Review: Forza Horizon 2

Meer dan genoeg auto's en races

Sublieme multiplayermodi

Weinig tussentijdse events

Op een gegeven moment meer van hetzelfde

Pasquale Beaux | zaterdag 1 Nov 2014, 17:44

We mogen ons weer in een peperdure auto begeven om langs prachtige landschappen te scheuren met Forza horizon 2

Forza Horizon 2 ligt in de winkels. We mogen ons ditmaal opnieuw vermaken met prachtige bolides, ditmaal in Zuid Europa. Weet Playground Games weer wat moois af te leveren? Lees het allemaal, en meer, hier.

Horizon Festival

Het Horizon Festival is weer van start gegaan. Jij, als nietszeggende, nieuwe racer, wordt gevraagd een prachtige wagen zo intact mogelijk af te leveren aan het startpunt van het festival. Het eerste dat mij opviel na het aflveren van de auto, waren de prachtige graphics van FH2. De auto's blinken als pas gepoetste kale hoofden, de wegen en omgeving zijn fenomenaal en wat mij verbaasde, waren de gemotion capturede NPC's. Jazeker, de tijd van kartonnen personages zijn natuurlijk al eeuwen voorbij, maar deze personages zijn gewoon perfect. De kerel die jou namelijk de opdracht had gegeven, is niemand minder dan Bob, gespeeld door Sean Maguire (bekend van o.a. Off Centre).

Na de auto afgeleverd te hebben, vindt Bob jou wel een toffe peer. Hij besluit je mee te laten doen aan het Horizon Festival! Je mag een auto uitkiezen van de goede rakker, en wordt vriendelijk verzocht hem te volgen naar het eerste kampioenschap. Hier wordt direct het eerste nieuwe concept laten zien, namelijk de Cross-Country ''Races''. Races tussen aanhalingstekens? Jawel, dit zijn namelijk niet de gemiddelde races, maar een mooie rondrit van punt A naar B. Je positie maakt niet uit, zolang je er maar binnen een bepaalde tijdsperiode bent. Het mooie is dus dat je rustig de tijd hebt om van de omgeving te genieten. En man, man, man, wat zijn die omgevingen prachtig...

Content genoeg

Het spel bevat in totaal 168 toernooien, honderdachtenzestig! Om kampioen van het festival te worden, hoef je er gelukkig maar 15 te winnen. Naast de toernooien kan je lekker vrij rondcruisen in Zuid Europa. Verspreid over de wegen staan snelheidsmeters. Sommige die flitsen jou en andere rijders direct, anderen houden je op een traject in de gaten om te zien hoe hard je gemiddeld rijdt op dat stuk. Dit zijn leuke momentjes, omdat jou gegevens direct worden uitgewisseld met de leaderboards en je direct kan zien welke vriend of vriendin het dichtst bij jou in de buurt zit qua snelheid. Naast de meters is er ook een aantal borden verstopt. Kan je deze vinden en platrijden, dan krijg je de nodige EXP bonus of een korting op het fast travelen in de game.

Nieuw in FH2 zijn de Bucketlist challenges. Deze staan ook verspreid op de kaart. Indien je deze wil bekijken, zul je daar eerst heen moeten rijden. Eenmaal aangekomen op de bestemming staat er een auto op je te wachten waarmee je de challenge mag proberen. De challenges zijn vrij divers. Rijd van A naar B binnen de tijd, of een opdracht waarbij je zoveel mogelijk skills moet laten zien. Verder zijn de uitdagingen ook gerangschikt op moeilijkheidsgraad. De een is vrij makkelijk, maar bij een ander zal je aardig wat pogingen moeten doen om eerst de weg te leren kennen en weten waar je gigantisch hard door kan rijden. Ikzelf vond de challenges super leuk, en heb die eigenlijk eerder gedaan, dan dat ik verder ging met het zoveelste toernooi.

''Het spel bevat in totaal 168 toernooien, honderdachtenzestig!''

Rijden met je bak!

Na een aantal toernooien kreeg ik een nieuw event toegewezen. Ik moest van een plattelandsweggetje rijden naar een station, tig meter verderop. Wat deze race zo bijzonder maakte, was het feit dat ik niet tegen andere auto's moest racen, maar tegen een trein. EEN TREIN. De trein die tuft lekker rechttoe, rechtaan naar het station, maar jij als speler zal alles uit de kast moeten trekken om de trein te verslaan. Bochten perfect nemen, net op het goede moment afremmen om niet uit de bocht te vliegen, ge-ni-aal. Als je dan eenmaal die trein weet te verslaan, mag je je met recht goed voelen.

Een andere race was ik vrolijk aan het rijden. Ik was tweede van de twee rijders. Die eerste rijder was echter spoorloos. Huh, sta ik nou zo erg achter? Heb ik een bug? En toen snapte ik het. Een drietal straaljagers (!) vloog over mijn hoofd met een rookgordijn van de Italiaanse kleuren. Dat, was mijn tegenstander. Deze momenten zijn helaas te schaars in het spel naar mijn mening. Deze races geven je het idee dat je het onmogelijke mogelijk maakt, en haalt de sleur uit het conventionele racen.

De game bestuurt overigens als verwacht. Wat ik het fijne vond, was het feit dat je niet per se wat moet weten van auto's om mee te komen met het spel. Spellen als Gran Turismo zijn echte race-sims, maar Forza Horizon 2 is te spelen als een soort mix van casual racer en sim. Wil je een sim ervaring beleven, dan valt dat ook in te stellen. Voor ieder wat wils dus.

Skills & Perks

Elke keer als je een rang omhoog gaat, mag je een slinger geven aan het Horizon Fortune Wheel. Hier staan een aantal auto's op, maar ook geldbedragen van de 5 tot 100.00. Naast je rang heb je ook skill levels. Hoe beter jij rijdt, des te meer ervaring je vergaart voor jouw skill rang. Elke keer als je daarin omhoog gaat, krijg je een skill point, die je in kan zetten voor diverse bonussen. Denk aan een verhoogd percentage ervaring naar je skill rang, of een camera bij elke auto die je nog fotograferen moet. In totaal zijn er 25 perks te verzamelen, die elk een andere hoeveelheid punten nodig heeft om te ontgrendelen. Een kleine greep uit de skills zijn onder andere een mooie drift maken, of een stuk van de race foutloos te rijden.

Als je de borden, de challenges en de snelheidsmeters nog niet genoeg vond om je bezig te houden in het vrij rond te rijden Europa, zijn er ook nog Barn Finds. De Barn Finds zijn geruchten over een oude, klassieke auto die staat te roesten in een schuur. Je wordt ingelicht door een vriendin dat er een gerucht de rondte gaat over een auto die je kan vinden op een bepaalde locatie. Die locatie wordt aangegeven met een grote cirkel op je kaart. Eenmaal aangekomen is het vinden van die schuur lastiger dan het lijkt. Ik ben meer dan eens wel een kwartier of langer bezig geweest zo een rotschuur te vinden, maar zodra je die deur openmaakt is dat niet erg meer. Een op het oog totaal verwaarloosd Volkswagen busje bijvoorbeeld. Je vriendin neemt haar mee om op te lappen in de garage. Na een aantal races belt ze je op met het vreugdelijke nieuws dat je je nieuwe bolide op kan halen.

Multiplayer

Naast al het solo-geweld, kan je uiteraard ook nog over het net met anderen spelen. Je kan een vriend uitnodigen om samen rond te rijden en van het uitzicht te genieten. Je kan ook specifieke mulitplayer bucketlist challenges doen. Deze zijn echter wel voor twee spelers, dus het akn zijn dat je een bepaalde vriend moet overslaan omdat je al met een ander bezig bent de bucketlist af te werken. Ook is er een mogelijkheid om tijdens het rondrijden je auto te parkeren op een zogeheten Car Meet. Hier zie je diverse andere echte spelers met hun auto. Je kan hun tuning downloaden voor je eigen bak, hun stickers en verf kopiëren. Daarnaast kan je ook hun auto kopen, maar wat nog leuker is, is het feit dat je een showdown tegen de andere spelers kan starten. Hiermee krijg je een race voorgeschoteld om te zien wie van de racers er het beste is. Minpunt hieraan is dat er gekeken wordt naar je level en auto. Ik startte de race met een goede auto, waardoor ik dus pas enkele seconden later dan de rest mocht beginnen. Hiermee kon ik echter niet meer winnen, omdat de anderen een te grote voorsprong hadden.

Forza Horizon 2 zit boordevol content en auto's. Met 168 toernooien zal je je in ieder geval tot volgend jaar kunnen vermaken met dit spel. De vele auto's onder de knie krijgen vergt ook de nodige uurtjes. Bordjes, meters, schuren en uitdagingen zorgen ervoor dat ook het free-roam aspect dik in orde is. De tussentijdse events zijn groots en spectaculair, alleen wel matig dat het er niet veel zijn. de Multiplayer is ook super tof. Samen met je maten rondrijden door Europa en ondertussen wat uitdagingen doen met zijn twee werkt zonder problemen.

Rustig rijden langs een bergweggetje of het strand in een Volkswagen busje. Zucht, kon ik dat in het echte leven maar......