• Zelf je Skylanders maken
  • Voor letterlijk alle leeftijden
  • Leuke platform-adventure gameplay
  • Onnodige microtransacties
  • Te makkelijk
  • Creation Crystal zijn niet te resetten

Disney heeft na de release van Infinity 3.0 de handdoek in de ring gegooid in de wereld van "action figure meets video game", maar Activision gaat trots door met hun vrolijke avonturenspel dat uit te breiden is met plastic figuren; Skylanders Imaginators is er. Vorig jaar verscheen Superchargers, compleet met voertuigen waarin de figuren konden racen. Dit jaar heeft de ontwikkelaar een ander concept bedacht, enigszins vergelijkbaar met de "traps" van vorige editie Trap Team. De Imaginators zijn nieuw in Skylands.

n Trap Team kwam Activision met zogenaamde Traps, waarin bepaalde slechterikken gevangen konden worden. In Imaginators heb je vergelijkbare voorwerpen, maar in dit geval kun je er zelfgemaakte Skylanders in kwijt, in zogeheten Creation Crystals. Zodra je het Crystal op het platform zet krijg je de mogelijkheid om zelf een Skylander-figuur in elkaar te zetten. Je kunt kiezen uit verschillende vechtstijlen, zoals zwaardvechten of schieten met pistolen. Let wel op, want om een of andere onverklaarbare reden heeft Activision bepaald dat je die stijl nooit meer kunt wisselen. Je kunt van alles aanpassen, van de armen en hoeden tot aan kleurstijlen en stem. Maar, je zit vast aan de vechtstijl. Je kunt het figuur helemaal weghalen en er opnieuw mee beginnen, maar de vechtstijl is niet meer te veranderen. Mocht je een andere Skylander van dat element (vuur, water, lucht, etc) willen maken, dan zul je een nieuw Creation Crystal moeten kopen.

Dat is een bijzondere beslissing, zeker gezien het feit dat er nu ook microtransacties in het spel verwerkt zitten. Je bent niet verplicht om ze te nemen en je hebt ze ook niet nodig; je vindt namelijk genoeg onderdelen zonder bij te betalen. Maar in combinatie met Creation Crystals en dat je losse Skylander figuurtjes kan kopen lijkt de toevoeging van microtransacties wat nutteloos en onnodig op kosten te drukken.

Stel je eens voor...

Buiten de Creation Crystals en wat losse figuren zijn er ook nog Sensei figuren. Deze kun je in de winkel kopen, op het Skylanders-platform zetten en ermee spelen in het spel. Deze zijn een stuk groter en sterker dan de andere figuren. In elk level zijn er verschillende secties waar alleen deze Sensei figuren in kunnen komen. Mocht je kleine neefje dus klagen dat hij niet het hele level kan spelen, dan weet je wat je te doen staat. Dit jaar zijn er verder opmerkelijk genoeg veel minder nieuwe figuren gemaakt dan bij voorgaande edities. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het promoten van de Creation Crystals.

Maar, tegelijkertijd zijn Creation Crystals ook een enorm pluspunt van dit spel. Het is namelijk erg leuk om zelf je figuur te maken. Tijdens het spelen vind en verdien je allerlei schatkisten, en hier zitten onderdelen in waarmee je je zelfgemaakte Imaginator kunt uitbreiden. Dat begint bij simpele hoedjes, maar dat loopt ernorm uit tot complete armor-sets waarmee je bonuspunten krijgt. Werkelijk elk denkbaar onderdeel is aan te passen, zelfs de tekst die Skylanders altijd roepen als je ze in gebruik neemt. Ik koos voor het tijdloze "Het is tijd voor...pizza!". Zodra ik "mijn" Skylander op het platform zet, roept hij dat. Mijn neefje van acht jaar had binnen enkele minuten door hoe het Imaginator-systeem werkte. Wat dat betreft doet Activision dus goede zaken.

Een vrolijke boel

Skylanders kun je zien als een franchise die gericht is een wat jonger publiek, maar stiekem is het een erg leuk avonturenspel, ook voor volwassenen. Vergelijkbare spellen zijn er namelijk niet echt. Skylander is sinds jaar en dag, en dus ook dit jaar met Imaginators, een vrolijk avonturen-platformspel. Je hebt verschillende Skylander figuren met de eerder genoemde verschillende elementen die je door allerlei fantasierijke omgevingen dient te loodsen. Onderweg heb je verzamelbare objecten zoals schatkisten en geld, en aan het einde van elk level heb je een soort eindbaas. Zulke spellen zijn er nauwelijks, en voor mij persoonlijk was het een welkome afwisseling. Soms heb je namelijk even genoeg van oorlog, voetbal of de sluipmoordenaar spelen.

Jammer genoeg is Skylanders dit jaar misschien iets teveel gericht op een wat jonger publiek. Het valt namelijk op dat het spel een stuk makkelijker is dan voorgaande edities. Waar ik en mijn neefje bij vorige delen soms Skylanders tekort kwamen (ze gingen telkens dood), liepen we er in dit geval eigenlijk zonder opstoppingen doorheen. Vooral de eindbazen in elk level zijn eigenlijk te makkelijk, hij versloeg de eindbaas van het spel (Kaos) zonder één keer dood te gaan. En nee, we speelden niet op de laagste moelijkheidsgraad. Je kunt het natuurlijk wel altijd nog eens proberen op een hogere moeilijkheidsgraad. Ook het vinden van alle verborgen objecten en onderdelen voor je Imaginator kan uitnodigen tot het nog eens doorspelen van het spel.

Skylanders Imaginators brengt een leuke vernieuwing in de vorm van de Imaginators. Het is erg leuk om zelf je figuur samen te stellen met honderden mogelijk objecten. Jammer genoeg zit je na het maken van je Imaginator vast aan de vechtstijl, en zitten er onnodige microtransacties in het spel. Wel blijft de stijl van de Skylanders serie erg leuk, en biedt het een welkome afwisseling als je vastzit in de doorsnee actiegames die in de winkels liggen. Je verbeelding is de enige beperking.