•  Sublieme audio
  •  Leuke, nieuwe muziekgame
  • Af en toe een gespeelde noot die niet gezien wordt door je Kinect
  • Ik wil nog meer nummers :(

Pasquale Beaux | zaterdag 13 Dec 2014, 20:38

Ontwikkelaar Harmonix is terug met een nieuwe muziekgame. Geen Rockband 4 (helaas), maar een samenwerking met Disney levert Fantasia: Music Evolved op.

Om te beginnen wil ik jullie direct vertellen dat er geen plastic prullaria nodig is om Fantasia te spelen. Fantasia speel je namelijk met je lichaam. Haal die NSA spycam uit de kast en sluit haar aan op je Xbox One, je zal er geen spijt van krijgen. Je speelt namelijk niet een instrument, maar de gehele band. Je snapt het al, ik ga nummers componeren!

Beethoven

Ik bevind mij in de werkplaats van Yen Sid, where all the magic happens. En vrij letterlijk ook, want de muziek wordt gecomponeerd met behulp van magie. Yen Sid is benieuwd wat ik allemaal van het componeren bakt als zijn nieuwe leerling. ik leer componeren middels drie nummers waarin de beginselen uitgelegd worden. Na het derde nummer was ik er klaar voor om een eigen sample op te nemen. Daarna gaat de wereld van Fantasia voor je open.

Mozart

Zodra je voor je Kinect stapt, registreert deze de locatie van beide handen. Op het scherm wordt dit weergegeven met een twinkeling van sterretjes. De muziek start en je eerste “noten” verschijnen op het scherm. Wat je moet doen met de diverse noten wordt vrij eenvoudig aangegeven. Staat er een pijltje? Zwiep dan met je hand in de richting van het pijltje. Een cirkel die langzaamaan gevuld wordt? Duw je hand naar voren, net of je hem in wilt drukken. Huh? Deze cirkel heeft een lijn! Je duwt eerst de cirkel in en volgt dan in hetzelfde tempo als op het scherm het lijntje. Er zijn nog wat andere iconen, maar you get the picture.

Het componeren lijkt misschien best lastig, maar voor je het weet gebruik je allebei je handen. Met links doe je het een en met rechts doe je geheel andere dingen. In het begin gaat dit wat onwennig. Hoe meer je speelt, des te beter het gaat. Het is ook aan te raden zo snel mogelijk met twee handen te leren spelen, want de nummers worden langzamerhand ook lastiger.

Sounds

Het geluid klinkt simpelweg fantastisch. De muziek, in combinatie met de achtergronden van diverse Disney titels, zijn een waar audiovisueel genot. Het gebeurde regelmatig dat ik afgeleid werd door de mooie gebeurtenissen op het scherm, waardoor ik net te laat was om die ene noot te spelen. In den beginne beschik je pas over een paar nummertjes, maar als je het verhaal volgt, zal je al snel veel nummers vrij spelen om te gebruiken in de party modus.

Gelukkig voor ons, is Harmonix niet zuinig geweest met nummers. Er zitten er standaard drieëndertig in, met mogelijkheid tot uitbreiding via DLC. Zo speelde ik eerst Eine Kleine Nachtmusik van Mozart. Na het voltooien moest ik een nummer van Drake spelen. Een vrij diverse soundtrack dus. Naast de standaarduitvoering van de nummers, kan je tijdens het spelen wisselen tussen drie tracks, namelijk het origineel en twee remixes.

Wub Wub Wub

Voorwaarde aan de remixes is dat je ze vrij moet spelen voor je er gebruik van kan maken. Dit doe je middels een score attack. Om je score een extra zetje te geven kan je je vermenigvuldiger verhogen. Dit gebeurd op eenzelfde wijze als in Rock Band. Als je een aantal noten perfect achter elkaar speelt krijg je de kans om van instrument te wisselen.

"Gelukkig voor ons, is Harmonix niet zuinig geweest met nummers."

Activeren is eenvoudig. Je “duwt” het scherm in en zwiept dan naar het gewenste remix. Daarna wordt je instrument automatisch vervangen door jouw keuze uit die remix. Het klinkt best suf, maar als je voor het eerst Eine Kleine Nachtmusik speelt, en dan opeens van klassieke instrumenten overstapt op een dubstep mix, slaak je even een gilletje van genot. Man man man, ik heb ondertussen al een aardig aantal leuke nummers gecomponeerd. Voor de gehele soundtrack kan je hier terecht.

Leveldesign

In de levelhubs kan je tevens ook een aantal dingen ontdekken. Zo kom je bijvoorbeeld langs een schildpad die licht geeft als je hem aanraakt. Als je deze dan aait (lees, zenuwachtig heen en weer zwaait) ontdek je een compositie stuk die je zelf in mag spelen. Na dat gedaan te hebben klinkt jouw sample door het level heen als je je daarin navigeert. Geweldig gedaan.

Fantasia biedt met haar drieëndertig nummers genoeg inhoud om je tientallen uren bezig te houden. Je kan zelfs nog uitbreiden met een aantal DLC’s. Het spel oogt en klinkt fenomenaal en de vele kleuren spatten van je scherm af. Van het vele zwiepen met je armen train je ook nog eens je lichaam. Altijd handig toch. Ik denk dat ik weer even wat nummers ga componeren.