• Challenges maakt racen leuker
  • Game loopt erg soepel
  • Toffe FMX mode
  • Futuristisch niet mijn smaak
  • Voor nu geen multiplayer
  • En lokale multiplayer is gelimiteerd

We zijn al weer aangekomen bij de derde console editie van de game Trials. Trials: Fusion is de eerste next gen Trials game maar ook nog speelbaar op de Xbox 360. Trials: Fusion is in eerste instantie een motorcross game waar je zo snel mogelijk over de verschillende tracks moet scheuren. Door de delen heen zijn daar verschillende andere features bijgekomen.

Ruben Correa Alves | donderdag 5 Jun 2014, 19:50

Trials: Fusion speelt zich af in een futuristische setting. De wereld en alle building blocks die samen de track vormen hebben een cleane uitstraling. Er vliegen ruimteschepen rond en overal hangt een felle blauwe gloed. Het stijltje sprak mij in eerste instantie niet zo aan maar al snel kijk je daar doorheen en zie je dat het puur een ander sausje is.

The basics

Het grootste deel van de game bestaat uit de trials mode. In deze mode is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk en met zo min mogelijk fouten de finish bereikt. Onderweg kom je meerdere checkpoints tegen die je kan gebruiken als respawnpunt als je valt. Aan de hand van je tijd en het aantal fouten dat je maakt krijg je een bronzen, zilveren, gouden of platinum medaille. Om de replay value van de Trials mode te verhogen zijn er voor elke Trials race 3 challenges toegevoegd. Elke challenge maakt het voltooien van een race moeilijker. Zo zijn er challenges die je vragen vol gas over de track te gaan of minimaal 10 salto's te maken. Dit is gaaf omdat je door deze toevoegingen op een andere manier naar de tracks gaat kijken en delen van de track op een andere manier kan gebruiken.

Trials: Frustration

'Frustratie' is een woord dat bij iedere Trials speler op komt. Bij de makkelijke levels is het vaak een stom foutje. Eén keer opnieuw, niks aan de hand. Maar als je verder in de game komt en de levels steeds moeilijker worden merk je dat je de restart knop bijna meer gebruikt dan de gas knop. Er zijn bijvoorbeeld momenten waar je voor één jump 40 restarts nodig hebt en daar moet je tegen kunnen. Er zijn echter een aantal elementen in de game die erg motiverend zijn. Een dynamisch leaderboard systeem laat aan het einde van een trials race zien op welke plek je staat ten opzichte van je vrienden. Tijdens de race zie je de namen van je vrienden over de baan heen gaan waardoor je op elk moment ziet waar jij staat ten opzichte van je vrienden. Net als in de vorige delen kan je met de B knop terug naar het vorige checkpoint en met de view knop (back knop) terug naar de start, en dat zonder laadtijden! Trials weet wat dat betreft bij mij altijd iets te doen wat lang niet elke andere game kan. De game kan je ongelofelijk hard afstraffen om je daarna door te laten spelen. Je bent bijna bij de finish, je maakt geen fouten en bent op weg naar een gouden medaille. De finish is in zicht en net op het laatste blok blijft je achterwiel haken. Pats boem gouden medaille weg. En toch klik je direct weer op de restart button. De game bevat de kracht om je een track opnieuw en opnieuw te laten proberen.

'Frustratie' is een woord dat bij iedere Trials speler opkomt.

Skills!

Skill games zijn ook terug. Skill games dagen je uit op een totaal andere manier over een trials baan heen te gaan. Het zijn races die de challenges van de Trials mode als primaire missie presenteren. Van simpele uitdagingen zoals zo ver mogelijk komen zonder fouten te maken of zonder naar voor of achter te leunen tot gekkere uitdagingen zoals verspringen. De skill games zorgen voor wat variatie zodat het een keer niet alleen om pure snelheid gaat. Een nieuwe mode in Trials Fusion is de FMX mode. In deze mode is het de bedoeling om zo veel mogelijk trucjes te combineren om punten te halen. Aan de finish wordt de resterende tijd omgezet in bonuspunten. Het uitvoeren van trucjes lijkt erg op het systeem in de Skate games. Met de rechter stick kan je alle kanten op schuiven en draaien om de trucjes te doen. Met de linker stick balanceer je de motor. In eerste instantie was ik bang dat hierdoor de game echt een trucjesfeest ging worden, maar de mode is subtiel toegepast in de career en daarnaast is het leuk om in de andere modi stiekem een trucje te proberen!

Create your game

Ook kunnen gamers weer aan de slag met het maken van hun eigen tracks. Met de track editor kan je veel verschillende objecten neerzetten om zo de ultieme chaotische track te bouwen. Vervolgens kan je jouw track delen met de community! Helaas kan je geen tracks maken voor de lokale multiplayer waardoor het racen met vrienden op één bank gelimiteerd blijft. Naast de simpele lokale multiplayer mode bevat de game geen online multiplayer. RedLynx, de maker van de game, zegt dat ze de oude multiplayer niet goed genoeg vonden om te implementeren. Ze zijn bezig met een 'compleet nieuwe' multiplayer die als gratis update zal uitkomen. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Ik ben verslaafd aan een drug genaamd Trials. De game loopt lekker op de Xbox One, zit net zo vol lol, uitdaging en frustratie als zijn voorganger en laat je steeds terug komen. De nieuwe FMX mode voegt echt wat toe en brengt samen met de Skill games variatie in de career en het blijft ook leuk om elke dag nieuwe tracks van de community te proberen. Het is jammer dat we niet aan de slag kunnen met de multiplayer en ik ben dan ook erg benieuwd hoe de multiplayer eruit zal gaan zien.