• Nieuwe animaties
  • Volta is een leuke aanvulling...
  • ... maar mist heel wat
  • Carrierèmodus quasi onveranderd

Het nieuwe voetbalseizoen is weer in volle gang. Natuurlijk kunnen de nieuwste edities voetbalgames niet ontbreken. Ik ging aan de slag voor jullie met die populaire titel van EA Sports, FIFA 20.

Reïncarnatie van FIFA Street

Een verhaallijn, vrouwenvoetbal of Champions League. De laatste jaren probeert FIFA de aandacht te trekken met telkens een totaal nieuw aspect. Dit jaar is de grote nieuwigheid Volta. Welnu, nieuwigheid? Eigenlijk is Volta de reïncarnatie van de spin-offreeks FIFA Street. Het grasveld wordt gewisseld voor kleinere pleintjes en veel kleinere goaltjes. Ook speel je hier met maximaal vijf tegen vijf en hierdoor is het de bedoeling dat je meer technische hoogstandjes gebruikt om te scoren. Er zijn drie modussen die je kan spelen met Volta. Eerst is er een verhaal, ter vervanging van The Journey, waar je je een weg baant naar de top. Daarnaast kan je ook online aan de slag in seasons en je kan natuurlijk offline tegen elkaar spelen. Voor mij persoonlijk kon hier op het vlak van modussen veel meer uitgehaald worden. Waarom missen we zoveel mogelijkheden uit de gewone FIFA? Denk maar aan online vriendschappelijke wedstrijden spelen of online co-op. Vreemd dat dit er niet aan toegevoegd werd. Misschien brengt een update hier nog verandering in.

Daarnaast zijn de gameplayaanpassingen met de gewone FIFA voor mij te klein om van een evolutie te spreken. Ja, de trucjes gaan wat sneller en de draaisnelheid van de speler is er ook op vooruit gegaan, maar voor de rest is er weinig waar je echt moet op aanpassen in vergelijking met de gewone FIFA. Ohja, misschien wel de goaltjes, want die zijn echt wel klein. Omdat ik vooral een gamer ben die vaak met of tegen vrienden speel, gaat het voor mij een modus zijn die ik minder ga spelen als verwacht. Misschien voor de verandering eens een wedstrijdje in seasons als er niemand van mijn vrienden online is. Of eens op de bank tegen vrienden, zoals ik dit jaar ook deed met House Rules, dat vreemd genoeg ook online niet kon gespeeld worden. Dit is nu, gedeeltelijk, aangepast. House Rules komt namelijk ook naar FUT. Er zijn zelfs nieuwe House Rules bijgekomen. Zo is er vanaf nu Mystery Ball, waarbij er boosts worden toegekend die geldig zijn tot een nieuwe spelhervatting. Als dit lang wordt volgehouden, kan het zelfs zijn dat een goal meer waard wordt. Zoals ik ook vorig jaar aangegeven had, ben ik erg grote fan van House Rules en dat is dit jaar niet anders.

Online House Rules

Omgekeerd zijn er natuurlijk ook modi die me minder interesseren. Zo is er bijvoorbeeld het nochtans enorm populaire Fifa Ultimate Team (FUT). Het kost me te veel tijd en moeite om tussen de wedstrijden door mij bezig te houden met al die randactiviteiten. Al kan daar dus dit seizoen misschien wel verandering in komen door de aanwezigheid van House Rules. Daarnaast kan je vanaf nu uitdagingen voltooien binnen een beperkt tijdsbestek en zo cosmetische en andere hebbedingetjes verdienen. Dit kan zowel voor FUT als voor het eerder beschreven Volta. Leuk voor de fans, maar FUT blijft toch vooral een modus die voor EA Sports geld in het laadje moet brengen. Dit is dit jaar helaas niet anders. Het lijkt mij dan ook de reden waarom House Rules enkel via deze weg online te spelen is en niet via de gewone FIFA en dat is gewoon heel erg jammer.

Over de carrière modus kan ik kort zijn. Hier zijn geen wereldschokkende wijzigingen gebeurd. Je kan je manager een gezicht geven. Hij moet nu wel, net zoals Walker in The Journey, interviews geven. Veel verandert dit echter niet.

Nieuwe animaties en nieuwe commentatoren

Gelukkig valt er over de graphics en audio veel nieuws te vertellen. Ik heb het spel gespeeld op Xbox One X en het ziet er geweldig uit. De spelers maken nog meer natuurlijke bewegingen en andere moves. Alles ziet er ook weer een tikkeltje scherper uit. Tussen de grotendeels gerecycleerde animaties zijn er eindelijk wat nieuwe te vinden, voornamelijk tijdens het vieren van een goal. Online kom je nu, naast de bekende spelers, nu ook de bekendste trainers tegen. Dit alles zorgt weer voor een tikkeltje meer realisme.

Het merendeel van ons gebruikt de Engelse commentatorstemmen, maar voor degene die graag naar Nederlandstalige commentaar luistert is er een leuke nieuwigheid. Youri Mulder en Evert ten Napel zijn op pensioen gestuurd en vervangen door Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Als Belg kende ik van heel het gezelschap enkel Youri Mulder. Ik weet dus niet hoe de Vos of Grueter zijn als commentatoren, maar in het spel, merk ik geen echte verschillen. Er zijn nu dus volledig nieuwe zinnen, maar ze voelen nog steeds even leeg aan dan met de vorige commentatorstemmen. Het beste resultaat krijg je nog steeds met de Engelse commentaar. Daar vallen steeds dezelfde zinnen precies minder op, en ze hebben vanzelfsprekend ook een groter vocabulaire in huis. Om nog even terug te komen bij Volta; de pleintjes zien er erg leuk en gevarieerd uit en de supporters staan nu dichter bij het veld. Deze zijn wel niet allemaal even uniek, maar dit stoort eigenlijk voorlopig nog niet. Wat wel erg leuk is, is dat de leuke FIFA-soundtrack nu ook te horen is tijdens de Volta-wedstrijden. Dit is alleszins een reden voor mij om toch wat Volta te spelen.

Verdedigen op topniveau

En dan nu het aspect van een sportgame die voor een recensent het lastigst te beoordelen is: de gameplay. Iedere FIFA-fan weet wel wat ik bedoel. De eerste wedstrijden in een nieuwe editie voelt altijd aan alsof alles gloednieuw is en er van alles veranderd is en je een gloednieuw game aan het spelen bent. Na vijf wedstrijden valt het al bij al wel mee en na twintig wedstrijden weet je niet eens meer dat je met een nieuwe editie aan de slag bent. Dit is dit jaar niet anders. Wel viel het me op dat verdedigen weer wat moeilijker geworden is. Vroeger hield ik hoofdzakelijk gewoon A in om met X aan de noodrem te trekken of in te grijpen als ik vond dat het balbezit van de tegenpartij te lang duurde. Gewoon A inhouden is dit jaar niet meer voldoende. Je mannetje gaat niet meer actief de bal afpakken. Je kan enkel succes boeken als de aanvaller in de fout gaat en je zeer goed positiefspel inneemt. Hierdoor zal je sneller een actie moeten doen om de bal te onderscheppen, wat natuurlijk meer risico inhoudt. Ben je te vroeg? Te laat? Kan je dit nog herstellen? Alleszins voelt dit als een logische toevoeging. Ondanks dat ik me dit voorheen nooit afvroeg waarom verdedigen zo gemakkelijk ging, voelt het nu toch weer net een stuk realistischer aan.

Daarnaast geeft EA Sports aan dat er op andere vlakken veel veranderd is, waaronder dribbelen, dat je vanaf nu ook zijwaarts kan doen. Hiermee zou je meer mogelijkheden hebben om de tegenstand te verschalken, maar ik zou liegen als ik hier veel verschil aan merk. Zowel ik als mijn tegenstanders, heb ik nog niet veel vernieuwde manieren van dribbelen zien doen. Ik neem aan dat dit nog wel komt, maar dat het vooral voor de topspelers is weggelegd. De timing bij het passen en vooral bij de bal aan te nemen voelt dan weer helemaal anders aan en vraagt serieus wat schaafwerk. Toch heb ik hierbij het gevoel wat ik eerder beschreef. Binnen enkele weken heb ik niet meer door dat hier wat aan veranderd is.

Wat wel een totale verandering is, zijn de stilstaande fases. Zowel vrije trappen als penalty’s zijn aangepast waardoor je nu meer verschillende mogelijkheden hebt. Je kan ze nu zelfs met de wreef nemen. Een groot succes is dat vooralsnog niet. Ik excuseer me nogmaals bij de supporters in de derde ring van Camp Nou voor de bal veelvoudig hun richting uit getrapt te hebben.

Licentiestrijd

In de wereld van de voetbalgames heerst er al jaren een duel tussen FIFA en PES. Waar de grote voetbalploegen elkaar de loef proberen af te steken door de beste spelers aan zich te binden, gaat het in voetbalgames om licenties. Waar FIFA vorig jaar nog uitpakte met de licentie van Champions League, bijt PES dit jaar een klein beetje terug. Zo haalden ze enkele clublicenties binnen, waar vooral die van Juventus pijn doet voor de FIFA-reeks. Omdat het over een exclusieve licentie gaat, is Juventus als clubnaam niet aanwezig in FIFA. In de plaats vind je Piemonte Calcio. Gelukkig bezit FIFA wel de licentie van de serie A. Hierdoor is het gemis vooral een doorn in het oog van de allergrootste fans van de Oude Dame, want de spelers van Juventus zijn wel gewoon aanwezig. Een andere misgelopen licentie waar we vandaag nog geen last van hebben, maar wat ik wel jammer vind naar de toekomst toe is die van het EK 2020. Waar we met het WK 2018 nog gratis DLC mochten ontvangen, gaat dit voor het EK van volgend jaar niet het geval zijn. De licenties zitten namelijk aan de andere kant.

FIFA 20 heeft me minder verrast dan verwacht. Volta is op zich leuk, maar voor mij (voorlopig) niet meer dan een tussendoortje zoals The Journey of “House Rules” was. De reden hiervan is voornamelijk het gebrek aan alle online modussen. Volta maakt het ruime pakket aan mogelijkheden enkel maar groter en dat is natuurlijk een pluspunt. House Rules kent meer opties en is nu ook online te spelen via FUT. Tof, maar men had dit ook mogelijk mogen maken voor de gewone versie. De carrièremodus kent weinig grote wijzigingen en dat is jammer voor degene die niet graag online spelen. Grafisch zijn er tal van nieuwe zaken op te merken en de game ziet er geweldig uit. Dit zorgt voor een visueel enorm realistische game. De nieuwe Nederlandstalige commentatoren zijn een leuk verkooppraatje, maar ook niet meer dan dat. FIFA 20 bouwt vooral verder op de sterke punten uit de laatste jaargangen en is daardoor een blinde aankoop voor de hele groep gamers die wekelijks verschillende voetbalwedstrijden naspelen. Of je FIFA 20 blind moet halen voor enkel de nieuwe modus, Volta, is minder vanzelfsprekend.