• Diepgaande wielerervaring
  • Veeleisende tactische aspecten
  • Gameplay staat na vele edities op scherp
  • Nog steeds dezelfde visueel identieke renners
  • Botsingen zijn verre van realistisch
  • Gebrek aan algemene verbeteringen ten opzichte van de vorige editie

We kunnen er ondertussen onze klok op afstellen: net voor de echte Tour van start gaat is de nieuwe editie van Tour de France hier voor wat nieuw wielergeweld op de Xbox. Developer Cyanide blijft elk jaar aan hun meesterwerk schaven met als doel de beste wielersimulatiereeks ooit te hebben. Dit jaar ligt de focus vooral op verder bouwen op de basis die er al was in plaats van alles overboord te gooien. Dat geeft natuurlijk een verdieping van de sterke simulator die de fans kennen, maar die brengt als gevolg weinig nieuws versus z’n voorgangers.

Bestemming: Champs-Élysées

Hoewel het idee om bijna 200 kilometer aan één stuk door verschillende etappes met verschillende moeilijkheidsgraden te trappen misschien niet als het meest opwindende vooruitzicht klinkt, zijn er ingewikkelde systemen aan het werk die arcade en tactische gameplay met souplesse combineren.

Het was mijn eerste keer met een cycling simulator en ik vond de trainingsfases cruciaal om goed gestart te raken. Je speelt als speler een kleine rol in een grotere geheel dus het is belangrijk om goed te begrijpen waar je exact impact kan hebben via verschillende feeds, team communicatie & commando’s, inspanningsmanagement en slipstreamen. Alles komt neer om je positie en beschikbare energie nauwlettend in de gaten te houden om op het juiste moment te reageren en al je krachten in te zetten. Daarnaast is synchronisatie met je teamgenoten via goed getimede beslissingen de sleutel om als eerste over de finishlijn te rijden.

Twee meters, blauw en rood, trekken je aandacht tijdens elke etappe. De blauwe staat voor je algehele inspanning tijdens het trappen, terwijl de rode staat voor je aanvalskracht en je laatste redmiddel mocht je energie plots wegvallen. Je kan energie terugwinnen bij de bevoorradingsposten en niet vergeten bij de afdalingen. Bij de meeste ritten die ik speelde, kwam winst of verlies eerder van goed stand te houden binnen het peleton om naar het einde toe correct te reageren, eerder dan een ontsnappingspoging te forceren. De fast forward functie is daar heel handig bij omdat braafjes al die virtuele kilometers trappen je weinig voordeel geeft.

I like to ride my bicycle

De Race of the Moment-uitdaging werd in de vorige editie geïntroduceerd, maar dit jaar is Downhill of the Moment toegevoegd. Zoals de naam al zegt, zijn dit afdalingen waarvoor je veel kennis van dit soort etappes nodig hebt, en je kunt je resultaten vergelijken met andere spelers over de hele wereld.

Rijdertrajecten en botsingen maken deel uit van de verbeteringen, maar het voelt niet zo bevredigend en realistisch als je zou verwachten van een sport waar kleine botsingen enorme positiewisselingen en zelfs valpartijen in de groep renners kunnen veroorzaken. In dit opzicht blijft Tour de France 2023 ondermaats, met weinig overtuigende botsingen en nog minder interessante crashes, die niets anders zijn dan een enkele animatie waarin de renner plotseling tot stilstand komt en ter plekke op de grond valt, zonder enige invloed van snelheid, botshoek of type obstakel. De etappes zijn ook beperkt tot het hoofdparcours, met geen enkele mogelijkheid om ook maar een centimeter van het pad af te wijken, en alles om je heen is niets anders dan decor achter onzichtbare muren.

De graphics in Tour de France 2023 zijn niet om over naar huis te schrijven en zijn grotendeels overgenomen van de vorige edities. Afgewerkte steden en omgevingen laat ik dan nog buiten beschouwing. Ik begrijp dat die elementen qua afwerking en detail een stap te ver zouden gaan, maar op de renners zelf mag ik toch streng zijn. Het peleton komt precies uit de schoot van twee of drie moeders die allemaal met dezelfde man de toekomst van hun bloedlijn hebben verzekerd. Dit wordt pijnlijk duidelijk tijdens de prijsuitreiking aan het einde van de etappes. Zie je plots Jan, Jaap & Jos naast elkaar en wordt het gebrek aan diversiteit in de gene pool wel heel hard op je neus gedrukt.

Tour de France 2023 lijkt wel de beste versie van de game tot nu toe zonder veel te veranderen tegenover z’n voorganger. Wil de game verder doorbreken zal de aandacht meer moeten gaan naar de cosmetische (renners, omgevingen) en realistische (botsmodel zoals in racegames) aspecten dan naar de verfijning van de gameplay elementen. Toch blijft de game ook dit jaar een boeiende en tactische ervaring voor liefhebbers die op zoek zijn naar een game die de slopende en unieke sport nabootst, maar uiteindelijk zal de serie snel de serieuze upgrade nodig hebben waar fans om hebben gevraagd.