Review: Project CARS

• Nacht races & regen
  • Motorsport georiënteerd
  • Prima physics
  • AI agressief
  • Controls niet perfect
  • Aantal vervelende bugs

Project CARS is een racing simulator gebouwd met de hulp van de community. 'CARS' is dan ook een afkorting voor Community Assisted Racing Simulator. Slightly Mad Studios, bekend van Need for Speed Shift, heeft met Project CARS geprobeerd een hardcore racing simulator te bouwen. Is het resultaat een echte sim of sluit het zich aan bij de rest van de console racers?

Ruben Correa Alves | maandag 18 Mei 2015, 16:00

Early access

Sinds begin 2012 heb ik de game in early access mogen spelen op de PC en zo heb ik de ontwikkeling van dichtbij mee kunnen maken. In deze review ga ik niet alleen praten over het eindresultaat en of Project CARS geworden is wat het beloofde, maar ook over de voor- en nadelen van early access.

Early access members kregen vanaf de start van de ontwikkeling toegang tot developer fora waar je mee kon discussiëren over Project CARS. Als early access member kreeg je toegang tot maandelijkse, wekelijkse of dagelijkse PC-builds en kon je features, auto's en banen testen én ook nog feedback en ideeën delen. Nou is het niet de bedoeling dat ik zomaar alles op straat gooi. Het forum is afgeschermd en niet bedoeld voor iedereen om te bezoeken, aangezien er nog steeds zaken over de toekomst van de game worden besproken. Wel kan ik de plannen van toen goed vergelijken me de game van nu.

Simulator

Het idee van Project CARS was vanaf dag één om een hardcore racing simulator te worden. Slightly Mad Studios is vooral bekend van de twee Need for Speed Shift games. Dat waren twee games die ook motorsport georiënteerd waren, maar stelde op het gebied van de physics en besturing teleur. De eerste paar builds van Project CARS voelden erg aan als Shift 2 en ik was dan ook erg huiverig of Project CARS kon worden wat het moest worden. Na ongeveer een anderhalf jaar aan ontwikkelen kwam Slightly Mad Studios met een goede update voor de physics. Een nieuw bandenmodel en updates in de force feedback gaven de game zijn eigen gevoel en de game liet Shift 2 voor goed achter zich.

De uiteindelijke physics die op dit moment in Project CARS te vinden zijn zijn weer doorontwikkelde versies van de eerdere updates en het eindresultaat is goed. Niet perfect, maar goed. Zoals ik in mijn preview al schreef, zijn de physics niet de beste op de markt, maar als je van Forza Motorsport of Gran Turismo komt zijn de physics in Project CARS wel een stap omhoog. Waar ik vooral positief over ben is de gewichtsverplaatsing die je merkt in de bochten. De auto's plakken met hun racebanden goed op de baan, maar als je met teveel snelheid toch een bocht in stuurt ga je door de plotselinge verplaatsing van gewicht echt over de grens heen en verliest de auto op een realistische manier de grip. En het is dan niet een lieve drift die je makkelijk opvangt, maar echt een klap die je krijgt.

A future champion

Waar je in de solo mode een snel raceweekend kan opzetten of simpel kan oefenen, kan je in de career mode verschillende kampioenschappen en seizoenen afgaan. Je kan er voor kiezen om te beginnen in de karts om vervolgens omhoog te klimmen richting snellere auto's. Om de gamer wat vrijheid te geven kan je er ook voor kiezen om direct in een hogere klasse in te stappen. Als je een discipline hebt gekozen begin je met het afwerken van een kalender. Als je goede dingen laat zien, kom je scouts tegen van andere teams en als je een scout weet over te halen kan je een beter contract binnenslepen. Vergelijkbaar met MotoGP 14 zijn er ook fans die berichten over je posten via de Driver Network FanChat. Dit geeft leuk inzicht in hoe de virtuele fans over je denken en hoe jouw populariteit er voor staat.

Naast de singleplayer is er natuurlijk ook de multiplayer. Allereerst zijn er de Time Trials en Community Events. in de Time Trial mode kan je zelf een baan en auto kiezen om een zo snel mogelijk rondje te rijden. Helaas zijn de te kloppen baantijden opgedeeld in categorieën en kan je niet per auto los een tijd neerzetten. Dus als je in de ene GT3-auto sneller bent dan de andere GT3-auto, dan zie je alleen je allersnelste tijd staan en niet je tijden met andere wagens. In Community Events zijn de baan- en autocombinaties door de developer gekozen en moet er voor een bepaalde datum een tijd neergezet worden.

Dan is er ook nog de normale multiplayer waar je zelf sessies kan openen en races kan organiseren. Net als in de singleplayer kan je hier de tijd en het weer instellen, oefensessies rijden en kwalificeren voor de beste plek op de startgrid. De multiplayer is qua features uitgebreid genoeg om leuke competities mee te doen, al zijn er een paar kleine dingen die niet ingesteld kunnen worden, terwijl dat in de singleplayer wel kan. Bijvoorbeeld dubbele races en het geforceerd uitzetten van tuning en een aantal assists. Helaas is de multiplayer ook niet altijd even stabiel. Wanneer je met een controller speelt kan je auto's onverwachts gaan zwabberen of je auto schakelt plots terug naar de eerste versnelling. Ook werkt de chat niet goed, waardoor niet iedereen elkaar hoort. Je kan uiteraard een partychat openen, maar met meer dan acht spelers is dat ook geen optie meer. Tijdens een oefensessie kan elke speler op elk moment mee doen, maar dat is tijdens kwalificaties of races niet meer mogelijk. Als je met vrienden rijdt en tijdelijk de lobby verlaat, kom je daardoor niet meer aan racen toe tot de volgende ronde. Tot slot kunnen er op consoles maar maximaal zestien mensen in één lobby. Op de PC is het maximaal aantal spelers 32.

Motorsport

Wat Project CARS voor mij en veel mede-racers interessant maakt is de sterke focus op motorsport. De game bevat grotendeels alleen maar motorsport content. Met bekende circuits zoals Spa en de Nordschleife en minder bekende circuits zoals Snetterton en Zhuhai is er meer dan genoeg afwisseling. Gooi daar een aantal verschillende autocategorieën bij zoals open wheel, GT3 en track day auto's en je kan goed vooruit. Maar het zijn niet alleen de auto's en banen die Project CARS interessant maakt voor iedere motorsport fan. Het zijn juist de features en de opzet van de game waar andere serieuze racing game developers op consoles veel van kunnen leren. Uitgebreide tuning, pitstops (met binnenkort geanimeerde pit crew) en veel opties om een raceweekend in te stellen zijn opties die veel gamers missen in andere racegames.

Met Project CARS is er eindelijk een serieuze game, met goede physics, die ook nachtraces en dynamisch weer goed implementeert. In de game kan je het startmoment van de race kiezen en de snelheid van de tijd zo instellen dat je bijvoorbeeld in een half uur een 24 uurs race kan rijden. Daarnaast kan je maximaal vier weatherslots instellen, van zonnig en bewolkt tot mistig en zware regen. Ook kan je slots op willekeurig zetten zodat je in een race snel moet anticiperen op de veranderingen van het weer. De vier slots blijven herhalen op een snelheid die je kan instellen zodat het weer steeds blijft veranderen. De regen heeft een groot effect op de physics. In een test op Imola met een track day car kwam ik erachter dat ik in droog weer op slicks tien seconde sneller was per rondje dan in de regen op wets. Je kan zelf je bandencompound kiezen en toen ik in de test met slicks in de regen een rondje probeerde kwam ik niet heel ver. Je merkt in Project CARS dus goed dat de regen en ook de temperatuur op de baan, die in de nacht een stuk lager ligt, niet alleen visuele elementen zijn maar ook echt effect hebben op de auto en op de manier waarop je rempunten, racelijnen en afstellingen kiest. Op droog asfalt kan ik hard remmen en agressief op het gas terwijl ik in de regen alles voorzichtig en langzaam moest doen. De test is in onderstaande video te zien.

Realistisch of frustrerend?

Een game heeft altijd wel een aantal minpunten. Uiteraard zijn er de kleine dingetjes hier en daar (zoals de multiplayerchat), maar aan die dingen wordt door de developer aan gewerkt. Er zijn echter een aantal andere zaken waar ik me na een tijd meer en meer begon te ergeren. Tijdens de early access was de AI voor een lange tijd slecht. En dan bedoel ik echt slecht. Een aantal forumleden kunnen zich misschien nog wel een livestream herinneren waar ik tegen de AI probeerde te rijden. De AI vloog op de cerbs over de kop, reden tegen het verkeer in en waren zo blind dat ze niet alleen elkaar maar ook vele muren niet wisten te vermijden. Na een aantal goede updates was de AI al een stuk beter en het resultaat is een wereld van verschil. Toch ben ik niet helemaal tevreden over hoe de AI zich gedraagt. Het is niet dat de AI niet slim is, tegenstanders zetten soms aanvalsacties in op een manier die ik in geen andere game heb gezien. Slimme lijnen, uitremacties en blocks zijn moves die er in vlagen erg goed uitzien. Maar er zijn ook momenten dat de AI de speler totaal niet ziet. Ze remmen laat en crashen tegen je aan of ze zitten naast je en sturen in terwijl jij er gewoon nog zit. Uiteraard zijn echte coureurs soms ook agressief maar na een aantal races begint het meer te irriteren, omdat je door het spel gewoon uit de race wordt gereden.

Dan zijn er de controls. Ik heb tijdens de early access en nu op de Xbox One de game vooral gespeeld met het Thrustmaster TX stuur. Ik heb tijdens de ontwikkeling van de game erg goed gemerkt dat de game in eerste instantie echt is gebouwd op het stuur. Toch zijn er zelfs met het stuur een aantal zaken die niet helemaal lekker lopen op de console. Op de PC was de force feedback van het stuur standaard nauwkeurig en sterk maar op de Xbox One heb ik veel moeten tweaken waarna ik nog steeds niet hetzelfde gevoel krijg. Als stuurgebruiker mag ik echter zeker niet klagen: als je een kijkje neemt op ons forum zie je al heel veel member die last hebben van problemen met de gamepad. Sommigen hebben last van een overgevoelige input en bij anderen is het sturen juist niet nauwkeurig. Je kan kiezen uit drie basisinstellingen waarna er heel veel instellingen zijn die je kan veranderen. Het vervelende is dat van de helft niet duidelijk is wat het doet en dat je de instellingen niet in een race kan wijzigen. Je kan dus uren bezig zijn met tweaken, uitproberen, teruggaan naar het menu en weer tweaken. Ook is er geen rumble in de triggers en lijkt er een vreemde bug te zijn, waardoor het stuur vol naar één kant trekt. Aan beide problemen wordt gewerkt door de developer en een patch zal deze twee en een aantal andere kleine bugs verhelpen.

Early access, De grote hulp?

Het mag dus duidelijk zijn dat de game niet was geworden wat het is zonder de community. Leden van het early access programma hebben veel feedback geleverd en ideeën gedeeld en sommige liveries zijn zelfs door de leden gemaakt! Toch denk ik dat early access niet alleen maar positief is geweest. Met duizenden leden heb je ook duizenden meningen en elke mening is anders. De één wil pitstops en de ander wil juist een andere feature. De één vindt de controls te twitchy en de ander te stroperig. Uiteindelijk heeft Slightly Mad Studios zoveel verschillende meningen bij elkaar gekregen dat de game eigenlijk onmogelijk 'goed' gemaakt kon worden omdat er elke build weer commentaar was. Ik kan natuurlijk niet oordelen of dit de echt de ontwikkeling van de game heeft aangetast, maar het is een interessant onderwerp om over na te denken. Gelukkig blijft Slightly Mad Studios door werken met de community zodat Project CARS de komende tijd nog beter zal worden. Er wordt gewerkt aan nieuwe auto's en veel missende elementen worden gerepareerd of geïmplementeerd

Project CARS is een heerlijk uitgebreide motorsport game geworden. Het doet veel dingen die andere games niet of verkeerd deden op een leuke manier. Regen, nachtraces en de geweldige lijst aan circuits en leuke raceauto's maken de game een mooi compleet pakket. De campaign is niet super speciaal of origineel, maar leuk genoeg om de verschillende disciplines te leren kennen. Online zijn er verschillende events te doen en kan je samen met vrienden in een lobby racen voor de eerste plek. Helaas irriteren de kleine bugs een beetje waardoor de ervaring niet altijd perfect is. Ook de controls zijn vooral met een gamepad niet altijd perfect, al is er op het net natuurlijk genoeg hulp te vinden. Het early access programma heeft de developer geholpen een betere game te maken en het ziet er naar uit de Slightly Mad Studios voorlopig nog niet klaar is met het uitbreiden en updaten van de game! Uiteindelijk geef ik de game een zeven. Het cijfer kan ooit een 8 of zelfs een 9 worden, maar zo ver is Project CARS nog niet. De potentie is er, maar je ziet tegenwoordig zoveel games die met launch gewoon nog niet klaar zijn. Ik ben dan ook van mening dat je een game moet beoordelen om wat het is en niet om wat het zal (of ooit kan) zijn. Ben jij iemand die op een serieuze manier wilt racen? Dan is dit de game voor jou!