• Disney-sfeer
  • Veel te doen
  • Gevarieerde gameplay
  • Camera is niet perfect
  • Verhaal is ingewikkeld
  • Te veel en te lange tussenfilmpjes

Er was eens, heel lang geleden... Met deze zin start menig sprookje, maar het geldt eigenlijk ook voor de voorganger van Kingdom Hearts III. Ook al verschenen er ondertussen enkele afgeleide titels, deel twee kwam maar liefst dertien jaar geleden uit op de Playstation 2. Hierdoor kan ik al meteen met de deur in huis vallen en melden dat het overkoepelende verhaal me eigenlijk nog maar vaag wat zei. Om toch niet onvoorbereid aan mijn avontuur te beginnen, heb ik op internet tal van samenvattende verhaallijnen gelezen. Ik kan het jullie aanraden, want het hielp mij, doch slechts een klein beetje. Het verhaal zit namelijk erg ingewikkeld in elkaar. Dat is vooral te danken omdat er verschillende groeperingen antagonisten zijn, zoals de Heartless en de Nobodies. Deze slechteriken kunnen dan ook nog eens van gedaante en van hart wisselen. Hierdoor weet je niet altijd met wie je precies te maken hebt en wat hun doel nu is. Een beetje Game of Thrones op zijn Disney's, zeg maar.

Vechten op tal van manieren

Je speelt in dit derde deel namelijk nog steeds met Sora en je wordt nog steeds ondersteund door Goofy en Donald Duck. Sora heeft tijdens de gevechten nogal wat mogelijkheden. De meeste van deze opties ontdek je in de eerste wereld, het Olympus van Hercules. Zo ontdek je al snel de Keyblade, het wapen dat we reeds kennen uit de vorige delen. In elke wereld ontvang je er een nieuwe. Elke Keyblade beschikt over specifieke eigenschappen op het vlak van kracht en magie, maar heeft ook steeds een extra speciale move. Keyblades kunnen bovendien ook geüpgraded worden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om samen met Goofy en Donald een speciale aanval in te zetten. Helaas krijg je bij zo'n actie wel steeds hetzelfde actiefilmpje te zien. Hier had gerust wat meer variatie in mogen zitten op zowel het vlak van audio als in de bewegingen.

Verder heb je ook de mogelijkheid om gebruik te maken van flowmotion. Hiermee zet je de omgeving naar je hand. Je kan de muren, palen of platformen gebruiken om meer snelheid en kracht te creëren voor je aanvallen beter te kunnen uitvoeren. Het leuke hieraan is dat je in elke wereld dezelfde patronen gaat terugvinden om dit te doen, ook al is de wereld voor het overige erg verschillend. De gameplay kent dus eigenlijk tal van mogelijkheden, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik in de praktijk vaak niet bewust een bepaalde actie ondernam. Zo maakte ik vooral gebruik van mijn (nieuwe) Keyblade en de flowmotiontechnieken. Op zich heeft mij dit nooit gestoord en heb ik mij hiermee nooit verveeld. Het enige wat af en toe wat beter mocht tijdens de gevechten was de camera. Maar al te vaak moet ik bijsturen wanneer ik tussen vijanden wisselde. Deze kwaal die ook te zien was in vorige Kingdom Hearts-games zit dus nog steeds in deel 3.

Ijzersterke Disney-sfeer

Zoals reeds eerder aangehaald, kom je in verschillende werelden terecht. Dit is absoluut het allersterkste punt van het game. Elke wereld ziet er geweldig uit. Ik heb een lichte voorkeur voor de werelden die gebaseerd zijn op een Pixarfilm. Zo neemt het game je onder andere mee naar de Toy box van Toy Story en Arendelle uit Frozen. Doordat de films ook computergeanimeerd waren, lijkt het echt alsof je gewoon in de film aan het rondlopen bent. Toch zijn ook alle andere werelden enorm sterk en bijzonder sfeervol. Square Enix is erin geslaagd om alles perfect over te zetten van het witte doek naar het game. De schattigheid van Winnie The Pooh weerhoudt ons niet om ook met hem een spannend avontuur te beleven en ook Jack Sparrow mist de (piraten)boot niet. De kapitein wordt gekenmerkt door zijn typische humor en lijkt ook fysiek erg op het origineel. De bijzondere sfeer krijgt daarenboven een flinke duw in de rug omdat er gebruik gemaakt wordt van muziek uit de films. Zo herken je klassiekers zoals “You Got A Friend In Me” en “Let It Go”. Zeg nu zelf, wat moet een Disney-fan nog meer?

Al was er soms ook wat overdaad. Persoonlijk vond ik de, nochtans kwalitatieve, tussenfilmpjes net wat te vaak voorkomen en vooral te lang duren. De snelheid wordt zo een beetje uit het spel gehaald. Ook even kort het spel opstarten om wat te spelen, is hierdoor eigenlijk wat minder aan te raden.

Nostalgische Game & Watchgames op je Gummiphone

Er is wel steeds voldoende te beleven in de werelden. Er zijn verschillende objecten te verzamelen, maar er liggen vaak ook minigames verspreidt. Desondanks was ik nooit blij om een wereld achter te laten, want je verveelt je geen moment.

Gelukkig is er ook buiten deze werelden om nog van alles te beleven. Zo is het bekende Gummi Ship ook in deze game van de partij. Hiermee zweef je van wereld tot wereld, al moet je hierbij oppassen niet aangevallen te worden door vijanden. Nieuw is de Gummiphone die Sora krijgt van Knabbel en Babbel. Deze smartphone zorgt ervoor dat je kan communiceren tussen verschillende werelden, maar je kan er evenzeer foto's mee maken. Het leukste extraatje hieraan zijn echter de Classic Kingdom minigames die je hierop kan spelen. Deze kleine 2D-spelletjes doen je nostalgisch terugdenken aan de populaire Game & Watchgames van de jaren '80.

Kingdom Hearts III is bijzonder sfeervol, zit bomvol content en kent gevarieerde gameplay. Het is gewoonweg het beste deel van de reeks en een must-have voor iedere fan. Ook liefhebbers van Disney an sich kunnen deze titel niet laten liggen. Er zijn kleine minpunten, zoals een zwakke camera en een zeer moeilijk te volgen verhaal. Toch frustreren deze opmerkingen eigenlijk nooit. Wat mij persoonlijk eerder stoorde was dat er net wat te vaak te lange tussenfilmpjes waren. Toch zorgt het totaalpakket ervoor dat ik, als grote Disneyfan, al vroeg in het jaar een sterke kandidaat heb voor mijn persoonlijke spel van het jaar.