Houdt deze buitenaardse cultklassieker na 15 jaar nog steeds stand?

• Veel variatie in gameplay
  • Humor
  • Staat er nog na vijftien jaar
  • Vrij kort
  • Verhaal boeit steeds minder

Waar je in tal van games moet vechten als sterveling tegen buitenaards gespuis, is dat in Destroy All Humans! het omgekeerde. Je speelt als Cryptosporidium 137, Crypto voor de vrienden, een grofgebekte alien. Hij wordt naar de aarde van de jaren '50 gestuurd om zo aan menselijk DNA te geraken. Hij doet dit door de hersenen uit de mensen te zuigen. Het menselijk DNA is nodig om zijn eigen ras, de furons te beschermen. Natuurlijk laat het aardse volk zich niet zomaar afmaken, het leger wordt ingezet, maar ook de geheime organisatie Majestic probeert roet in het eten te gooien. Op het eerste zicht lijkt dit een vrij standaard, en misschien zelfs eentonig, avontuurtje. Toch is er voldoende variatie in missies, gameplay en omgeving.

Missies – menselijk DNA als geld

Natuurlijk is de hoofdtaak van Crypto DNA verzamelen. Toch zal je daarnaast vaak andere taken dienen te volbrengen. Zo zijn er missies waar je als een echte sluipmoordenaar ergens moet binnendringen zonder dat je gezien wordt. Je vraagt je natuurlijk af hoe dat lukt op de aarde met een uiterlijk zoals E.T.? Wel, Crypto heeft veel talenten en één van deze is dat hij zich kan verplaatsen in het lichaam van een sterveling. Daarnaast zijn er ook missies waar je net het tegenovergestelde moet doen en zoveel mogelijk van de boel moet omleggen. Dit kan zowel als Crypto zelf met verschillende wapens, maar soms moet je je ook verplaatsen naar je Saucer, je vliegende schotel. Er zijn maar liefst vierentwintig verschillende missies en dat is er eentje meer dan in het oorspronkelijke game. Dit lijkt veel, maar eigenlijk zijn ze wel vrij snel uitgespeeld. Ik had het game op zeven uur uitgespeeld op een zeer rustig tempo. Ik vermoed dat de meeste onder ons dit sneller zullen voltooien. Gelukkig is er per missie minstens één optioneel doel dat kan voltooid worden. Hierdoor kan je korte levels zeker nog een keertje opnieuw spelen. Daarnaast zorgt de ontwikkelaar voor een levelingsysteem om Crypto én de Saucer beter te maken. Ook hiervoor is het interessant om de doelen te voltooien en zoveel mogelijk DNA binnen te halen. Het klinkt gruwelijk, maar DNA werkt als een soort munteenheid.

Gameplay – geen last van zijn leeftijd

Zoals reeds aangehaald kan je dus spelen als Crypto of als Crypto in de saucer. Crypto heeft verschillende wapens of mogelijkheden tot zijn beschikking om zijn taak tot een goed einde te brengen. Het populairste, maar eigenlijk minst krachtige wapen is the Zap-O-Matic, waar je met een soort elektrische straal tegenstanders kan elektrocuteren en uitschakelen. Grappiger is The Anal Probe waarmee je de tegenstand letterlijk en figuurlijk een poepje kan laten ruiken. Daarnaast heeft Crypto zelf ook enkele handige vaardigheden zoals de eerder beschreven mogelijkheid om zich in het lichaam van mensen te verplaatsen, maar hij kan ook een grondig staaltje telekinese, waarmee je bijvoorbeeld koeien, wagens of ontplofbare vaten in de lucht kan werpen. Ook de Saucer kent telekinese en andere verschillende wapens. Qua gameplay werkt alles naar behoren. Ik heb niet het gevoel gehad dat ik een stokoude game aan het spelen was, wat vaak mijn grootste bekommernis is bij zo'n remake.

Graphics – Buitenaardse humor

Destroy All Humans! neemt je mee naar verschillende locaties. Zo begin je in een boerderij, maar eindig je in Capitol City, een grappige remake van Washington D.C.. Dit soort parodieën en verwijzingen passen enorm goed in de zwarte humor van het game. Crypto zorgt met zijn vuilgebekte praat voor grappige situaties en de ontwikkelaar maalt er niet om om te lachen met communisme of verwijzingen naar films uit de jaren '50. Hierdoor vervalt het game soms in clichés en gaat dit mij persoonlijk minder boeien. Grafisch valt het game zeker niet uit de toon. De locaties zijn voldoende aangekleed, al voelen sommige details nogal doods aan. Daarnaast viel het in sommige levels wel op dat er vrij laat objecten “gepopt” worden. Daarnaast kan een muggenzifter zich storen aan de laadtijden, die soms wel wat korter konden.

Destroy All Humans! is eigenlijk een ideaal tussendoortje geworden. Het blinkt niet uit in iets, maar belangrijker, het valt ook nergens uit de toon. Het kent voldoende variatie en dit is voor mij echt een pluspunt. Ik ben normaal niet iemand die snel een level opnieuw gaat proberen en het na een eerste speelbeurt aan de kant legt. Gelukkig, want, ondanks het aantal levels, is het een vrij korte game. De prijs van €39,99 is hierdoor tegenwoordig misschien net wat te hoog, maar in een sale is dit de eerste game naar waar je op zoek moet gaan. Ook een pluim voor de humor en de verwijzingen in het game, deze staan na vijftien jaar nog steeds op punt!