Review: Battlefield Hardline

User rating 5/10
  • Nieuwe multiplayer modi
  • Goede stealth gameplay
  • Slap verhaal en personages
  • Vrijspelen van items is erg tijdrovend

Leoni Santbergen | woensdag 6 Mei 2015, 20:00

Battlefield staat al jaren bekend als een franchise die de realistische first-person shooter tot in het kleinste detail beheerst. Met Hardline slaat Electronic Arts een heel andere weg in: zijn wij klaar voor politieagentje spelen in het Battlefield: Universum?

Verandering van spijs

Het kan niet anders: iemand zal bij Visceral Games tijdens een brainstormsessie geroepen hebben: “Laten we eens iets anders doen!” Het resultaat: Battlefield Hardline. In plaats van jezelf ingraven in zanderige woestijnen of schuilen in platgebombardeerde stadjes, loop je nu open en bloot over straat op jacht naar lokale drugsbaronnen. Je speelt als Nick Mendoza: een ambitieuze Cubaans-Amerikaanse politieagent die zich niet wil bemoeien met de dubieuze praktijkjes van zijn collega's. De beslissing om zich niet om te laten kopen is er één die zijn leven volledig doet omslaan, waardoor hij gedwongen wordt zijn jacht op slechteriken als burger voort te zetten.

Gewapend met een pistool of SMG in de ene hand en een zwaar wapen in de andere kan je als Mendoza werkelijk alles aan. Je kunt Rambo-stijl een gebouw bestormen en alles neerschieten dat beweegt, je wapens vlot herladen en je weg vervolgen naar het volgende markeerpunt. Op zich niet heel bijzonder. Wat je echter niet verwacht, is dat Hardline verrassend leuke stealth-elementen bevat! Op je minimap zie je alle vijanden en welke kant ze op kijken, waardoor je ze vrij makkelijk van achteren kunt benaderen. Vervolgens laat je je penning zien en leg je ze in de boeien. Deze methode wordt ook door het spel zelf geprefereerd, aangezien je er dikke punten voor krijgt. Bovendien heb je ook nog handige gadgets in je arsenaal die je sluiptocht nog makkelijker kunnen maken, zoals mijnen en een soort bril waarmee je objecten en mensen kunt scannen.

Ieder hoofdstuk van het verhaal is een aflevering, in totaal tien stuks. Het moet de indruk wekken van een miniserie vanwege de Netflix-achtige intro- en outrofilmpjes van iedere aflevering. Het jammer is alleen dat het verhaal niet seriewaardig is: een zeer Amerikaans en zeer standaard politie-avontuur is de rode draad in het verhaal. Het past zeker binnen de franchise van Battlefield, maar op zichzelf is het geen ijzersterke campagne. Terwijl het spel er alles aan doet om je laten geloven dat het wel zó is.

Dedication

Ondanks het afwijkende verhaal en de andere setting, is Battlefield: Hardline een typisch spel binnen de franchise: de gameplay is identiek aan zijn voorgangers en het vrijspelen van items voor zowel de single- als multiplayer vraagt wederom veel tijd van de speler. Wil je op competitief niveau een beetje meekomen met de rest van de lobby, dan kost dat je veel levens met beginwapens in je handen. Wapens en accesoires speel je vrij met XP, die je weer verdient door veel potjes te spelen, en liefst te winnen. Je ontgrendelt de items binnen een bepaalde groep en de beste spullen worden uiteraard bewaard voor de hoogste levels.

Wat wél een leuke draai aan de multiplayer geeft, zijn de nieuwe gamemodi die passen bij de Hardline-setting. Zo is er ‘Heist’, waarin je als agent een kluis bewaakt die de rovers proberen binnen te dringen. Ook ‘Rescue’ vond ik erg vermakelijk: agenten proberen dan gegijzelde mensen te redden van de gijzelaars.

Zowel de single- als de multiplayer zien er grafisch gezien erg goed uit: de mensen en gezichten ‘leven’ en de omgevingen zijn gedetailleerder dan ooit. De enige slechte keus op dit gebied was het geven van paardenstaarten en vlechten aan vrouwelijke karakters. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat de staart van mijn partner rondjes draaide om de as of recht omhoog bleef staan. De physics zijn niet gemaakt voor dit soort dingen en het hielp totaal niet mee om mij in hun dramatische verhaal te laten verdiepen wanneer de vlecht van een andere meid heen en weer flapte als een staart van een hond.

Battlefield: Hardline is vernieuwend en verfrissend tegenover de andere spellen binnen de franchise, maar het slappe verhaal en karakterloze personages maken het geheel ook wat zoutloos. De stealth gameplay en de multiplayer maken dit een beetje goed, maar niet goed genoeg om dit spel als één van de toppers van 2015 te kunnen beschouwen.