Vijf verrassende game momenten (spoilers!)

Tijdens mijn studie als game artist heb ik het een en ander geleerd over de theorie van het maken van een goed verhaal. Voor een goed verhaal is het belangrijk dat er dynamiek in zit. Soms lijkt een verhaal door veel explosieve momenten interessant, maar teveel verrassingen kan een verhaal kapot maken. Het is belangrijk om een goed moment uit te kiezen voor een verrassing en het af te wisselen met rustmomenten. Zo zorg je ervoor dat de verrassing goed over komt. In deze toplijst deel ik vijf verrassende momenten die bij mij een duidelijke indruk achterlieten.

Toplijst

Ruben Correa Alves | Tuesday 7 Oct 2014, 18:00

Er zijn vele games die op hun eigen manier weten te verrassen. Sommige games doen dit met een plottwist, andere games doen dit door grafisch iets te implementeren waardoor de wereld verandert. In deze toplijst concentreer ik me op een paar voorbeelden van verrassingen die voor mij het verhaal van een game versterken.

5. Nucleair - Call of Duty 4

Als er één franchise is die vele trends heeft gezet dan is het Call of Duty. De eerste paar delen van de game brachten zowel bombastische singleplayer als gestroomlijende online multiplayer tot een nieuw niveau en zoals vele gamers zeggen is dat ook de reden waarvoor je een Call of Duty speelt. De campaign van elke Call of Duty is vaak over de top en met uitzondering van de eerste delen te kort om als alleenstaande ervaring verkocht te worden. De Call of Duty-games van tegenwoordig worden steeds sneller en steeds meer een achtbaanrit. Ik speelde Call of Duty 4: Modern Warfare vooral voor de multiplayer. De singleplayer raakte ik eigenlijk pas na een paar maanden aan. Ik wist dat de campaign kort zou zijn, loop hier, schiet daar. Maar ik werdt verrast door een bioscoopachtige ervaring. Het was niet alleen lopen en schieten, de game zat vol met bombastissche momenten die volgens een vast script verliepen.

De grote verrassing in de game was het moment van nucleaire bomexplosie. Na een gevecht op de grond stort er een helicopter neer. Je krijg eindelijk een extraction point door, maar eerst moet de piloot van de gecrashte helicopter gered worden. Terwijl de kogels rondvliegen vertrek je met de piloot in je armen naar een afgesporken punt, waar je door een nieuwe helicopter wordt opgehaald. Meerdere malen hoor je 'nuclear threat' door de communicatieapparaten. De situatie zelf was niet een grote verrassing, ik zag de ontploffing al een beetje aankomen. Maar omdat ik in de gedachte zat van een onsterfelijke soldaat die overal wel bovenop zou komen had ik verwacht dat ik ook na deze explosie wel op zou kunnen staan om verder te vechten. Tot mijn verrassing gebeurde dat niet en was het echt over en uit met mijn personage in de helicopter.

4. Animus - Assassin's Creed

Iedereen kent de inmiddels legendarische franchise die zich afspeelt in rijke historische settings. Assassin's Creed plaatst de gamer via een apparaat, genaamd The Animus, in het verleden om informatie te vinden. Toen de eerste game in deze succesvolle franchise uitkwam had ik net een Xbox 360 gekocht. Ik wist weinig van de game af en voor mij was eigenlijk alles nieuw.

In eerste instantie dacht ik dat de game gewoon over een sluipmoordenaar zou gaan. Klimmen en vechten waren de ingredienten van de game en ik was er klaar voor! Tot mijn verbazing was het niet simpelweg een game in het verleden, maar ging het verhaal veel verder dan dat. Door de franchise heen komen we dankzij the Animus in verschillende tijden en locaties terecht. Cool!

3. Bad Orbs - Crackdown

De twist in Crackdown staat niet in deze lijst door zijn originaliteit, de twist staat in deze lijst omdat ik het totaal niet zag aankomen. In Crackdown speel je een agent van de 'Agency' die tegen criminele gangs in de stad vecht. In de game wordt je gekozen agent steeds sterker, waardoor je harder kan rennen en hoger kan springen. De game lijkt niets geks te doen, het is gewoon een open-world shooter in overdreven hectische wereld. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je drie 'kingpins' verslaat, om zo de drie gangs uit te schakelen en orde te herstellen.

De grote verrassing kwam precies op het einde van het spel, nét voor de credits. In een afsluitende scène leren we namelijk dat de drie gangs gecreëerd zijn door jouw werkgever, de Agency. Het was al vanaf het begin de bedoeling van de Agency om totale macht over de stad te krijgen. Hiervoor was een 'superagent' nodig en tegen het einde van de game is die er ook!

2. De dood - Red Dead Redemption

Red Dead Redemption gaat over John Marston. Een echte wildwest outlaw - met goede bedoelingen - die wordt gemanipuleerd door de twee agenten: Edgar Ross en Archer Fordham. John zijn vrouw en zoon worden gekidnapt door de agenten. In ruil voor zijn gezin moet John diverse (vuile) klusjes voor de twee heren oplossen. Door de manier waarop het verhaal van Red Dead Redemption verloopt, kreeg ik als speler steeds meer het idee dat ik naar goede afloop toewerkte. Uiteraard kreeg ik elke keer opnieuw een probleem om op te lossen en daardoor leek John in een oneindige spiraal van ellende te zitten. Maar toch had ik hoop. Ik hoopte dat John zijn familie weer bij elkaar kreeg en dat hij het Edgar en Archer betaald kon zetten.

Het einde van de game lijkt ook een goed einde te worden. Je bent er zó dichtbij. Maar dan komen Edgar en Archer, samen met een klein leger aan agenten, bij John thuis opdagen. De game laat je vechten, vechten en nog meer vechten. Je wordt er zelfs optimistisch van, omdat je aan het winnen bent! Je gaat Edgar en Archer verslaan! En dan gaat het toch fout... ik pink nog een traantje weg.

(PS: zoon Jack als speelbaar personage is echt een zwak alternatief voor John!)

1. The end - BioShock Infinite

Bioshock Infinite bevatte meerdere verrassende momenten. Maar het moment dat op mij de grootste indruk maakte was het einde. De game gaf je geen simpele uitleg in een minuut om vervolgens naar de credits door te gaan. Nee, de game bevat een einde van een goede twintig minuten. Het complete stuk speelde ik met een 'what the ...' in mijn hoofd. Wat het moment extra speciaal maakt is dat de makers het gewoon voor elkaar krijgen om zoiets verrassends te maken na de 'Would you kindly' twist van de eerste Bioshock. Puur om het einde van BioShock Infinite uit te leggen kan ik een nieuw artikel schrijven. Het beste wat jij kan doen is de game uitspelen om het zelf mee te maken!

Het einde van de game is gebaseerd op meerdere hints die je door de game heen krijgt. Vanaf het moment dat je compagnon Elizabeth wordt geintroduceerd to het einde van de game worden er kleine stukjes informatie in je geheugen geplaatst. En eigenlijk was ik veel informatie al weer vergeten, althans, het zat wel ergens in mijn hoofd, maar niet direct. All die kleine stukjes informatie worden in de laatste twintig minuten van de game op zo'n geniale manier bij elkaar gebracht dat je je beseft hoe belangrijk al die stukjes informatie waren. Dit, dames en heren, is hoe je een verrassing in een game zet!

Heb je de game nog niet uitgespeeld dan raad ik je af om de video hier onder te kijken (of de game alsnog gaan spelen natuurlijk). Heb je hem wel gespeeld? Dan kan je hier onder nog eens terugkijken.

Welke verrassingen lieten bij jullie een duidelijke indruk achter? Laat het ons weten in de reacties!

Reacties

Delphiki 7 years, 9 months geleden

Ik vond 'Would you kindly' uit Bioshock 1 een veel groter WTF moment dan het einde van Infinite

in Infinite verwachtte ik de twists maar in deel 1 was alles nog nieuw en verassend

RbzNL 7 years, 8 months geleden

Het einde van Infinte vond ik persoonlijk zo geniaal dat ik er nog dagen over heb lopen malen. Toen ik de game nogmaals doorspeelde zag ik allemaal dingen die zonder de kennis die ik na het uitspelen had nooit had opgemerkt. Het nummer God Only Knows van The Beach Boys bijvoorbeeld. Dit is het nummer wat gezongen wordt door het barbershop quartet aan het begin van de game. De tekst van dit nummer is zo toepasselijk op de 'infinty' die in de titel bedoeld wordt. Zonder twijfel is Bioshock Infinte mijn favoriete verhaal in een game.

Login of registreer om te reageren.