• Nieuwe gameplayelementen...
  • ... die het spel soms wat trager maken
  • Weinig nieuwigheden in de modi
  • Cross-platform niet voor alles mogelijk

De voetbalcompetities lopen al een tijdje en ook het WK staat voor de deur. Hoogste tijd voor EA om hun voetbalgame op ons los te laten. Wij hebben balletjes getrapt in FIFA 23.

Bye Bye FIFA

Zoals de meeste wel weten is FIFA 23 de laatste game die de naam van de internationale voetbalorganisatie mag dragen. Het is voor EA Sports namelijk te duur geworden voor de licentie hiervan aan te kopen. Volgend jaar lezen jullie hier dus niet de recensie van FIFA 24, maar van EA Sports FC 24. Hoe dan ook, het gaat natuurlijk over de huidige editie en zijn nieuwigheden.

Sfeervoller dan ooit

Om met de deur in huis te vallen: op vlak van beleving en gameplay zijn er best wat veranderingen op te merken. Qua beleving is het zelfs een zeer stevige verbetering. Vanaf het begin dat de match start heb je al een veel mooier zicht van het stadion met zelfs verschillende camerastandpunten. Van zodra de match wordt afgefloten begint het pas echt. Zo zijn de supporters eindelijk echt aanwezig. Ze zingen tijdens de match supportersliederen, zelfs van kleinere en minder bekende ploegen. Scoor je als uitploeg, krijg je in de juichende beelden van de spelers ontgoochelende supporters van de tegenstanders op de achtergrond te zien. Daarnaast ziet het gras er piekfijn uit, alvast tot een tackle. Wanneer je een sliding doet, beschadig je namelijk ook het veld. Ook de spelers zien er dit jaar nog beter uit als anders en kennen eindelijk eens wat nieuwe animaties, zowel tijdens tussenfilmpjes (bijvoorbeeld bij een fout) als in het spel. Vooral de doelman en de spelers die zich rond de buitenlijn van het veld bevinden bewegen veel realistischer. Met FIFA 23 laat EA Sports eindelijk een echte next-gen, of eigenlijk current-gen, versie op ons los.

Power Shot en andere (trage) nieuwigheden

Ook op het vlak van gameplay zijn er zeker wijzigingen op te merken. Om ze allemaal te ontdekken, dien je best wel wat wedstrijden te spelen. Tijdens mijn eerste potje voetbal, merkte ik niet zoveel verschil. Ik kon meteen meedraaien en had weinig problemen om de nieuwe versie op te pikken. Dit is natuurlijk logisch, een jaarlijks sportspel als FIFA kan niet elke keer zichzelf opnieuw uitvinden. Na enkele wedstrijden merkte ik toch dat er dit jaar heel wat meer wijzigingen zijn dan andere jaren. De meest opvallende – en door EA Sports uitgelichte – is Power Shot. Hierbij kan je, vooral van buiten het strafschotgebied, krachtige schoten afvoeren. Dit Power Shot doe je door te schieten samen met de bumperknoppen in te drukken. Het nadeel is dat dit wat tijd kost en oefening om te mikken. Je doet het dus best zonder verdediger in de buurt om dit schot met een tackle te blokkeren. Het is zeker een leuke toevoeging, maar, omdat deze actie het spel even vertraagt, voelt het wel heel erg arcade. Daarnaast zijn alle stilstaande fases ook helemaal aangepast en geven ze je veel meer mogelijkheden om de bal het spel in te trappen.

Tijdens het spelen valt het op dat de gameplay veel trager verloopt dan voorheen. Snelle sprinters als Coman, Walker en Vinicius zijn geen spelers meer die je gemakkelijk op snelheid doorheen de verdediging stuurt. Daarvoor is het spel trager geworden en de verdedigers slimmer. Spelers als Mbappé, Mané en Neymar Jr zijn nog steeds pijlsnel, maar het voelt niet meer oneerlijk snel aan. Toch blijft het spel nog steeds een soort van tennismatch waarbij links en rechts gescoord wordt en waarbij pakweg acht goals in een match geen uitzondering zijn. Ook de manier van passen en de snelheid, of eerder traagheid van uitvoering vragen training. Je zal dus meer moeite moeten doen om de nieuwste versie onder de knie te krijgen in vergelijking met andere jaren. Dit is zeker een pluspunt, al kan de trage gameplay op termijn voor blijvende frustratie zorgen.

(Te) vertrouwde modi

Het is duidelijk dat EA Sports dit jaar hun tijd en geld heeft gestoken in beleving, graphics en gameplay. Puur qua nieuwigheden in de modi is er weinig nieuws onder de zon. De carrièremodus raakt nog wat meer ondergesneeuwd onder de andere (online) mogelijkheden. De nieuwigheden zijn niet de moeite waard om je naar de carrièremodus te lokken.

Je kan bijvoorbeeld, indien je speelt als speler, je personaliteit bepalen aan de hand van je speelstijl. Interessant, maar al snel voelt het aan als statistiekvoetbal waarbij een scorende spits eerder een maverick-persoonlijkheid wordt en waarbij een teamspeler een Virtuoso wordt. Daarnaast kan je eveneens je personaliteit als speler beïnvloeden door je “zuurverdiende” centjes te gebruiken om bijvoorbeeld vastgoed aan te kopen of een goed doel te steunen. Ook dit is een aanvulling zonder veel nut en waarbij ik mij eigenlijk ook afvraag of dit hoort in een voetbalspel. Als je speelt als manager is er nog veel minder nieuws te ontdekken. Al krijg je wel meer inzichten op vlak van financiën, wat natuurlijk erg belangrijk is bij het runnen van een voetbalploeg. Al bij al kent FIFA 23 nog steeds een solide carrièremodus, maar zonder echte vernieuwing.

Ook aanwezig is Volta en FUT. Beide modi bouwen verder op vorig jaar, al is er ook wat nieuws. Bij FUT Moments kan je punten verdienen door in je eentje opdrachten te voltooien. Het voordeel is dat dit slechts enkele minuten duurt en ideaal is als je maar even tijd hebt. Wat gelijkaardigs is Playable Highlights in carrièremodus. Zoals spelers van de carrièremodus weten, kan je wedstrijden simuleren die je niet wenst te spelen. Bij Highlights gebeurt dit ook, maar mag je de belangrijke fases voor je rekening nemen.

Nieuwe licenties en cross-platform

Ik begon de recensie met het feit dat volgend jaar EA Sports de licenties van de FIFA niet verlengt. Het is contradictorisch, maar ik mag wel melden dat er voor FIFA 23 enkele nieuwe licenties (terug) zijn. Zo noemt Juventus niet langer meer Piemonte Calcio en hebben ze ook de rechten van La Liga binnengehaald. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat dit veel doet aan het realisme en de beleving van het voetbalspel.

In FIFA 22 kon je al crossplatform spelen met andere consoles. Dit was echter niet meteen bij de release beschikbaar. FIFA 23 is nu dan de eerste game waar dit vanaf de launch mogelijk is. Persoonlijk is dit iets waar ik al jaren vragende partij van was en ik ben opgetogen dat dit inmiddels mogelijk is. FIFA 23 heeft voor deze functie een handigere vriendenlijst toegevoegd dan deze die voorheen beschikbaar was. Helaas gaat het nog niet voor alle speltypes, zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om co-op te spelen met een ander platform.

FIFA 23 heeft stappen gezet op het vlak van graphics, sfeer en gameplay. Van de graphics en sfeer kan ik volmondig zeggen dat het een stap in de juiste richting is. FIFA 23 is eindelijk een voetbalgame dat de kracht van de Xbox Series X ten volste benut. Ook op het vlak van sfeer zijn er veel nieuwigheden te ontdekken en heb je nog meer het gevoel echt in een stadion te zijn. Ook de gameplay kent met Power Shot en een nieuwe manier van stilstaande fases een andere manier van voetballen. Daarnaast is de gameplay trager geworden en de voetballers slimmer. Dit lijkt zeker een verbetering, maar eigenlijk voelt het nu soms net wat té traag aan. Op het vlak van modussen is er weinig veranderd, maar blijft het solide pakket aan mogelijkheden overeind. FIFA 23 zorgt dus op de juiste plaatsen voor veranderingen, al zijn ze niet allemaal een voltreffer.