Hoe is het vertoeven op een grote boerderij? Je leest het in de recensie van Pure Farming 2018!

• 'My first farm' is de ideale instapper
  • Boerderijen in verschillende landen
  • Leuke presentatie met tussenfilmpjes
  • Graphics zijn te grof
  • Irritante werking van menu en de tutorials
  • Niet voor iedereen weggelegd

Toen ik vorig jaar op Gamescom in de hal kwam waar de farming simulation games gepresenteerd werden, was ik verbaasd. Ik wist dat de Duitsers deze games te gek vinden, maar om effectief een gigantische stand op een gamebeurs te zien over tractors en akkers is toch even schrikken. Deze stand was er eentje van Farming Simulator, de populairste reeks in het genre. Wanneer een bepaald genre succes oogst, is het logisch dat andere ontwikkelaars ook op deze kar willen springen. Vaak zelfs met succes, zoals we nu zien met Fortnite en PUBG. Zo ben ik aan de slag gegaan met Pure Farming 2018. Of ik nu dit jaar zelf meteen naar deze hal op Gamescom ga lopen, valt af te wachten. Of jullie naar de gameboer moeten lopen voor deze game, kunnen jullie wel meteen ontdekken in mijn review!

De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik het spel niet ga vergelijken met Farming Simulator 17, aangezien ik deze aan mij voorbij heb laten gaan. Daarnaast heb ik niet echt iets met farming simulation games. Ik heb er wel enkele gespeeld, maar nooit weken-, laat staan maandenlang. Zodra de oogst wat te vaak gaat meevallen en het geld binnenrolt, is de drang om verder te spelen voor mezelf er wat uit. Als we de mannen van het Poolse Iceflames mogen geloven, lijkt dit in Pure Farming 2018 niet te gaan gebeuren. Iceflames is gevormd door ontwikkelaars van andere studio's en de studio wil zich specificeren op het genre van simulation games. Ze willen de meest complete farming simulator op de markt brengen.

Drie interessante modi

Pure Farming kent drie verschillende modussen: Free Farming, My First Farm en Farming Challenges. Ik ben hoofdzakelijk bezig geweest met My First Farm. Hierin ben je de kleinzoon van een boer. Je opa is gestorven en niemand in je familie heeft interesse om verder te gaan met de verlieslatende en harde boerenstiel. Omdat ook de boerenstiel gemoderniseerd is, krijg je de opdrachten en uitleg per e-mails op je tablet. Deze tablet, die volgens mij overduidelijk op Android draait, is je bron van informatie én ergernis en al helemaal in het begin. Omdat niet alleen je opdrachten, maar ook de tutorial in de tablet verwerkt is, moet je te vaak even stoppen om te kijken wat en hoe je het nu precies allemaal moet doen. Het ziet er erg leuk uit, maar ik vond het niet altijd even handig werken. Sowieso had ik al snel door dat ik in de juiste modus zat om in het game te komen. De opdrachten leren je het game beetje bij beetje kennen. Pure Farming 2018 laat in deze modus zien dat ze inderdaad een vrij uitgebreide en moderne simulator op de markt gebracht hebben. Zo kun je kiezen om te investeren in groene energie. Wie dan meteen denkt dat je met wat zonnepanelen op je dak te leggen uitgepraat bent, heeft het goed mis. Je kunt namelijk ook kiezen voor windturbines of een biogasinstallatie. Ik ben voor dat laatste zelfs even afgedwaald naar Google om te zien hoe zo'n installatie precies in zijn werk gaat. In ieder geval: de weg om van de boerderij van je opa weer een winstgevend bedrijf te maken is tamelijk lang.

Buitenlands avontuurtje

Free Farming kon natuurlijk niet ontbreken. Hierin kun je zelf gaan bepalen met welk startkapitaal en middelen je aan je avontuur wil beginnen. De fijnste toevoeging hieraan is dat je ook je boerderij kunt starten in andere landen. Het game neemt je mee naar een boerderij in Italië, Colombia of Japan, waar je respectievelijk kunt gaan voor een carrière als olijf-, koffie- of rijstboer.

Ik hoef jullie niet te vertellen dat je snel en zonder het te beseffen, heel wat uurtjes kwijt bent éénmaal je begonnen bent. Soms heb je echter die tijd niet. Om snel wat te kunnen spelen heeft de ontwikkelaar de gamemodus “Farming Challenges” toegevoegd. Hier krijg je in de verschillende landen extreme opdrachten die je dient te voltooien. Zo moet je in Montana een sprinkhanenplaag verjagen of in Italië voldoende olijven kunnen leveren aan een hotel. Deze twintig challenges zijn eveneens ideaal voor gamers die even geen rekening willen houden met de analyse over welke volgende aankoop nu het beste voor het bedrijf is. Je hebt namelijk niet de kans om wat bij te te kopen. Je hebt ook geen kans om even op te slaan om een ander keertje verder te doen. Werken om het doel te bereiken is het enige wat telt!

Grafisch ietwat grof

Grafisch is het game een dubbeltje op zijn kant. Tijdens het spelen voelt de omgeving wel erg kaal aan. Daarnaast kan ik de graphics niet echt mooi noemen. Alles is vrij grof afgewerkt en de bewegingen van je personage zijn vrij hoekig en onnatuurlijk. Jammer nochtans, want voor de liefhebbers heeft het game blijkbaar licenties kunnen verkrijgen van de landbouwmachines. Ik ken er niets van, maar de DAF CF Euro 6 en de Landini Trekker zouden realistisch zijn nagebouwd en over correcte statistieken beschikken. Wat wel een pluim verdient, is de presentatie van de tussenfilmpjes. Zo zie je van dichtbij de sproeiers hun werk doen in de serres. Ook de dieren kun je van dichtbij bewonderen, tot plezier van mijn eigen hond die hun steeds met luid geblaf verwelkomde. Toch zijn de graphics voor mij een relatief groot minpunt. Je kunt zeggen dat dit niet het game is dat je voor zijn graphics speelt, maar als je voor de vijftiende keer je akker omgeploegd hebt, is het leuker wanneer je wat moois en dynamisch hebt om te bekijken. Ook op het vlak van audio is er niet al te veel bijzonders te beleven.

Pure Farming 2018 is, net zoals alle andere games in het genre, niet voor iedereen weggelegd. Tegenstanders gaan dezelfde minpunten tegenkomen als bij andere games. Toch kan het game voor die mensen die eens een farming simulation game willen spelen een ideale start zijn. My First Farm is een leuke en uitgebreide manier om het genre te leren kennen. Daarnaast zijn de Farming Challenges leuk wanneer je eens wat minder tijd hebt. De keuze van de ontwikkelaar om verschillende landen toe te voegen om een boerderij te starten is slim. Hierdoor zijn de mogelijkheden die je hebt met Free Farming net wat ruimer. Op het vlak van graphics en audio moet het spel, zelfs voor een simulator, nog wat stappen zetten om van een topper te kunnen spreken. Pure Farming 2018 is daarentegen wel een vrij enorm en gevarieerd pakket voor de beginnende en ervaren boeren.