• Realistischere WO1-ervaring
  • Bij vlagen lastig
  • Grafisch valt het wat tegen
  • Weinig content
  • Helaas weinig volle servers

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Blackmill Games uit Alkmaar timmert hard aan de weg met hun WWI serie games. Eerder trakteerden ze ons al op Verdun en Tannenberg en sinds vorige maand kunnen gamers het gevecht aan gaan in Italië met Isonzo – Italian Front. Poets je bajonet op, het is tijd om aan te vallen.

Chaos, dood en verderf

De Eerste Wereldoorlog is binnen het medium van games een onderbelicht hoofdstuk in de geschiedenis van de mensheid. De eerste gedachte zal bij de meeste gamers direct springen naar Battlefield 1, maar dit is niet de enige game die het verhaal van de mensonterende oorlog probeert te vertellen. Blackmill Games werkt al een aantal jaren aan hun WWI-serie games en wat kenmerkend was voor de eerdere iteraties, gedetailleerde uniformen en wapens, is ook een belangrijk aspect voor hun nieuwste werk Isonzo. De wapens en uniformen zien er erg overtuigend uit, zelfs in de mindere grafische pracht en praal waar de game het mee moet doen.

Een ander aspect wat kenmerkend is voor deze reeks games is de moeilijkheidsgraad. Het is geen geheim dat oorlog gelijk staat aan chaos en dit wordt goed getoond in Isonzo. Tijdens jouw ren- en sluipsessies is de kans groot dat je te maken krijgt met allerhande explosies en gasaanvallen, die zorgen dat je snel gedesoriënteerd raakt. Je zal vaker de dood vinden dan je wellicht gewend bent in een game als Battlefield. Dit is zeker niet negatief bedoeld, de game dwingt je namelijk tactischer te spelen en goed te kijken om het verschil te zien tussen vriend en vijand. Dit draagt weer bij aan het gevoel van realisme. Is dit toch niet helemaal jouw ding, dan kan je in de instellingen allerlei hulpmiddelen aanzetten om de gameplay aan te passen naar jouw smaak. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke markeringen voor vijandelijke eenheden en een HUD die in het scherm blijft staan. Wat ook opvalt is dat de game verrassend weinig bugs en glitches heeft. Tijdens mijn speelsessies heb ik één keer last gehad van screen tearing, maar verder oogt de game stabiel. Ook na lange speelsessies.

Aanvallen en verdedigen

Het is erg simpel gemaakt om een potje te spelen in Isonzo. Vanuit het hoofdmenu selecteer je de server waar je in wilt spelen en daarna doe je direct mee. Het eerste wat opviel is dat er maar een gering aantal servers zijn die echt vol zitten en dat is jammer. Maar ik heb tijdens de reviewperiode geen hinder ondervonden van het kleine aantal spelers, dus laat je vooral niet afschrikken. De gameplay bestaat uit twee teams van verschillende facties (duh), waarvan één uiteraard de Italianen is. Je speelt op grote slagvelden potjes waarbij je als aanvallend team diverse punten moet overnemen om de tegenstander te verzwakken en verder terug te dringen, terwijl de verdedigers dit moeten voorkomen. Je kunt spawnpoints op de kaart overnemen om dichter bij de tegenstander te spawnen en er zijn vaak meerdere wegen die naar een bepaald punt leiden, dus de verdediging heeft zijn handen vol aan het neermaaien van de tegenstander.

Beperkte mogelijkheden

Om het leven in Isonzo iets makkelijker te maken zijn er diverse klassen om uit te kiezen met ieder een eigen loadout. Dit zijn de welbekende klassen, zoals sluipschutter en infanterist, maar het zorgt in elk geval voor genoeg variatie. Iedereen begint met een standaard uitrusting, maar door te levellen kan je nieuwe wapens en voorwerpen vrijspelen om nog beter op te gaan in jouw favoriete klasse. Er is ook de mogelijkheid om andere uniformen te kopen, maar dit zit helaas veelal achter betaalde DLC, wat gelukkig echt een eigen keuze is. Los van de betaalde uniformen is het grootste probleem van de game dat de aangeboden content wat karig is. Er zijn drie kaarten beschikbaar en weinig variërende modi. Ondanks dit gegeven heb ik mij toch uren weten te vermaken met de game, maar het wordt wel lastiger om de game aan te bevelen voor de verkoopprijs van de toch wel pittige 30 euro. Het zou ook leuk zijn om op den duur een portaal te hebben van waaruit je één van de drie games kunt opstarten of zelfs makkelijk kunt wisselen tussen de games als je een ander front wil verdedigen. Dat dit er niet in zit is geen gebrek van de game, maar het is een nice to have.

Isonzo brengt de chaos van de Eerste Wereld Oorlog dichtbij en doet dit met verve. Je kan je prima vermaken met deze game, maar door het beperkte aanbod aan maps en modi kan de game sneller gaan vervelen dan de gemiddelde shooter. Dat maakt de game wat moeilijker om aan te bevelen voor een prijs van € 30,-. Mocht je WOI echter interessant vinden en het oog voor detail van de ontwikkelaar waarderen, laat je dan vooral niet afschrikken. Isonzo – Italian Front is voor de rest een solide game, dus ik kan niet wachten om te zien wat Blackmill Games nog meer voor ons in petto heeft.