• Leuke stijl en animaties
  • Diverse gameplay
  • Resources zoeken is herhalend
  • Amper een verhaal

Joeri Tits | dinsdag 27 Okt 2020, 21:00

Lees hier de review van de nieuwe survival game van The Molasses Flood.

Drake Hollow is de nieuwste game van indie-ontwikkelaar The Molasses Floor. Deze heren, die in het verleden nog aan Bioshock gewerkt hebben, hadden in 2017 een klein succesje met de survivalgame Flame in the Flood. Deze keer brengen ze ons met Drake Hollow opnieuw een survivalgame, dat daarnaast ook een bouwgame is.

Een veilige plek voor de Drakes

In Drake Hollow neem je de rol aan van een tiener, die aan de praat geraakt met een kraai. Nieuwgierig als je bent, volg je de kraai naar een andere wereld, The Hollow. Al snel ontdek je ook de bewoners van deze wondere wereld. Dit zijn de Drakes. Deze kleine wezentjes, die wat lijken op een buitenaardse levende kool, zijn gevlucht van the Feral, een andere soort beesten die hun wereld wensen in te nemen. De Drakes zijn de enige rode draad doorheen de game. Alles draait om hen. Jij moet voor hen zorgen. Dit wilt zeggen dat je voor slaapplaatsen, voedsel, drank en vermaak moet zorgen. Een veilige plek zeg maar.

Om hiervoor te zorgen moet je op pad. Je gaat op zoek naar voedsel, attributen om je kamp te verstevigen of om wat speelgoed voor de kleine Drakes te maken. Dit kan op verschillende manieren. Je kan een boom omhakken, kisten openbreken of ja, het gewoon tegenkomen. Tussendoor maak je wat vijanden af. Door al deze activiteiten te combineren, maak je jouw eigen kamp groter, je gebouwen sterker en je Drakes nuttiger. Gelukkige en volwassen Drakes kunnen je namelijk helpen in je missie.

Plezier om te bouwen

Eigenlijk is dit soort games meestal niets voor mij. Ik heb niet het geduld om steeds hetzelfde te doen met als enige doel om een beter of groter kamp te krijgen. Toch kent Drake Hollow voldoende afwisseling en diepgang om gameplaygewijs interessant te blijven. Zo dien je het kamp te wapenen tegen aanvallen. Dit kan je doen door muren te bouwen, maar evenzeer door wapens in te zetten. Ik heb echt veel tijd gestoken in het “spelen” met mijn kamp. Eerst moest ik echter voldoende hulpmiddelen hebben. Dit doe je door de wereld in te trekken en de eilanden te doorzoeken. Dit is misschien wat herhalend na een tijdje, maar de fun om je kamp, en bijgevolg je Drakes, te verbeteren is te leuk om dit er niet bij te nemen.

Een andere reden waarom het best vreemd is dat Drake Hollow mijn aandacht toch kon bijhouden is het gebrek aan verhaal en al zeker aan progressie in het verhaal. Drake Hollow blijkt al snel een wondere wereld, maar veel andere zaken blijven nogal op de vlakte. Hier en daar krijg je van iemand wat meer uitleg of vind je ergens tijdens het zoeken lappen tekst aan info. Op het eerste gezicht niet echt stimulerend en toch blijf je om één of andere reden spelen. Het doet me een beetje denken aan Pokémon Go, het mobile game dat ik sinds het begin van de coronacrisis aan het spelen ben. Je progressie heeft in feite helemaal geen nut, maar toch blijf ik het spelen. Wat ik ook herken uit POGO, is dat je soms niet weet wat je precies het beste doet. Dan ga je op Internet op zoek naar tips. Ook bij Drake Hollow heb ik dit gedaan, omdat er gigantisch veel te doen is en het game je niet echt op weg helpt wat je best eerst doet.

Grafisch zit het spel vrij goed in elkaar. De Drakes zijn erg schattig en leuk geanimeerd. Ook je kamp ziet er goed uit. Daarnaast heb ik het gevoel dat de ontwikkelaar Drake Hollow nog steeds probeert te verbeteren. Ik had verschillende problemen, die, wanneer ik ze allemaal zou beschrijven, de recensie dubbel zo lang hadden kunnen maken. Gelukkig is er inmiddels een patch verschenen en heb ik geen echt grote problemen meer ontdekt.

Tot slot wou ik ook nog even melden dat het game ook coöperatief te spelen is en het spel ook in de Game Pass te vinden is. Ik heb het niet geprobeerd, maar Drake Hollow lijkt me alleszins een interessante titel om samen met vrienden op te pikken.

Drake Hollow is best een bijzondere game. Het is lang geleden dat ik me zo goed heb kunnen bezig houden met een bouw- en survivalgame. Zowel het onderhouden van de Drakes als het kamp blijft boeien. Het op zoek gaan naar resources kan saai worden, vooral omdat je daarenboven een gebrek aan progressie in het verhaal voelt. Moest dit er nog goed in verwerkt zijn, hadden we een topper. Het is geen game voor iedereen, maar toch zou iedereen het een kans moeten geven. Het heeft mij, degene die normaal niet houdt van dit soort games, toch redelijk verrast.