staat om een level te genereren door esthetische parameters en moeilijkheidsgraad in te stellen. Je krijgt dan een code die je met je vrienden kunt delen zodat zij het ook kunnen proberen. Het zou echter leuk zijn als er de mogelijkheid was om in real-time te concurreren. Hopelijk wordt deze functie later nog geïntroduceerd.

OlliOlli World bouwt verder op z’n twee voorgangers en boekt vooruitgang op vrijwel alle vlakken. De gameplay is nu echt heel soepel en de game verwijdert die venijnige drempel die beginnende OlliOlli skaters tegenhield. Het blijft een waar genot om een combo of een ingewikkelde trick te landen en door de snelle herstart blijf je toch telkens voor die volgende poging gaan. Aanrader voor iedereen die z’n vingervlugheid eens stevig op de proef wil stellen.