• Hockey mode!
  • Gigantisch aantal holes
  • Wachttijden
  • Hole design valt vaak tegen
  • Gameplay is niet altijd even consequent
  • Zwakke audio

Golf With Your Friends is een partygame waar je met tot twaalf vrienden aan de slag kunt gaan. Gelukkig hoeft niet elke vriend de titel kopen, de ontwikkelaar en Microsoft hebben ons verrast door deze game toe te voegen aan de populaire “Game Pass”-dienst. Dit is alvast een goed begin!

Gemakkelijk beginnen

Een partygame kent natuurlijk een eenvoudige bediening. Dit is in deze titel niet anders. Je gebruikt je joysticks voor de kracht en het richten en wanneer het voor jou oké is, sla je met een druk op de knop de bal de vaak absurde hole in. De simpele besturing zorgt ervoor dat iedereen het spel eigenlijk onmiddellijk onder de knie heeft. Natuurlijk word je er beter in als je meer speelt, maar het verschil in kunde maak je toch voornamelijk door de holes veel te spelen. En veel, is écht veel, want het aantal holes is gigantisch.

Soms wat vreemd leveldesign en dito zwaartekracht

De holes zijn onderverdeeld in verschillende thema’s, gaande van een spookhuis tot een museum. Er is zelfs een Worms-thema! Elk thema begint vrij eenvoudig, maar ik kan je verzekeren dat je gevloekt heb eer je aan de laatste hole bent. Helaas is dit ook echt vloeken. Om één of andere reden geraakte ik nooit echt in de game. Bij tal van holes vond ik de variatie aan mogelijkheden om bij de put te geraken gewoonweg eerder frustrerend in plaats van uitdagend. Het design van verschillende holes zit erg vreemd in elkaar. Ook werken sommige bijkomende golfmogelijkheden die je krijgt, niet goed. Een voorbeeld vind je in het Worms-thema. Hier heeft de ontwikkelaar zijn best gedaan om bepaalde Worms-elementen te impliceren. Denk maar aan de raketwormpjes van weleer. Hoe erg ik ook hou van cross-overs tussen games, ik vond dit aspect niet tot zijn recht komen.

Opeens moest je met een bal gaan zweven in de lucht, terwijl je dat ervoor nog nooit bent tegengekomen. En dit is met veel verschillende thema's. Je komt hier en daar mogelijkheden tegen die je nergens anders meer gaat tegenkomen. Sommige gamers kunnen dit uitdagend vinden, voor mij persoonlijk reageerde het spel niet consequent en rechtlijnig tussen de verschillende holes. De ene keer geraak je zonder enig probleem door een hinderlaag, terwijl je twee holes eerder vijf slagen verloren bent door hetzelfde te doen. Op het einde merkte ik dat ik speciaal voor de omweg koos, om niet gefrustreerd te geraken. Vooral wanneer je de bal door de lucht moet spelen, is dit een probleem. De ontwikkelaars hadden best nog eerst een cursus fysica gevolgd.

Laadtijden konder korter

De graphics, maar vooral de audio, helpt hier ook niet mee. De audio is erg eentonig en het hele thema hetzelfde. Ik heb deze van ellende gewoon uitgeschakeld. Grafisch zorgt de ontwikkelaar wel voor mooie diverse thema’s, maar nogal wat stukken zijn kaal en gedateerd afgewerkt. Wel moet ik zeggen dat je vaak snel langs het grafische kijkt, zo'n partygame speel je natuurlijk ook niet echt om zijn pracht en praal. De laadtijden mochten, voor zijn beperkte grafische kwaliteit, wel een heel stuk korter. Een hole laden duurt soms toch net wat te lang.

Online met een hele bende

Zoals de titel het natuurlijk verraad is het vooral een game om tegen on- en offline vrienden te spelen. Je kan tot en met 12 spelers aan de slag. Ik heb hier enkele online wedstrijden gespeeld en ik kan hier weinig verkeerds van zeggen. Het game loopt hier niet vast, wat je wel eens ziet met kleine titels, en online is best wel wat activiteit, wat nog vaker een probleem kan zijn bij kleine titels. De aanwezigheid van deze titel in Game Pass werkt hier natuurlijk erg aan mee. Het game brengt hierin wel weinig extra's. Je kan online spelen, maar dat is het dan ook zo een beetje. Hier had de ontwikkelaar gerust wat meer mee kunnen doen.

Toch kan je de ontwikkelaar niet helemaal een gebrek aan mogelijkheden verwijten. Naast het veel te hoog aantal verschillende holes, zijn er ook nog varianten om mini-golf te spelen. Zo kan je ook instellen dat je de bal moet droppen in een basketbalring. Jullie kunnen natuurlijk verstaan dat ik deze mode niet leuk vond, gelet op mijn probleem met de zwaartekracht in het game. Wat wel leuk was, was een hockeymode. Hier moest je de bal-puck droppen in een goal met een hockeydoelman. Eigenlijk was deze mode het leukst, vooral in combinatie met de eerste thema's, waar het holedesign nog niet van de pot gerukt was.

Golf With Your Friends is een moeilijke game om te beoordelen. Enerzijds is het in de basis een simpel minigolfgame. Het grootste probleem is dat het zichzelf kwijtraakt in het aantal holes en vooral de complexheid van de meeste hiervan. Sommigen halen hier uitdaging uit, maar deze kon ik persoonlijk niet appreciëren. Tel daarbij de irritante audio, matige graphics en lange wachttijden bij en je kan begrijpen dat ik het moeilijk heb om het game aan te raden. Gelukkig is hij inbegrepen bij Game Pass en kunnen jullie hem zelf eens testen. Het is niets voor mij, maar ik kan gerust begrijpen dat sommige een uitdaging vinden in de complexiteit en grilligheid van de holes.