De nieuwe Gotham-game is er maar dan zonder Batman! Lees onze recensie.

• Interessant verhaal
  • Gotham is gruwelijk
  • Vier helden om eigen te maken
  • Co-op voor maximaal twee spelers
  • Levelsysteem kon beter
  • Open wereld mocht levendiger zijn

Gotham zonder Batman lijkt een beetje als een café zonder bier. Toch waagt Warner Bros zich in Gotham Knights er aan om een interessant game te maken zonder de aanwezigheid van de superheld in het vleermuizenpak. Of Gotham Knights weet te bekoren ontdekken jullie hier.

Gotham zonder Batman

Toch begeeft Warner Bros zich niet helemaal op glad ijs. Met de televisieserie Gotham is er al een succesvolle serie waar het personage Batman geen rol opeiste. Ook komt Batman in Gotham Knights wel degelijk voor… alleen sterft hij al bij het eerste filmpje. De dood van Batman zorgt ervoor dat Nightwing, Batgirl, Red Hood en Robin opgeroepen worden om Gotham veilig te houden. De erfenis die Batman achterlaat is groot, want al snel neemt de criminaliteit in Gotham toe. Aan de vier helden de taak om het tij te doen keren.

Van Robin tot Harley Quinn

Om van Gotham weer een aangename plek te maken, dient er van alles te gebeuren. Gotham Knights is een third-person action-RPG met MMO-elementen. Dit houdt in dat er best wel wat te beleven valt.

Natuurlijk zijn er de hoofdmissies die best wel een interessant verhaal vormen. Je leert omgaan met verlies en rouw, maar je gaat ook de speelbare personages beter leren kennen. Robin en Batgirl kende ik natuurlijk al, maar ik wist niet dat ook Red Hood en Nightwing best wel interessante personages zijn binnen de franchise. De hoofdmissies doorlopen, met af en toe een uitstap naar een zijmissies, zorgt ervoor dat je voldoende XP haalt om het spel op een lage tot middelmatige moeilijkheidsgraad te voltooien.

Om alles uit de game te halen kies je ervoor om Gotham veiliger te maken met het voltooien van zijmissies. Dit houdt onder andere in om straatbendes op te rollen. Wanneer je dit lukt, krijg je nieuwe aanwijzingen om grotere criminele bendes aan te pakken. Daarnaast heb je de kans om af te rekenen met Harley Quinn, Mr. Freeze of Clayface. Deze iconische vijanden behoeven natuurlijk geen introductie, maar ik kan jullie wel vertellen dat het erg leuk is om naar deze battles toe te werken. Voor de allergrootste fans gaan deze opdrachten zeker één van de hoogtepunten van de game zijn.

Puur verhaaltechnisch brengen alle missies, zowel de hoofd- als de zijmissies, voldoende variatie met zich mee. Als je de game doorloopt zonder na te denken, lijkt het ook dat op het vlak van gameplay er variatie inzit. De ene keer los je een simpel puzzeltje op, de andere keer help je iemand, nog een andere keer moet je op zoek naar iets of iemand. Af en toe moet je je AR-visie gebruiken die je kent uit de andere Batman-games. Na een tijdje heb je echter door dat je enkel je doel bereikt na het verslaan van hordes vijanden. Persoonlijk vond ik dit na een tijdje repetitief aanvoelen.

Een eigen held maken

Het is erg leuk om te wisselen tussen de vier verschillende personages. Ze hebben ieder een eigen vaardigheid en speelstijl, maar vooral ook een uitgebreide skill tree. Ook zijn er zogenaamde unieke momentum abilities die je kan ontvangen door uitdagingen te voltooien. Op deze manier zorg je er bijvoorbeeld voor dat Nightwing met een “momentum” wat sneller kan bewegen en/of vechten.

Daarnaast kent elke held verschillende suits en wapens. De wapens kan je ook craften door attributen te verzamelen in de spelwereld. De wapens hebben allerlei verschillende statistieken en zorgen voor een power level. Dit power level is, naast je XP-level, het belangrijkste aspect om de sterkte van je personage te bepalen. Deze sterkte is van belang als je alleen speelt, maar zeker als je het spel in co-op gaat spelen.

Gemiste kans in co-op

Toen de game enkele jaren geleden werd aangekondigd, heb ik de verdere ontwikkelingen gevolgd op afstand. Ik ging er echter altijd van uit dat het spel met vier spelers, ieder met een eigen hoofdpersoon, gespeeld kon worden. Helaas is het op dit moment enkel nog maar mogelijk om met twee spelers aan de slag te gaan. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Ik heb twee gamevrienden die de game ook spelen. Het spel zorgt er wel voor dat de “zwakste” speler zich aanpast aan de “sterkste” en dit werkt op zich wel. Toch blijft het meest optimaal om ongeveer hetzelfde level te houden als je vriend om je eigen singleplayer-ervaring zo leuk mogelijk te houden. Een oplossing zou kunnen zijn dat je één held zou kunnen “reserveren” voor een spelsessie met een vriend, maar dit is op dit moment niet mogelijk.

Progressiestructuur niet altijd ideaal

De ontwikkelaar heeft, op het eerste zicht, logische en gamersvriendelijke keuzes gemaakt door ervoor te zorgen dat je het level meeneemt als je van personage verandert. Ook neem je, zoals vaak bij een MMO, je voortgang mee als je met je vrienden speelt. Helaas is het hierdoor boter noch vis. Zoals vaak bij een MMO heb je hierdoor bepaalde zijmissies die te gemakkelijk zijn door je hogere level. Dit had ik pas na een tijdje door omdat ik vooral hoofdmissies deed. Het is dus beter om af en toe ook een kleinere missie te doen. Zoals eerder aangehaald in de recensie is dit ook gewoon de moeite waard om bijvoorbeeld op jacht te gaan naar bekende slechteriken.

Gotham is gruwelijk (kaal)

Op het grafische vlak is er veel te doen geweest over de aankondiging dat de game “slechts” gespeeld kan worden met 30 frames per seconde. De game komt enkel uit op de current-gen consoles waardoor veel gamers vragen of dit nog wel van deze tijd is. Natuurlijk mocht het van mij ook wat meer zijn, maar al bij al heb ik hier weinig last van gehad. Warner Bros is erin geslaagd Gotham te creëren zoals we het verwachten: donker en gruwelijk. Toch mochten de straten wat meer levendig zijn. Buiten de missies is er niet zoveel te beleven. Het past natuurlijk ergens wel met het concept - de straten van Gotham zijn gevaarlijk voor burgers - maar van een grote titel als deze verwacht je toch wat meer leven in de brouwerij. De meeste tussenfilmpjes zijn van uitstekende kwaliteit en trekken het interessante verhaal zeker omhoog. Ik had wel wat problemen toen ik met een vriend speelde. Mogelijk speelde de 30 fps hier wel een rol. Het scherm wilde dan nog wel eens sputteren met twee spelers op één scherm in combinatie met veel vijanden. Daarnaast had ik ook een paar keer connectieproblemen wanneer ik met iemand anders samen wilde spelen.

Gotham Knights heeft me best lang kunnen boeien. Er is veel te doen en elk personage heeft voldoende inhoud om te ontdekken. Het feit dat je hoofdzakelijk bezig bent met combat begint pas na een tijdje te storen. De beste manier om de game te beleven is eigenlijk in co-op. Helaas laat de ontwikkelaar hier kleine steekjes vallen. Het grootste probleem hierbij is dat je maar met twee kunt spelen in plaats van met drie of vier. Daarnaast zorgt het levelsysteem ervoor dat je best ofwel de game altijd alleen speelt ofwel altijd met iemand anders. Al bij al zorgt Gotham Knights voor meer dan voldoende plezier en is het een geslaagde titel voor de fans, alleen kon er volgens mij heel wat meer in zitten.