Casper Egas | dinsdag 2 Jul 2019, 13:00

Ook koks hebben wel eens te maken met hordes aan zombies... toch? In ieder geval in deze DLC voor Overcooked 2.

• Horde mode werkt goed
  • Vrij veel levels
  • Horde mode is de enige substantiële toevoeging
  • Horrorthema is niet origineel

Overcooked 2 is terug. Niet lang na de eerste twee DLC-packs die we op Xboxworld hebben gerecenseerd, is er nu Night of the Hangry Horde. De Onbroden uit het origineel zijn terug en willen wraak. In dit pakket dat onderdeel uitmaakt van de season pass of te koop is voor negen euro zitte negen gewone, drie geheime en acht horde mode-levels. Daarnaast zijn er ook vier nieuwe chefs om het toch al enorme aantal verder op te krikken. Dat is weer best een flinke kluif en kan fans weer even zoet houden met dezelfde succesformule.

Horde Onbroden

Bij een nieuwe uitbreiding gaat het natuurlijk niet alleen om een groter aantal levels, je wilt als speler ook wat vernieuwing. Vergeleken met de eerdere DLC-packs vind ik dat dit hier wat te wensen overlaat. Het horrorthema, met de grappige, langzame, suizende remix van de oorspronkelijk soundtrack is eigenlijk niet echt nieuw. Overcooked had ook al een dergelijk thema, dat nu alleen wat verder is doorgevoerd. Verwacht voor een spel als dit geen bloederige en serieus enge situaties, maar vergelijk het met het soort horror zoals je het in kinderseries en kindertekenfilms ziet. Niet echt spectaculair dus.

De vernieuwingen in de gameplay zijn te vinden in twee nieuwe aspecten. Je hebt ovens die op een centrale plaats met steenkool moeten worden aangehouden, waarin je nu naast de gebruikelijke recepten, ook vlaaien moet maken. Daarnaast is er nog de guillotine, die als multihakblok functioneert. Leg eerst alle te snijden etenswaren naast elkaar en druk op de knop en voila. De moeilijkheidsgraad van de levels lijkt weer iets naar beneden bijgesteld te zijn na de eerste twee pittige uitbreidingen. Het is nog steeds zeer lastig om drie sterren te halen, maar je hebt nu al snel een of twee sterren te pakken.

Gelukkig is er wel degelijk iets echt nieuws dat ook leuk werkt, namelijk de horde mode. Tussen de reguliere levels zitten nu ook keukens die worden aangevallen door de Onbroden. Er zijn barrières opgeworpen om de Onbroden tegen te houden, maar deze houden maar beperkt stand. Je moet vaart maken om zodoende de wensen van de aanvallers te vervullen. Wanneer ze hun gewenste bestelling binnen hebben, dan stoppen ze met het slopen van de versperringen. Gelukkig zijn ze wel zo aardig om te betalen, want dat geld heb je nodig om nieuwe planken op de barrière te timmeren. Natuurlijk wordt de snelheid langzaam opgebouwd en het is soms lastig om te voorspellen wat de Onbroden willen, want dit keer kun je niet vooraf zien wat de orders zijn. Soms heb je dus al een pizza met salami klaarliggen, maar blijkt er een pizza zonder salami gewenst te zijn.

Night of the Hangry Horde is vooral meer van hetzelfde; dezelfde succesformule wel te verstaan. Ben je op zoek naar meer levels, dan val je hier geen buil aan. De horde mode is een leuke toevoeging die het spel enigszins fris houdt. Er komt binnenkort nog een nieuwe uitbreiding aan, dus de season pass is echt geen slechte deal.