Joeri Tits | Wednesday 11 Sep 2019, 11:57

Volgende maand komt Ghost Recon Breakpoint uit en wij mochten alvast aan de slag met de beta. Hoe deze beviel, lees je hier!

Volgende maand mogen we aan de slag met Breakpoint, de nieuwste titel in de Ghost Recon-reeks van Ubisoft. Met Ghost Recon Breakpoint borduurt het spel verder op Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands uit 2017. Deze laatste titel nam ons mee naar het door een drugsbaron geteisterde Bolivia. Er waren toen best wel wat veranderingen ten aanzien van eerdere delen van de tactische shooterreeks. Zo was het voor de eerste keer een grote open-wereld-game en was het eigenlijk ontworpen om samen met vrienden te spelen. Met dat laatste aspect haalde het voor mij persoonlijk hun grootste succes. Ik heb het game doorheen de jaren eigenlijk driemaal intens beleefd. Eerste keer heb ik vrij veel alleen afgewerkt, daarna ben ik aan de slag gegaan met een collega-reviewer. Een tijdje geleden hadden vrienden van mij hem ook gehaald in een sale en heb ik met plezier hun squad gejoined. Toch was niet iedereen overtuigd. Veel liefhebbers van de eerdere delen in de reeks vonden Wildlands veel te banaal op het vlak van tactiek. Ondanks dat ik enorm veel plezier heb beleefd aan Wildlands, kon ik deze kritiek volgen. Ik was dus benieuwd of Breakpoint vooral verder borduurt op Wildlands of toch voor wat meer diepgang zorgt op tactisch vlak.

PREVIEW

Hobbelig

Om meteen met de deur in huis te vallen, het is natuurlijk maar een beta die enkele dagen liep en waarvan ik zelf maar slechts enkele uren heb kunnen testen. Het eigenlijke spel gaat een veelvoud aan content groter zijn. Mijn bevindingen zijn dus ook geen garantie voor de definitieve versie van het game en kunnen dus binnen een maand al achterhaald zijn. Ik zal het dus vooral hebben over zaken die me heel erg opvielen.

Zo viel mij meteen op dat de AI van de vijanden er niet echt op vooruit is gegaan. De kleine groepjes die je tegenkomt, kun je al vrij snel van de wijs brengen door een bommetje te droppen. Bij Wildlands had ik meer het gevoel dat er sneller versterking kwam, indien je ontdekt werd. Wellicht verandert dit nog als je verder in het game geraakt. Ubisoft heeft dit namelijk in het verleden al aangekondigd. Volgens hun is Breakpoint groter en zijn er numeriek veel meer vijanden. Om al deze vijanden om te leggen, heb je natuurlijk solide gameplay nodig. Schieten voelt nog steeds erg fijn aan, maar helaas valt dit niet te zeggen over het rijden met de voertuigen. Bij de recensie van Wildlands had ik hier ook al een opmerking over, maar toen stak ik het nog op de armtierige Boliviaanse wegen. Helaas voelt het ook in deze beta niet fijn aan.

Lootershooter?

Breakpoint vindt plaats op het eiland Auroa, dat er op het eerste zicht een stuk diverser uit ziet dan het Bolivia van Wildlands. Dit merkte ik met name toen ik met een helikopter door het luchtruim vloog richting een missie. Heel nieuw voelen de missies echter niet aan. Eén missie was bijvoorbeeld een server laten ontploffen en dat hebben we in het vorige deel ook vaak moeten doen, laat staan in andere spellen.

Wel kwam ik in een grot terecht die dienst deed als een soort hub. In hoeverre deze hub een belangrijke spot in het game neemt is mij nog niet duidelijk. Het is alleszins iets nieuws, want in Wildslands moest je na een missie enkel naar een hutje waar je dan een klein tussenfilmpje zag. Mogelijk verandert het game wat meer in de richting van een soort lootgame à la Destiny of The Division. Er zijn namelijk heel wat wapens te vinden doorheen de map en deze werken nu met een levelsysteem. Toch is het nog te vroeg om hierover een oordeel te vellen, want dit lijkt mij een vreemde evolutie. Ubisoft heeft namelijk met The Division 2 pas zo'n game uitgebracht.

Conclusie

Welke richting Ubisoft met dit vervolg uit gaat, is me nog niet geheel duidelijk. Het lijkt eerder voor te borduren op Wildlands en waar de grootste veranderingen of verbeteringen zitten, is me door de beperkte speelduur nog niet duidelijk. Toch heeft de speelsessie me benieuwd gemaakt naar het eindproduct. Daarvoor moeten we dus wachten tot 4 oktober, want dan ligt Ghost Recon Breakpoint in de winkelrekken.

Reacties

Login of registreer om te reageren.