• Mooier dan het ooit was
  • Lage prijs
  • Hele korte laadtijden
  • De heruitgave heeft bugs
  • Niet voor iedereen aansprekend
  • Geen totale remake

Toen ik op aanraden van een vriend eind 2000 Shenmue kocht op de SEGA Dreamcast met een deel van het geld dat ik nog over had van de vele Kerstkaartjes van mijn krantenwijk, was ik gelijk verkocht. Het was een duurder spel dan normaal en kostte 160 gulden (zo’n 75 euro) in plaats van de toen gebruikelijke 140 gulden, maar dat was het epische spel meer dan waard. Ik was toen 16 jaar oud. Nu ik 33 jaar oud ben, is het eindelijk zover dat SEGA ingezien heeft dat Shenmue een rerelease verdient.

Nog nooit heeft een spel zo’n trouwe fanbase gehad als van deze serie. Na het eerste deel volgde al snel een tweede deel, eveneens op de Dreamcast, en later ook op de originele Xbox, maar daarna bleef het heel lang stil. Het verhaal van Shenmue was bedoeld om verteld te worden over een heleboel games, waarschijnlijk een stuk of zeven, maar daar is het nooit van gekomen. Dit was extra pijnlijk, omdat het verhaal na het tweede deel echt op gang begon te komen.Na jarenlange acties van de fans was er in 2015 ineens de verrassende aankondiging van het derde deel, dat mede dankzij een extreem succesvolle Kickstartercampagne van de grond kwam. Dit derde deel komt in augustus 2019 uit voor de PC en Playstation 4. Alle fans hoopten dat SEGA ook zo slim zou zijn om de oude games opnieuw uit te brengen, maar dit gebeurde aanvankelijk niet. Nu is het dan toch zo ver en is Shenmue 1 & 2 te koop voor een slordige dertig euro voor de Xbox One, PC en Playstation 4.

Ondergedompeld worden in de cultuur

In Shenmue speel je als de Japanse tiener Ryo Hazuki die aan het begin van het verhaal zijn vader vermoord ziet worden voor zijn ogen. Er is op een dag in 1986 een mysterieuze Chinese man langsgekomen bij het huis en de dojo van zijn vader. Deze Lan Di zegt dat de vader van Ryo ooit iemand vermoord heeft en op zoek is naar de spiegel. Nadat Iwao Huzuki in elkaar wordt getrapt en Ryo ook bedreigd wordt, geeft Iwao de locatie van de Dragon Mirror aan Lan Di. Lan Di neemt deze vervolgens tevreden mee en Iwao sterft in de handen van Ryo, met als laatste wens dat Ryo zijn vrienden dichtbij zich moet houden. Ryo trekt zich helemaal niets aan van deze wens en zint op wraak. Als je het meest verstandige doet en de politie wil bellen, dan zegt Ryo al dat hij het zelf wel even oplost. Je krijgt dan wel een Achievement voor je moeite.

Het spel begint heel rustig en werpt je allerminst gelijk in de actie. Sommige spelers kregen daardoor al snel de indruk dat Shenmue een saai spel is. Shenmue is ook zeker geen spel voor iedereen. Je moet echt op zoek zijn naar een rustig spel dat je onderdompelt in de Aziatische cultuur en door middel van vechtsport, ontdekking en conversaties je een episch verhaal laat ervaren. Als je snelle actie verwacht, dan ga je hier weinig plezier uit halen.

Shenmue is een soort voorvader in het momenteel populaire open world-genre. Legendarische maker Yu Suzuki, die bekend is van onder andere Outrun, Hang On, Space Harrier, Virtua Racing, After Burner en Virtua Fighter, noemde dit genre FREE (full reactive eyes entertainment). Dat wilde zeggen dat je alles moest kunnen doen wat je wilde. Je ziet iets en moet het kunnen oppakken, je ziet een deur en moet kunnen aankloppen, enzovoort. Dit hoefden zeker niet altijd dingen te zijn die belangrijk zijn voor het verhaal. Zo kun je bijvoorbeeld allerlei snoep kopen of zelfs een ander trakteren op een blikje cola. Je krijgt hier werkelijk niets voor terug, het is alleen bedoeld om je onder te dompelen in de spelwereld. Het is zelfs mogelijk om enkele oude arcade games van Yu Suzuki te spelen als tijdverdrijf.

And so it begins... Again

Het eerste deel spelt zich geheel af in de woonomgeving van Ryo Hazuki in Japan. Het echt bestaande plaatsje Dobuita is een stadje dat draait op de Amerikaanse militaire haven die zich daar bevindt. Veel mensen kennen Ryo daar al, omdat hij daar zijn hele leven al woont en naar school gaat. Je zult de mensen na verloop van tijd ook leren kennen, omdat in Shenmue (in tegenstelling tot de meeste open world games) iedereen zijn eigen leven leidt en elk personage uniek is. Je kunt precies zien wat iedereen doet gedurende de dag en wanneer ze bijvoorbeeld hun winkel openen en sluiten. Alles is gebaseerd op een voortdurend tikkende klok. In tegenstelling tot veel moderne spellen heb je geen grote pijlen die je de weg zullen wijzen. Je moet zelf om tips gaan vragen en afspraken maken. Natuurlijk is het dan wel de bedoeling dat je ook op tijd komt opdagen. Soms heb je daardoor ook wat tijd te doden en kun je jezelf vermaken met de eerder genoemde arcade games, of kun je bijvoorbeeld SEGA capsule toys kopen … heel veel capsule toys kopen. Later krijg je zelfs een baan in de haven die je echt uit moet voeren.

Het praten met de bewoners is een leuke ervaring. Bijzonder voor de tijd was dat iedereen een ingesproken stem heeft en steeds anders kan reageren. Deze stemmen zijn helaas in een lage audiokwaliteit opgenomen en de Engelstalige stemacteurs zijn vaak verre van goed. Dit levert vaak komische situaties op. Zo ben je serieus aan het rondvragen om clous te vinden om de moordenaar van je vader te vinden en dan reageert een jongetje met ‘’Hey mister, wanna wrestle?’’ De oorspronkelijke Japanse stemmen zijn beter en ook beschikbaar.

Tussendoor is er echter ook actie. Ryo Hazuki doet aan vechtsport en moet regelmatig van zich af slaan. Dit gebeurt soms in Quick Time Events (QTE’s), waarbij je simpelweg vlug knoppen moet indrukken, maar vaak ook in vrije vechtscenes die doen denken aan Virtua Fighter. Gedurende het spel kun je ook trainen en leer je steeds meer moves.

Aan het einde van het eerste spel is Shenmue eigenlijk pas net gestart en besef je dat je bent begonnen aan een grote reis. Hoeveel spellen eindigen er met de regel, "And so it begins’’? Gelukkig is het daarmee niet gedaan met de pret, omdat deel twee ook beschikbaar is in deze collectie. Het tweede deel kun je ook beginnen zonder deel een gespeeld te hebben, maar dat is niet aan te raden. Na het eerste deel weet je beter hoe het verhaal in elkaar zit en kun je verder met je save.

Shenmue 2 is op een aantal vlakken anders dan zijn voorganger. Het spel speelt zich af in China (Hong Kong en Gui Lin) en is veel groter. Je zult nu niet meer overal bekenden tegenkomen, maar zult verdwalen in de grote stad, vol onbekende mensen, met zeker niet altijd goede bedoelingen. Navigeren zul je moeten doen door veel de weg te vragen of op kaarten te kijken.

Persoonlijk vind ik Shenmue 2 iets minder leuk dan het origineel, maar dat wil niet zeggen dat ik Shenmue 2 niet geweldig vind. Het zijn spellen die gemakkelijk in mijn top tien beste spellen aller tijde staan. In het tweede deel gebeurt er een stuk meer, is er meer actie en komt het verhaal meer los. Het spel heeft wel wat minder het gevoel van het ondergedompeld worden in een Aziatische gemeenschap.

Geen echte remake

Met geweldige remakes zoals Yakuza Kiwami of Shadow of the Colossus hoopten velen al dat Shenmue ook een dergelijke behandeling zou krijgen. Helaas is dat niet gebeurt. Deze collectie bevat de grotendeels ongewijzigde eerste twee delen van de saga. Het eerste deel is overgezet van de Dreamcast en het tweede deel lijkt vooral gebaseerd te zijn op de Xbox-versie.

Dat wil niet zeggen dat er niets anders is, want dat is ook weer niet het geval. Het belangrijkste is dat het spel nu weergegeven kan worden in 1080P resolutie. Alles is veel scherper dan vroeger en ziet er erg mooi uit. Door de hogere resolutie komen sommige oude, niet geüpdatete texturen helaas wat minder goed uit de verf. Ook is het mogelijk de belichting aan te passen, maar dit heeft wat meer wisselende resultaten. Vroeger waren de laadtijden van de spellen fors en was er dikwijls slowdown. Het waren namelijk spellen die grafisch hun tijd ver vooruit waren en echt indruk maakten toen ze nieuw waren. Ze haalden het uiterste uit de Dreamcast. Nu is hier gelukkig niets meer van te merken en lopen de spellen super soepel en zijn de laadtijden beperkt tot enkele seconden. Dit maakt het binnenlopen van allerhande gebouwen veel aanlokkelijker dan voorheen en het tempo van het spel is hierdoor echt verbeterd.

Ook de wat lompe besturing is ietwat onder handen genomen. Niet langer moet je het spel besturen met de D-pad, de spellen spelen nu gewoon als ieder andere game met de twee analoge sticks. Dit betekent niet dat de besturing echt vloeiend is geworden, maar na een korte gewenningsperiode is er geen enkel probleem.

Helaas is het niet allemaal positief wat er veranderd is. Zo is de audio nog precies hetzelfde gebleven. Nu wil ik zeker niet zeggen dat deze slecht is, want de soundtrack is subliem en helpt je helemaal opgaan in de sfeer en ook de vele geluidseffecten zijn van de bovenste plank en dompelen je onder in de jaren '80 in Azië. Het gaat hier om de opnamekwaliteit die erg matig is en sterk gecomprimeerd is.

Ook zijn een aantal licenties niet overgekomen uit de originelen. Zo is het horloge van Ryo niet langer van Timex, maar van SEGA, zijn er geen echte Zippo-aantekers meer en zijn de Coca Cola-blikjes uit de oorspronkelijke Japanse versie nu van Jet Cola. Dit alles maakt echter geen groot verschil. De basis van de spellen is (soms ietwat gestroomlijnd) prachtig overgezet.

Wat wel een serieus probleem is, dat zijn de bugs. Britse ontwikkelaar D3T heeft steken laten vallen in de overzetting, waardoor er al vele berichten zijn van allerlei kleine en grotere glitches die mensen ervaren. Persoonlijk had ik ook last van enkele bugs, maar deze waren nooit genoeg om de pret te verpesten. Er is in elk geval al gezegd dat er patches aankomen. Hopelijk wordt hiermee ook Xbox One X ondersteuning toegevoegd.

Shenmue 1 & 2 zijn voor mij absolute topgames. Wanneer ik eenmaal begin, kan ik bijna niet meer stoppen. Tijdens het spelen heb ik misschien dorst, trek of moet ik naar de WC, maar voordat ik uiteindelijk opsta, zijn er vaak uren verstreken. Shenmue is een spel waarin je totaal op kunt gaan. Het is een ervaring die je moet beleven. Ik denk dat het spel nog altijd zo leuk is als het vroeger was en ook nieuwkomers nog prima kan verrassen. Dat wil echter niet zeggen dat het een spel is dat eenieder zal bekoren, want je moet wel tegen een traag spel kunnen dat je niet bij de hand neemt. Jammer genoeg is deze overzetting goed, maar niet fantastisch, wat mijns inziens een gemiste kans is. Toch is dit nu de beste versie van deze twee legendarische games die het verdienen om door een groter publiek gespeeld te worden.