Een ouderwets (pittige) shooter op je Xbox One; dat is R-Type Final 2!

• Audiovisueel sterk
  • Uitdagend
  • Tof levelontwerp

• Dood? Alle wapens kwijt
  • Kan frustrerend zijn

Voor het eerst sinds 2004 is de bekende R-Type franchise van Irem terug. Het is het directe vervolg op R-Type Final dat in dat jaar uitkwam. Waarschijnlijk gingen ze er vanuit dat er geen vervolg meer zou komen, maar met een titel met ‘Final’ erin weet je het natuurlijk nooit. Final Fantasy, ahem, ahem. R-Type heeft kunnen terugkeren dankzij Kickstarter, dat een erg nuttig platform lijkt te zijn geworden om oude franchises nieuw leven in te blazen.

Old school

Dit is een spel dat vooral de hardcore gamers zal aanspreken. Het is echt een blast from the past en speelt net als de horizontale shooters van weleer. Dat is natuurlijk leuk voor fans van het genre, maar als je snel gefrustreerd raakt en moeilijke games niet gewend bent, dan zal R-Type Final 2 niets voor jou zijn, want het spel biedt een zeer stevige uitdaging. Er is wel een kids mode, die het spel een stuk behapbaarder maakt, maar zelfs dan is het zeker geen eitje.

Belangrijk voor de gameplay van R-Type is het principe met een sphere die met je ruimteschip meevliegt. Meestal zal je deze voor je schip laten nestelen om bruter te kunnen knallen en om je te beschermen. Je kunt dit bolletje echter ook achter je schip zetten of zelfs naar voren sturen. Afhankelijk van het gekozen schip kan de sphere zelfs zelfstandig rondvliegen en tegenstanders uitschakelen. Je leert het spel pas echt goed spelen wanneer je handig wordt met deze spelmechaniek.

Er valt overigens heel wat te kiezen als het om scheepjes gaat. Aan het begin zijn het er drie, maar je kunt er door het spel veel te spelen nog veel meer ontgrendelen. Er zijn een enorm aantal schepen beschikbaar, elk met zijn eigen wapens en sphere, of althans in andere combinaties. Je kunt zelfs het uiterlijk tweaken! Je zou kunnen zeggen dat meer altijd beter is, maar in dit geval gaat alles zo op elkaar lijken en zag ik door de bomen het bos niet meer. Vijf verschillende ruimteschepen had wat mij betreft genoeg geweest.

Basis of luxe?

Voor deze recensie heb ik de basisversie van het spel gespeeld. Deze versie bevat zeven levels en kost een slordige veertig euro. Er is ook een luxe editie te koop, die onder andere een aantal extra levels bevat, maar deze kost dan wel een fikse zestig euro. Leuk voor de echte fans, maar voor de reguliere speler is de versie van veertig euro waarschijnlijk de beste deal.

De levels zijn erg tof ontworpen en zien er stuk voor stuk uniek uit en hebben vrijwel allemaal andere vijanden. Ik vind de stijl van het spel erg geslaagd. Vooral de, soms enorm grote, bazen zijn de moeite waard. Het spel oogt ook gelikt en wordt in een zeer hoge resolutie weergegeven. Het is duidelijk geen spel met een enorm budget, maar toch ziet het er allemaal erg strak uit. Op mijn Xbox Series X was er ook geen framedrop te bekennen en waren de laadtijden verwaarloosbaar.

Denk je aan shooters, dan denk je waarschijnlijk ook aan toffe (techno) muziek. R-Type Final 2 stelt op dit vlak ook helemaal niet teleur. De muziek brengt je echt in de stemming om te gaan knallen. Ik had zelfs de geluidseffecten wat zachter gezet, omdat alle ontploffingen niet de beste geluidservaring opleveren.

Volharding

Of het spel je echt zal aanspreken hangt vooral er vooral van af of je iemand bent die echt volhardt met een game. Het spel is niet bedoeld om in een keer in een halfuur door te knallen, maar om echt te leren. Het helpt enorm als je weet wat bepaalde tegenstanders gaan doen en waar zij vandaan komen. Bij bazen is dit zelfs een echte must. Je zou kunnen zeggen dat het stom is dat je eerst moet falen om later te kunnen slagen, maar dan zijn tal van retro games ook meteen slecht te noemen.

Wat ik echter nooit zo leuk vind bij een deel van de shooters, is dat je al je wapens verliest als je dood gaat. Ik vind dat je dan echt dubbel gestraft wordt voor een foutje. Ik heb veelvuldig gehad dat ik erg lekker bezig was en meerdere levels op rij wist te voltooien, maar toen doodging door een miniem foutje. Toen begon ik een klein stukje terug met mijn proppenschieter en ging ik meteen tig keer dood, omdat ik zo zwak was. Dat frustreert mij en maakt het spel voor mij minder leuk. Enkele tips zijn om je wapens niet als een zombie te blijven knallen, maar om schoten op te laden en daarnaast om de snelheid waarmee je scheepje beweegt wat te verhogen (behalve in krappe gangen).

R-Type Final 2 is een audiovisueel sterke shooter, die erg doet denken aan de spellen van vroeger. Dat levert een toffe uitdaging op, maar kan ook frustrerend zijn. Met een prijskaartje van veertig euro is het niet echt een impulsaankoop voor mensen die ook eens een shooter willen spelen, want dat kun je beter een van de vele sterke en goedkope indie shmups op de Xbox store opzoeken. Ik denk dat sommige mensen in hun nopjes zullen zijn met dit spel, maar dat het bij anderen na enkele dagen spelen nooit meer aangeraakt zal worden. Ik vond het een leuke, maar niet een geweldige shooter.