Een beat-em-up zonder beat-em-up, Way of the Passive Fist. Lees hier de review.

• Leuke en kleurrijke art style
  • Goeie muziek
  • Coole boss fights

• Valt snel in herhaling
  • Vechtssysteem mist diepgang

Een beat-em-up waarin je je vijanden niet kan aanvallen? Klinkt als een mislukt concept, maar bij Household Games zijn ze er toch in geslaagd om met dit uitgangspunt een snelle en energieke brawler te bouwen . Way of the Passive Fist brengt ons terug naar de tijd van Streets of Rage en Double Dragon: uptempo muziek, prachtig kleurgebruik en razendsnelle gameplay. Household Games bespeelt de nostalgische snaar perfect, maar brengt daarnaast ook de nodige vernieuwing.

review

Way of the Passive Fist speelt zich af op Zircon V, een planeet die rijk is aan allerlei grondstoffen, maar zich te dicht bij de zon bevindt om leefbaar te zijn. Je speelt als de Wanderer, een levende legende die tijdens z’n strijd tegen rovers en stropers op een onverwachte wending stuit. Het verhaal is verre van de focus van het spel, via slideshows krijgt je telkens het volgende hoofdstuk mee net voor een level begint.

Parry & Block

Vanaf het moment dat je de eerste vijand tegenkomt, krijg je de boodschap om z’n aanvallen af te weren. De parry move wordt je beste vriend in Way of the Passive fist. Nadat je een aantal van z’n pogingen blockt, zit hij aan het einde van z’n krachten en kan je de finale slag toedienen. De tweede vijand vormt al snel een groter probleem. Met twee verschillende aanvallen, een slag en een greep, moet je zowel de parry als de dodge combineren. Beiden aanvallen hebben hun eigen geluid zodat jij weet wat er aankomt. Op deze manier verloopt de rest van het spel. Je analyseert je vijanden, luistert naar de audio tips over hun moves en bepaalt zo hoe je hen gaat aanpakken. Het spel valt redelijk snel in herhaling, sommige levels voegen wel elementen toe zoals zonnestralen die je moet ontwijken tijdens de gevechten. De special move meter brengt ook nog redding. Door meermaals je parry te gebruiken vul je een meter waarmee je drie verschillende moves kan uitvoeren: de Power Punch, de Super Slam en de Gravity Well. Met de eerste schakel je een vijand in één keer uit, de Super Slam raakt iedereen die rond je staat, de Gravity Well tenslotte doet alle vijanden van het scherm verdwijnen.

De boss fights zijn de hoogtepunten in het spel. Je verslaat ze allemaal op dezelfde manier: aanvallen ontwijken, kracht opbouwen en special moves op ze loslaten tot ze erbij neervallen. Hoewel je telkens dezelfde strategie moet hanteren voelt elke baas anders dankzij de brede waaier aan moves waarover ze beschikken. Bovendien gaan ze niet in een simpele move-rotatie, waardoor hun gedrag voldoende onvoorspelbaar blijft.

Way of the Passive Fist is een robuuste beat-em-up in een aantrekkelijk audio-visueel jasje. Hoewel het vechtssysteem zeer innovatief is, mist het de nodige diepte. Telkens alle aanvallen ontwijken voelt nieuw en verfrissend in het begin, maar gaat snel vervelen. Winnen doe je vooral door de aanvalspatronen te onthouden en je timing te perfectioneren. Vergeet dus uitgebreide combo en openingen bij je vijand om toe te slaan. Een aanrader voor de pacifisten onder ons en een must voor beat-em-up fans die een twist op hun favoriete genre wel zien zitten.