Joeri Tits | woensdag 5 Dec 2018, 11:00

LEGO-DC Super-Villains is een game in de welbekende LEGO-serie, waarin bekende franchises overgoten worden met een LEGO-sausje. Deze keer speel je met slechteriken uit de wereld van DC Comics, in plaats van superhelden.

• Leuk om slecht te zijn
  • Gedetailleerde en sfeervolle locaties
  • Eigen personage aanmaken is leuk
  • Veel originele stemacteurs
  • Verhaal kon beter
  • Alweer meer van hetzelfde

Nadat we enkele maanden geleden de held uithingen in LEGO The Incredibles is het nu het moment aangebroken om de rol van slechterik op ons te nemen. LEGO DC Super-Villains mag rekenen op alle schurken van het DC Universe en dat wilt zeggen dat we aan de slag mogen met iconische figuren zoals The Joker en Bane. Trek jullie stoute schoenen maar aan!

Net zoals elk LEGO-game de laatste jaren, is LEGO DC Super-Villains ontwikkeld door Traveller's Tales. De Britten doen dat wat mij betreft goed want ik heb mij, vooral in het Xbox 360-tijdperk, enorm goed geamuseerd met de franchises die ze onder handen genomen hebben. De laatste jaren sluipt wel het gevoel van herhaling er wat in. Daarom was ik ook benieuwd naar deze titel, omdat het al meteen voor een echt nieuw aspect zorgt. Voor het eerst in tientallen games mogen we namelijk aan de slag als slechterik. Of dit daadwerkelijk veel gaat veranderen moest ik nog ontdekken, maar het is absoluut leuk om aan de slag te gaan met een spin-off van LEGO Batman, éen van de franchises die voor mij voor de leukste games zorgde in de Lego-serie.

Zelf de schurk uithangen

Al snel ontdek je een tweede nieuwigheid, naast het kunnen spelen als slechterik. Ook al is de lijst van schurken waar je mee kan spelen gigantisch, de ontwikkelaar heeft ervoor gezorgd dat je ook je eigen personage dient aan te maken. Meer zelfs, je speelt in het begin zowat de hoofdrol in het verhaal. Als groentje is het aan jou om je op te werken tussen de echte schurken. Jammer genoeg verlies je na een tijdje je interesse in je eigen personage en eigenlijk in het volledige verhaal. Hier zijn verschillende redenen voor. Eerst en vooral kom je veel verschillende schurken tegen die ieder hun eigen stempel op het verhaal wensen te drukken.

Hierdoor wordt het al snel een samenraapsel van verschillende dingen op weg naar hun doel. Het doel in het game is simpel: voorkomen dat een andere groep schurken hun plek als slechteriken kan opeisen in het DC Universe. Absoluut een kindvriendelijke oplossing om een game te kunnen boeien rond een hoop slechteriken, maar er had zoveel meer uitgehaald kunnen worden. Waarom niet een keertje strijden tegen Superman en co? Dàn zou het uniek zijn! Gelukkig zitten de tussenfilmpjes wel nog steeds vol met de heerlijke humor voor jong en oud die we kennen uit de andere games.

Gotham en co is sfeervoller dan ooit

LEGO DC Super-Villains is wederom een soort open wereld waarin de verhaalmissies overal verspreid liggen. Zo kom je in Metropolis en in Gotham. Deze steden zijn enorm mooi afgewerkt. Gotham bijvoorbeeld doet mij echt denken aan de straten uit de gelijknamige serie. Ik heb niet elke LEGO-titel gespeeld, maar het lijkt er hier enorm op dat dit de mooiste en meest gedetailleerde titel tot nu toe is. Ook op het gebied van geluid zit alles goed in elkaar. Hoe vreemd het ook klinkt voor een LEGO-game, maar alles klinkt erg realistisch en het game kent een passende soundtrack. Daarnaast werd de tekst van veel personages ingesproken door de acteurs die we kennen uit de films. Leuk dat uitgever Warner Bros op deze manier toont dat ze hun games even belangrijk vinden als hun films.

Meer van hetzelfde

Helaas zijn er verder weinig nieuwigheden te vinden. Puzzels oplossen, dingen kapot slaan, daar andere dingen van bouwen en vijanden uitschakelen zijn nog steeds je hoofdactiviteiten. Elk personage heeft nog steeds zijn eigen vaardigheden, waardoor je levels opnieuw gaat spelen om  alle collectibles te vinden. Toch zal je heel af en toe eens wat echt unieks moeten doen, zoals een zweefmissie, maar dat komt veel te weinig voor. Ook de soms onhandige camera is nog steeds van de partij en de roep om online co-op te kunnen spelen is ook in dit deel helaas wederom genegeerd.

LEGO DC Super-Villains kent enkele unieke aspecten. Zo mag je voor de eerste keer aan de slag gaan als slechterik én kan je je eigen personage aanmaken. Zoals in elk deel is de lijst met speelbare personages gigantisch, maar helaas lijdt het verzonnen verhaal hier wat onder en dat is jammer. Nu er eens niet moet worden gefocust op een filmverhaal, waren de mogelijkheden om hier wat van te maken zoveel groter, maar die kans is niet echt gegrepen. Op grafisch vlak maken de prachtig gedetailleerde straten, waaronder  die van Gotham City, indruk. Ook dat er gebruik gemaakt wordt van de stemmen van de “echte” acteurs is het vermelden waard. Voor het overige is deze LEGO-titel gelijkwaardig aan de andere games in de reeks. Op zich is dit nog geen probleem, want het concept kent nog steeds meer pluspunten dan minpunten.