Joeri Tits | Tuesday 12 Feb 2019, 13:00

Hitman HD Enhanced Collection is een set van twee in 4K Remastered Hitman games. Zijn deze nog steeds de moeite waard?

Review

Rating 6/10
User rating 0/10
  • 4K en 60 FPS...
  • ... waar vooral Absolution van profiteert
  • Besturing in Blood Money
  • Bestaande en nieuwe bugs
  • "Contracts" ontbreekt in Absolution

Gespeeld op de Xbox One X

Nog geen twee maanden nadat we aan de slag konden met het uitstekende vervolg op de eveneens geslaagde reboot, komt ontwikkelaar IO Interactive met een “nieuwe” game over onze favoriete huurmoordenaar. Hitman HD Enhanced Collection bevat remasters in 4K van de delen Blood Money en Absolution. De kale knikker van Agent 47 gaat dus blinken als nooit tevoren!

REVIEW

Ik vond de aankondiging van de remake begin deze maand een beetje vreemd. Enerzijds is Hitman 2, zeker met hun maandelijkse events en updates, nog brandend actueel. Bovendien is de combinatie van Blood Money en Absolution voor mij persoonlijk een beetje ongewoon. Blood Money staat geboekt voor velen als het beste deel van de reeks en zelf was het ook één van de eerste games die ik volledig kapot gespeeld heb op de Xbox 360. Absolution vond ik ook een sterke game, maar voelde, door de prominente rol van het verhaal en minder open levels, niet aan als een game met volledige vrijheid, zoals dat wel het geval is met Blood Money en de rebootgames.


Daarnaast zijn beide games ook, via het systeem van backwards compatibility, reeds te spelen op de Xbox One X. Sterker nog, de meesten onder ons hebben deze games al via “Games With Gold”. IO Interactive probeert echter een nieuwe aankoop te rechtvaardigen door 4K-resolutie, verbeterende lichteffecten en een geüpdatete besturing. Gamers dienen hiervoor wel vrij diep in de buidel te tasten. Hitman HD Enhanced Collection is namelijk (enkel) digitaal te verkrijgen voor zestig euro.

Hitman Blood Money HD

Zoals reeds eerder aangehaald, wordt dit deel beschouwd als één van de beste titels in de reeks. Het game kende, zeker voor zijn tijd, een enorme vrijheid. Zo kon je een vijand of passant ombrengen en je verkleden met hun kledij om zo wat meer onopgemerkt op de locaties rond te lopen. Als kok val je bijvoorbeeld minder op als je rondloopt in een keuken, dan wanneer je een gewoon maatpak draagt. Ook had je steeds de keuze om de doelwitten om te brengen op de manier zoals je dat zelf wil. Stealth zorgde voor de hoogste score, maar ook al schietend kon je vaak je doel ook bereiken. Daarnaast heeft het game wapens die je kan upgraden. Tegenwoordig is dit natuurlijk eigenlijk altijd wel het geval, maar voor die tijd was dat nog tamelijk uniek. De vrijheid en mogelijkheden die we in de reboots zagen, lijken hun oorsprong te vinden in Blood Money. Zo'n titel verdient dan eigenlijk wel een remaster, al is het maar om te zien hoe deze game nog functioneert met de vernieuwde technologieën.

Gelukkig zijn de upgrades die we kunnen opmerken tijdens het spel wat groter. Hier valt het inderdaad op dat de ontwikkelaar werk heeft gemaakt van verbeterde verlichting en dat we aan het gamen zijn in hoge definitie. Toch is er wel wat kwaliteitsverschil op te merken. Agent 47 bijvoorbeeld ziet er goed uit en beweegt vrij natuurlijk. Andere personages durven wel eens te kunstmatig aan te voelen. Ook kleine voorwerpen, zoals een krat of een handpistool, zien er soms wat te hoekig uit.


Grafisch mag het er dan nog wel behoorlijk uitzien. Je komt maar al te snel hier en daar (oude) bugs tegen, waardoor je beseft dat er veel meer uit te halen viel. Zo vielen mijn vermoorde slachtoffers geregeld met hun lichaam in een stoel of een tafel. Ook kroop Agent 47 wel eens niet alleen door het openstaande raam, maar ook gedeeltelijk door de muur. Bovendien had ik een ander zeer vervelend probleem. Tijdens de openingsmissie moest ik Mr. Swing King vermoorden. Dit personage was echter steeds onzichtbaar, terwijl hij wel tegen mij sprak. Ook in de voorafgaande video zag ik hem opeens niet meer. Ik heb het spel helemaal opnieuw moeten beginnen om hem toch te kunnen zien en hem alsnog te vermoorden om zo verder te kunnen. Daarnaast vond mijn console ook een keertje de savefile niet meer, waardoor ik ook opnieuw moest beginnen.

Helaas heeft ook de gameplay zijn problemen. Enerzijds is de besturing vrij onhandig. De mogelijkheden qua wapens zitten verstopt in een draaicirkel die je kan terugvinden achter je “X”-knop. Om wat anders te kiezen, dien je deze cirkel steeds te gebruiken. Dit vertraagt de, sowieso al vrij trage, gameplay enorm. Daarnaast is ook de rest van de gameplay vrij onpraktisch. Zo moet je precies op de juiste plaats staan om je daad uit te voeren waardoor je soms de verkeerde beslissing neemt. Zo stond ik verschillende keren achter een vijand en wilde ik hem als levend schild gebruiken of uit het raam duwen. Helaas mislukte het regelmatig omdat ik opviel doordat ik mijn wapen per ongeluk liet vallen of te lang treuzelde. Hierdoor nam ik af en toe het zekere voor het onzekere en maakte ik de vijand eenvoudiger af met een kogel. En dat is wel een beetje een jammere evolutie voor een stealthgame. Wanneer je aan het schieten gaat, voelt het allemaal ook nog te gemaakt aan. Je moet immers niet eens helemaal “raak” schieten om je tegenstander om te leggen. Ook het feit dat je nog niet ongeveer kan richten voor je met je sniper gaat richten, is achterhaald. Wanneer je bijvoorbeeld eerst ongeveer in de juiste richting kijkt en je zoomt in, is je positie totaal veranderd. Gelukkig had ik vaak tijd genoeg, want ook de A.I. van je tegenstanders is nog steeds op het niveau van 2006.

Hitman Absolution

Hitman: Absolution kwam uit in 2012, maar liefst zes jaar na Blood Money. In zo'n tijdspanne verandert er natuurlijk veel op gamesvlak. Zoals ik al eerder aanhaalde, ging ontwikkelaar IO Interactive met dit deel een andere toer op. Het verhaal, waarbij Agent 47 zich afzet tegen zijn “baas” de Agency, is ijzersterk en kent de nodige plottwists. Daartegenover staat dat de levels zijn opgesplitst in kortere stukjes om dit verhaal te vertellen. Zonder te veel te verklappen gaat de Agency ook achter Agent 47 aan, waardoor je soms zelf het doelwit wordt. De gameplay die we kennen uit Blood Money is verbeterd en werkt nu wel naar behoren. Instinct, dat we in een afgeslankte versie ook zagen in Hitman, werd in Absolution geïntroduceerd en zorgt voor een aangename “verandering” in de gameplay. Hiermee kan je ontdekken welk pad je vijanden wandelen.

Een andere nieuwigheid is de invoer van de zogenoemde “quick time events”. Deze methode had een kleine opleving, maar voelt naar mijn persoonlijke mening opnieuw wat verlopen aan. Op technisch vlak is er van deze remaster weinig aan te merken. Absolution was er al in geslaagd om het allerbeste uit de Xbox 360 te persen en ziet er in 4K en met 60 frames per seconde gewoon geweldig uit. Absolution kent levels met enorm veel details. Van het water in een beekje tot samenhokkende toeristen; alles ziet er prachtig uit. Het grootste minpunt aan deze remaster is het ontbreken van de populaire mode “Contracts”. Dit speltype, waarbij je zelf opdrachten kon creëren en online delen, zorgde ervoor dat het game nog bovengemiddeld lang gespeeld werd. De servers van het origineel inmiddels natuurlijk gesloten, maar het speltype maakt helaas geen doorstart. Ik weet zeker dat veel gamers de aanwezigheid van Contracts zouden zien als een reden om tot een aankoop over te gaan van deze nochtans vrij prijzige collectie.

Conclusie

Gamers die de collectie willen aanschaffen voor de vrijheid van Blood Money, kunnen dit nu meer uitgebreid vinden in de reboots. Daarnaast blijven er de bugs die er al waren bestaan en is de besturing, die al niet perfect was, niet voldoende geoptimaliseerd. Moorden in Blood Money kan hierdoor frustrerend aanvoelen. Dat is, in een game waar je resultaat bepaald wordt op details, zeer enerverend. Grafisch ziet Hitman: Blood Money HD er behoorlijk uit, al blijven sommige animaties houterig ogen. Hitman: Absolution HD is daarentegen wel geslaagd. De besturing is net wat hedendaagser en de filmachtige scenes en de spelwereld komen nog beter tot zijn recht in 4K. Ook de animaties zien er veel mooier uit in 60 fps. Helaas ontbreekt voor de fans van dit deel wel de populaire modus “Contracts”.


Net zoals Agent 47 met zijn moorden, lijkt het alsof de ontwikkelaar hun handen zo weinig mogelijk heeft proberen vuil te maken. Gezien de hoge prijs hadden we, buiten de duidelijke grafische verbeteringen, graag wat meer veranderingen gezien. Gamers die Hitman of Hitman 2 nog niet gespeeld hebben, halen voor zo ongeveer dezelfde prijs een veel betere game in huis.

Reacties

Cyrax 3 months geleden

Ik ben een grote Hitman fanboy. Ik heb Bloodmoney echter zo vaak gespeeld dat ik echt het nut er niet van zie om deze remake te halen. Absolution vond ik itt veel andere fans wel een hele vette game. Misschien wel mijn meest gespeelde versie en dat zegt wel wat.

Ik vind de prijs echter veel en veel te hoog. Dat slaat gewoon nergens meer op. Ik heb wel interesse in deze remake, maar simpelweg niet voor die prijs. Ik ben daar meestal niet zo moeilijk in, maar dit gaat me echt te ver.

Login of registreer om te reageren.