• Wordt steeds leuker
  • Intieme sfeer
  • Potje breken zonder het te betalen!
  • Veel laadtijden
  • Matige cameravoering
  • Niet erg uitdagend

Dangerous Golf is de eerste game van Three Fields Entertainment, een studio die werd opgericht door enkele voormalige medewerkers van Criterion, de bedenkers van de bekende Burnout-reeks. De makers kondigen de game dan ook maar al te graag aan als "Burnout meets golf". Slaat deze kersverse Britse ontwikkelaar de bal mis of kunnen we spreken van een hole-in-one?

Om met de deur in huis te vallen, Dangerous Golf is geen golfgame zoals we ze kennen. Het doel van het spel is niet om je bal in zo weinig mogelijk slagen te potten, maar om zoveel mogelijk schade aan te richten. Hoe meer schade je aanricht, hoe meer punten je scoort. De bal finaal potten zorgt enkel voor de kers op de taart en voor het behoud van je volledige puntentotaal. Wat ook opvallend is, is dat je in heel het spel geen golfstick gaat zien. Dit zorgt voor een gezellig en intiem sfeertje. Grafisch ziet het er, ondanks toch wel wat schoonheidsfoutjes, degelijk uit.

Op wereldreis

Er zijn vier verschillende spelmodi in Dangerous Golf, en welteverstaan World Tour, Co-op World, Party Golf offline en Party Golf online. In World Tour, de eigenlijke singleplayermodus, reis je de wereld rond en kom je op gevarieerde en sfeervolle locaties. Zo trek je van een deftige dinertafel naar verlaten openbare toiletten. Eén ding hebben alle levels gemeen, ze staan vol met breekbare en explosieve attributen. In elk level dien je zoveel mogelijk van de attributen met je golfballetje te raken om zo een kettingreactie te ontketenen en de boel af te breken. Je krijgt hierbij in principe maar één kans. Als je voldoende punten scoort, mag je het nog eens proberen en het tweede shot gaat vertraagd de lucht in. Hierbij heb je de mogelijkheid de bal licht bij te sturen, veel schade aan te richten en om alsnog de bal goed te leggen om te kunnen potten. Door de levels heen krijg je meer mogelijkheden en duren de holes wat langer, maar toch zijn de levels over het algemeen zeer kort.

Je score wordt na ieder level vergeleken met die van je vrienden. Dit zou verslavend kunnen werken, zij het niet dat ik in mijn vriendenlijst niet veel vrienden heb die het spel ook spelen. Daarnaast is de moeilijkheidsgraad van dit spel vrij laag. Zeker in het begin scoor je, met gewoon op goed geluk wat rond te schieten, vaak voldoende punten om een medaille te verdienen en een level verder te kunnen gaan. Deze factoren bevorderen de drang niet om de hole nog eens te proberen om een betere score te halen.

Loading... shot... loading... shot...

De besturing is door de ontwikkelaar zeer simpel gehouden. Zo is er bijvoorbeeld geen meterbalk om de bal harder te slaan. Desondanks zorg de eenvoudige besturing voor kleine frustraties. Een bal richten lijkt niet altijd even accuraat te werken. Ook de camera is erg eigenzinnig. Zo volgt hij bij de eerste slag gewoon je bal, waardoor je soms de leukste ontploffingen mist. Wanneer je daarna de bal kan bijsturen, kan je ook de camera mee bewegen. In dit geval doet de camera er alles aan om het je zo moeilijk mogelijk te maken zodat je soms niet meer weet of jij de bal aan het controleren bent, of de camera. Als je dan nog eens pech hebt, valt je bal ergens in een vervelende hoek en kan je amper wat zien. De bal potten is in dat geval meer een kwestie van geluk dan van kunde. Het grootste probleem van de game zijn echter de laadtijden. Zo moet je na iedere pot weer een tijdje naar het laadscherm kijken om gewoon een volgend level te kunnen selecteren. Zelfs als je de hole nog eens wilt proberen, krijg je datzelfde laadscherm. De levels zijn al erg kort en ook andere factoren, zoals het selecteren van een level en de bekendmaking van de score, halen het tempo uit de game.

Naarmate het spel vordert krijg je meer mogelijkheden. Het spel evolueert hierdoor steeds meer naar een puzzelgame en dit komt het spelplezier zeker ten goede. Zo moet je de hole zoeken in een andere kamer, of je moet gebruik maken van lijm om zoveel mogelijk te raken en alsnog de bal goed te leggen voor de hole. Hierdoor komen echter de bovenvermelde frustraties nog meer naar boven. Door af en toe een level te moeten herspelen, moet je nog vaker naar dat saaie laadscherm staren en het wordt wel erg frustrerend dat de camera zijn best niet doet op het moment dat het er echt toe doet.

Over de online speltypes kan ik helaas niet veel kwijt, ik heb op verschillende avonden meermaals een match proberen te vinden, maar zonder succes.

Het idee is zeker goed, maar het wordt niet ten volle benut. De besturing is bewust simpel gehouden, maar is zeker niet perfect. Ook de camera volgt eigenwijs de bal, waardoor je veel van de fun mist. De grootste spelbreker zijn de veelvuldige laadtijden. In het echte golf moet je na een slag misschien ook lang wachten, maar in de digitale wereld mag het toch allemaal wat sneller gaan. Het spel evolueert zeker in de positieve richting naar een puzzelgame en hierdoor is het eigenlijk eerder aan te raden aan puzzelaars dan aan golfers of stuntmannen.