Terugblik: Burnout

Soms kijk je terug op games en denk je: 'waarom is hier geen vervolg op?' Precies mijn gedachte als ik kijk naar de Burnout reeks. Het waren redelijk simpele games wat het racen betreft maar de destructie zorgde voor heerlijke momenten. De Burnout serie kent in totaal acht games waarvan er drie spin-offs zijn. In deze terugblik kijk ik specifiek naar de vijf consolegames en laat ik de drie spin-offs wat buiten beeld.

Terugblik

Ruben Correa Alves | dinsdag 13 Jan 2015, 22:00

Burnout ontwikkelaar Criterion Games bracht samen met Acclaim Entertainment de eerste twee delen van de serie naar de Xbox en Playstation 2. Vanaf 2004 heeft Criterion altijd met EA Games samengewerkt en bracht Burnout 3: Takedown naar de Xbox en PS2, Burnout Revenge naar de Xbox, Xbox 360 en PS2 en uiteindelijk Burnout Paradise naar de Xbox 360, PS3 en PC. Burnout was vanaf het eerste deel direct een hit en kreeg goede reviews. Ook de vier delen die volgden werden stuk voor stuk goed ontvangen en daarmee is de hele serie zeker een succes te noemen. Maar wat doet deze game dan zo goed?

Afleiding van het racen

Iets wat Burnout erg goed doet is het schademodel. Vooral in de beginjaren was het iets unieks. De crashes in de eerste Bunout game waren redelijk simpel maar in het tweede deel waren de grafische elementen al redelijk mooi uitgewerkt, en dat was in 2003! Het grote Gran Turismo had pas vanaf 2010 een schademodel, Need for Speed: Underground 2, dat in 2004 uitkwam, had er geen en zo zijn verschillende andere grote racegames te noemen die er totaal geen aandacht voor hadden. Het was iets nieuws, iets alternatiefs. En al waren er meerdere games waar je met agressief rijgedrag races kon winnen, in Burnout resulteerde dat door het schademodel tot extra heerlijke momenten. Het zijn dan ook zeker de crashes die de serie groot hebben gemaakt en dat wist de ontwikkelaar na de eerste Burnout al!

Crash Mode

Een erg toffe en grappige mode die in Burnout 2: Point of Impact werd geïntroduceerd was de Crash mode. In speciale levels is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk schade aanbrengt door een crash op een kruispunt te veroorzaken. Je start van een afstand en onderweg naar het kruispunt toe kan je multipliers verzamelen door je auto over jumps te sturen. Na het lanceren van je auto en eventueel verzamelen van multipliers moet je proberen je auto zo hard mogelijk het verkeer in te boren om een gigantische crash te veroorzaken. Na de crash wordt het bedrag van de schade bij elkaar opgeteld. De hoogte van het bedrag bepaalt of je een bronzen, zilveren of gouden medaille verdient. Soms haal je het benodigde bedrag net niet wat een beetje frustrerend kan zijn, maar gelukkig kan je je direct weer uiten in een heerlijke nieuwe crash!

Takedowns

Het deel waar ik zelf de meeste tijd in heb zitten is Burnout 3: Takedown. De game was net als de twee voorgaande delen een racegame met een focus op snelheid, actie en chaos. Een nieuw element voor in de races was de takedown. Door je tegenstanders te laten crashen wordt je boost meter vergroot. Op die manier kan je extra boost verzamelen door te driften of dicht langs verkeer te racen. Als je zelf in een crash terecht komt, krijg je de mogelijkheid om Impact Time te activeren. Door je crash verlies je een deel van je boost maar net als in de Crash mode kan je ook hier je auto nog een beetje sturen. Op die manier kan je tijdens een crash in een race ook een Takedown uitvoeren. Burnout Revenge volgde hetzelfde recept als deel 3 maar bracht de serie voor het eerst naar de Xbox 360.

Paradise

Burnout Paradise was de laatste grote release in de serie en was de enige grote Burnout game die een beetje afweek van de standaard Burnout formule. De game ging van losse races in verschillende omgeving naar een open omgeving waar je vrij doorheen kon scheuren. De game, die de Xbox en PS2 achter zich liet en alleen uit kwam voor de Xbox 360, PS3 en PC, gaf de speler een rijbewijs waarop al zijn prestaties werden bijgehouden. Races werden niet meer gestart vanuit een statisch menu maar waren verspreid door Paradise City. Helaas kwam de Crash mode niet terug maar werd deze vervangen door een aangepaste variant genaamd Showtime. De mode kon op elk moment geactiveerd worden en vereiste dat je een zo lang mogelijke crash maakte met je eigen auto. Het was dus niet langer gebonden aan kruispunten met ander verkeer en het ging ook niet langer meer om de schade die je aanbracht bij anderen.

De toekomst voor Criterion

Als Burnout geen vervolg meer krijgt dan was Burnout Paradise zeker het geslaagde einde voor de serie. De laatste grote release in de serie bracht verschillende elementen van de voorgaande games bij elkaar en stopte deze in een open omgeving die je met je vrienden kon verkennen. Het is al een lange tijd stil rond de Burnout serie en daar gaat waarschijnlijk geen verandering in komen. Criterion zit zeker niet stil en probeert met een nieuwe IP de nieuwe consoles te verkennen. De totaal nieuwe game moet nieuwe ideeën mengen met aspecten van Burnout. Veel actie en heerlijke momenten maar dan met meer dan alleen auto's. Hoe en wat de game precies gaat worden is nog niet helemaal duidelijk maar de concepten in onderstaande video zien er al interessant uit!

De vorige generatie consoles kende nog veel meer goede racegames. Wat is jouw favoriete racegame van voorgaande generaties?

Reacties

PePziNL 9 jaren,2 maanden geleden

Awesome stukje! Ik wil een nieuwe Burnout :'( Criterion plz?

Login of registreer om te reageren.