Joeri Tits | maandag 6 Feb 2017, 15:32

Men bouwt een brug om te verbinden, of in dit geval om te stunten! Lees hier de review van Bridge Constructor Stunts.

• Audio
  • Uitdagend bouwen
  • Stunts zijn minder leuk
  • Weinig herspeelwaarde

Ontwikkelaar Clockstone Studio heeft met de Bridge Constructor reeks een vrij succesvolle formule in handen. Vooral op de mobiele toestellen zijn deze puzzelgames toch wel een hit te noemen. Het belette de makers echter niet om de spin-off Bridge Constructor Stunts naar de Xbox One te brengen. Zoals de naam doet vermoeden, mag je in deze game zowel als bouwer en als stuntman aan de slag!

Het doel van het spel is om je wagentje naar de finish te brengen. Om dit te voltooien, zal je bruggen moeten bouwen en (met het nodige vlieg- en stuntwerk) obstakels moet vermijden. Deze obstakels zijn onder andere een vallei of explosieven. Hoe verder je gaat, hoe complexer de uitdagingen worden. De enige manier om dan nog tot een oplossing te komen, is door de perfecte ramp te maken én daarnaast nog eens met de perfecte snelheid de sprong weten te nemen. Ik gebruik bewust het woord ramp, want je bouwt overduidelijk een ramp en geen brug. Ik heb zelf nooit één van de vorige games gespeeld, maar dit viel mij toch wel meteen op. Een brug, als zijnde een verbinding tussen 2 wegen, ga je veel minder tegenkomen. Op zich geen probleem, maar de game heeft hierdoor een vreemde titel en ik weet niet in hoeverre je hierdoor de game kan gaan vergelijken met hun voorgangers.

Je krijgt in ieder level een budget voorhanden. Dit budget zorgt ervoor dat je niet altijd dezelfde en beste materialen kan gebruiken en zorgt ervoor dat je nog meer zal moeten puzzelen. Om het spel nog wat extra uitdagend te maken, zijn er regelmatig extra opdrachten en zijn er in de levels collectables te onderscheppen.

Geen Trials

Tijdens het bouwen merk je meteen dat je slim te werk moet gaan. Je moet eerst de fundamenten leggen en hierop verder bouwen. Hierbij moet je zorgvuldig handelen, want een kleine afwijking kan ervoor zorgen dat je wagentje niet op zijn bestemming geraakt. Het is leuk om een oplossing te zoeken en hiermee even bezig te zijn. Het stunten kon mij daarentegen minder boeien. Net zoals bij de Trials franchise is de besturing hiervoor eenvoudig. Ik had bij Trials wel meer het gevoel dat ik een behoorlijke learning curve had en vaak speelde ik een level verschillende keren omdat ik wist dat ik een betere tijd kon scoren. Dit heb je bij Bridge Constructor Stunts totaal niet. Je tijd wordt niet beoordeeld en je bent er ook gewoon maar heel even mee bezig in vergelijking met het bouwen zelf. Frustrerend kan ik het niet echt noemen, maar het is een gemiste kans. Soms merkte ik dat het wel belangrijk was om de juiste snelheid te halen, maar meestal probeerde ik dan toch om mijn ramp te verbeteren en op deze manier het level te voltooien. Misschien dat deze opmerking minder een probleem is bij de mobiele versie, omdat je daar zonder controller speelt en de besturing sowieso beperkter is. De collectables moet je wel regelmatig vangen door je snelheid, maar deze gaven mij persoonlijk geen extra motivatie om het opnieuw te proberen.

Audiovisueel is het spel behoorlijk. Grafisch zijn er geen fouten, maar het is ook niet het mooiste spel ooit. Het genre verlangt dit ook niet, dus dat is geen probleem. De audio daarentegen is wel verzorgd. Zo klinken de explosies realistisch en past de muziek perfect met de game. Het spel heeft mij leuke momenten bezorgd, maar heeft eigenlijk weinig herspeelwaarde. Na het uitspelen van de drieëndertig levels zal ik het spel niet vaak meer opstarten.

Er zijn verschillende voertuigen, maar deze veranderen je speelstijl niet. Voor de verzamelaars zijn er de collectables en deze kunnen wel voor wat extra speelduur zorgen. Deze versie heeft bovendien geen extra's in vergelijking met de eerder verschenen versies op mobiele toestellen en Steam.

Bridge Constructor Stunts zorgt voor vermakelijk constructiewerk en stuntwerk. Het bouwen is uitdagend, maar het is jammer dat de stunts dit niveau niet kunnen evenaren. Het spel kan zich hierdoor eigenlijk niet ontdoen van het feit dat het eveneens een mobiele game is. Grafisch ziet het er oké uit en voor de audio verdient de ontwikkelaar een pluim. Bridge Constructor Stunts is door zijn beperkte prijs zeker een leuk tussendoortje.