Gestrand op Mars moet je er alles aan doen om te overleven. Lees hier de recensie van Subterrain.

• Lugubere en macabere sfeer
  • Werkt goed op de console
  • Combat en craften over het algemeen doeltreffend
  • Te veel grindwerk
  • Veelal hetzelfde als andere games in hetzelfde genre

Twee genres zijn vandaag de dag bijzonder populair onder de gamers. We hebben het dan natuurlijk over survival-horror- en craft-spellen en veel populaire spellen zijn dan ook een combinatie van deze twee. Of je nu op een onbewoond eiland moet zien te overleven, of binnen een bijzonder lugubere stad, het kan allemaal. Wat zou er echter gebeuren wanneer je er een vleugje science-fiction tegenaan zou gooien en naar Mars zou gaan? Dan krijg je Subterrain.

Mars, we have a problem

In het spel speel je als Albert West, een wetenschapper die zijn werk verricht op een station te Mars. Aan het begin van het spel ontwaak je echter in een gevangeniscel, met een lichte vorm van geheugenverlies. Al snel kom je erachter dat de complete pleuris is uitgebroken, want er lopen een soort zombies rond, enorme virussen en nog veel meer vreemde wezens die je allemaal dood willen maken. Het is aan jou als speler om te ontdekken wat er in hemelsnaam fout is gegaan in het station en hoe je hier weer vandaan kunt komen.

Is daar iemand?

Zodra je de gevangenis hebt verlaten (dit is het trainingsgebied), begint het echte werk. Je zult alle verschillende verdiepingen, gebouwen, kelders en noem het maar op moeten verkennen om zo erachter te komen hoe je van het station af moet komen. Ben je niet één van deze locaties aan het verkennen, dan rust je uit in een soort thuisbasis, de hub waar je je moed weer even kunt verzamelen, spullen kunt maken en nog veel meer.

Voordat je echter van het station kunt komen, zul je moeten zien te overleven. Het spel maakt hierbij gebruik van een dag en nacht cyclus en houdt verschillende statistieken bij die aangeven hoe het gesteld is met West. Zo moet je onder andere ervoor zorgen dat je genoeg slaap krijgt, dat je altijd voldoende gedronken hebt, maar zul je af en toe ook naar het toilet moeten gaan. Kortom, is het iets waar je in het echte leven ook aan moet denken, dan zul je daar ook rekening mee moeten houden in Subterrain. Daarnaast lijkt het er op dat er een virus is losgebroken in het station en daarom zul je goed de zuiverheid van je bloed in de gaten moeten houden. Drink je te veel verontreinigd water, eet je slecht bewaard voedsel en doe je meer slechte dingen, dan zul je steeds meer geïnfecteerd raken. Raak je te veel besmet, dan is het game over.

Natuurlijk kun je niet enkel overleven door jezelf te voorzien in je basisbehoeften, er lopen immers nog vele monsters rond en het station heeft nog wel eens betere tijden gekend. Je zult je daarom veel bezig gaan houden met het verzamelen en onderhouden van wapens, het maken van materiaal om upgrades te maken en meer van dit soort dingen. Mensen die vaker craft-spellen spelen, zullen wel begrijpen dat dit inhoudt dat je veel aan het knutselen zult zijn.

Verder zul je, gezien West een wetenschapper is, onderzoek moeten verrichten. Door wapens, materiaal, dode vijanden en meer te onderzoeken, verkrijg je meer inzicht, waar je weer dingen mee vrijspeelt. Zo krijg je extra schade bij vijanden, beter werkende healthkits en ga zo maar door. Dit heb je allemaal nodig om te overleven, want enkel door dingen te onderzoeken kun je methoden ontwikkelen die jou en je basis beter kunnen beschermen. Wil je bijvoorbeeld een machinegeweer maken om je basis mee te bewaken? Dan zul je die eerst moeten onderzoeken.

Elk voordeel heb z'n nadeel

Dit was voor mij dan ook een van de grootste nadelen van het spel. Ik kan mij namelijk zeker voorstellen dat fans van het genre zich nu al verheugen op het onderzoeken en bouwen van zoveel mogelijk verschillende spullen. Voor mijzelf komt het echter eerder over als zoveel mogelijk grinden en dan pas weer vooruit komen in het spel. Ook al nodigt het spel fantastisch uit om dit te gaan doen en zijn er zoveel verschillende dingen die je kunt ontdekken, het blijft in mijn ogen een vorm van artificiële speeluren kweken.

Daarnaast doet het spel op de setting na niet zoveel nieuws of bijzonders met het genre van survival-/craftgames. Veel van de dingen die je kunt doen zul je al eerder zijn tegengekomen in andere games en je moet je bij jezelf afvragen of je een dusdanige fan van het genre bent dat je wederom een dergelijke titel aanschaft of juist laat liggen.

Grafisch is het spel dik in orde. Het is alleen jammer, doch niet geheel onlogisch, dat het spel voor het grootste deel zich in het duister afspeelt. Op deze wijze wordt het beeld dat je ogen voor zich geschoteld krijgen snel eentonig en dat is toch jammer. Mijns inziens hoeft een horrorspel niet per se een kleurrijke en visueel prikkelende ervaring uit te sluiten. The Witcher serie is een perfect voorbeeld van een serie die horror combineert met een visueel festijn.

Ondanks deze overigens vrij persoonlijke nadelen, heb ik mij meer dan prima vermaakt met Subterrain. Zoals al eerder aangegeven, zullen fans van het genre zich vast en zeker vermaken met dit spel, al moeten ze even nadenken of ze weer een zelfde soort titel willen aanschaffen. Wat dat betreft denk ik haast dat groentjes van het genre zich nog wel het meeste kunnen laten verrassen door dit spel, omdat het vrij toegankelijk is en de deuren kan openen naar wat lastigere titels. Hoe het ook zij, heb je zin om de hel van Mars te overleven en ben je niet al te beroerd om daar flink wat werk voor te verrichten? Dan is Subterrain zeker een titel voor jou!