Review: Geometry Wars 3: Dimensions

• Veel content
  • Eerdere modi ook te spelen
  • Makkelijk op te pakken
  • Moeilijk te masteren
  • Niet voor iedereen weggelegd

Leoni Santbergen | dinsdag 13 Jan 2015, 20:55

Wat begon als een simpel arcade spelletje wat je in je garage kon spelen bij Project Gotham Racing is uitgegroeid tot een op zichzelf staand arcade spel. Geometry Wars Evolved was makkelijk op te pakken, maar verdomd lastig om te masteren. Na een vervolg en zelfs een volledige Wii game kunnen we ons nu vermaken met Geometry Wars 3: Dimensons.

Twin-stick madness

In Geometry Wars speel je met een ruimteschip dat zo lang mogelijk moet zien te overleven en punten scoort door vijanden af te schieten. Deze vijanden komen er in verschillende geometrische vormen en ieder met zijn eigen eigenschappen. Blauwe ruiten zullen de speler constant proberen te achtervolgen, groene vierkanten volgen de speler, maar zodra de speler op ze schiet vluchten ze snel weg, roze ruiten spatten uit elkaar en vermenigvuldigen zich in kleinere varianten en ga zo maar door.

De speler bestuurt het schip met de twee sticks op de controller. Met de linker stick beweeg je het schip door de omgeving en met de rechter stick schiet je de kant op waar je de stick naartoe beweegt. Mocht de speler echt klem komen te zitten, dan heeft hij een extra troef achter de hand in de vorm van een bom die in één keer het speelveld ontdoet van alle vijanden met één van de triggers.

Sinds Geometry Wars 2 laten de kapotgeschoten vijanden zogenaamde “Geoms” vallen. Pakt de speler deze groene puntjes op, dan gaat zijn multiplier omhoog. Des te meer Geoms een speler verzameld, des te hoger zijn score dus kan worden. Tot zover niet veel nieuws, ware het niet dat in dit derde deel de 2D omgevingen vervangen worden door 3D omgevingen en een heuse Adventure modus.

Dimensions

Je vliegt in de Adventure modus om verschillende 3D vormen heen wat dus in veel gevallen vraagt om een andere aanpak. Aangezien je nu niet meer in één oogopslag kunt zien wat er in het speelveld gebeurt, zal je nog wel eens worden verrast door een vijand die net even om de hoek komt kijken. Het maakt het voor de speler allemaal uitdagender, maar ook frustrerender tegelijk. Eens in de zoveel tijd verschijnen er in het speelveld enkele kleine objecten en zodra de speler deze met succes kapot weet te schieten krijgt de speler een power-up, waarmee je bijvoorbeeld sneller kunt schieten of meer bereik hebt.

In de Adventure modus speel je verschillende levels door en kan je met je behaalde punten je ruimteschip van upgrades voorzien. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een kleine drone die automatisch met je meevliegt en meeschiet of een magneet om automatisch Geoms op te pakken als deze in de buurt liggen. Deze upgrades zijn ook weer individueel te upgraden en je begrijpt dus dat je wel even bezig bent met het vrijspelen van upgrades en nieuwe levels. Je mag van het spel namelijk pas naar een volgend level als je genoeg behaalde punten hebt in de vorige levels. Je wordt op deze manier gemotiveerd om vorige levels te herspelen en betere scores neer te zetten om dus progressie te boeken.

Alles-in-één

En als het allemaal nog niet uitdagend genoeg klinkt, vind er om de zoveel levels een boss battle plaats. Deze gevechten kunnen bijzonder pittig zijn, omdat je maar één leven hebt en het kan dus wel meer dan eens voorkomen dat je precies geraakt wordt door een willekeurige vijand terwijl je de eindbaas bijna kapot geschoten hebt.

Een leuk gegeven is dat het spel alle modi bevat uit de originele Geometry Wars games zoals Evolved, Waves, King, etc. De oude vertrouwde Evolved mode vind ik helaas niet zo leuk als in het origineel, maar dit komt omdat ik geen fan ben van het verzamelen van Geoms. De uitdaging in het origineel zat gewoon in het feit dat je echt goed moest spelen zonder dood te gaan om hoge scores te behalen en deze uitdaging mis ik hier, omdat je de multiplier gewoon houdt zodra je dood gaat.

Met genoeg oude en nieuwe spelelementen, 50 adventure levels een multiplayer modus (Local en Xbox Live), schip upgrades en nu ook 3D omgevingen haal je met Geometry Wars 3 Dimensons een volwaardige arcade game in huis en ook bij dit deel is van toepassing: het is makkelijk op te pakken, lastig om te masteren.