• LEGO-sfeer
  • Solide gameplay
  • Verplichte mini-games
  • Weinig vernieuwend of uniek
  • Karts bouwen is minder leuk
  • Veel grinden en microtransacties

LEGO 2K Drive is de eerste game die een samenwerking is tussen uitgeverij 2K en de Deense blokkenbouwer. Tot een tijdje geleden waren LEGO-games namelijk het pronkjuweel van TT-games, die bekende filmfranchises omzette in leuke co-op platformspellen. Het is interessant om nu een andere ontwikkelaar aan de slag te zien gaan met de bekende blokjes.

LEGO heeft al langer een levendig imago, naast games zijn er ook verschillende series en films verschenen. Zodra je LEGO 2K Drive opstart, kom je in exact dezelfde vrolijke en kleurrijke omgeving terecht. Je hebt de keuze uit verschillende speltypes, maar ik ben vooral aan de slag gegaan met de singleplayer modus.

Bricklandia als speeltuin

Deze singleplayer modus is een open-wereldavontuur waar je jezelf moet opwerken tot de beste racer van Bricklandia. Bricklandia is de grote spelwereld waar je jouw racekwaliteiten naar een steeds hoger niveau moet brengen om zo de befaamde Sky Cup te winnen. De spelwereld is onderverdeeld in verschillende (kleinere) werelden. Zo heb je Prospecto Valley, waar je kan jumpen en off-road plezier kan hebben, of het gruwelijk akelige Hauntsborough. In elke wereld zal je tal van opdrachten en mini-games moeten voltooien. Denk maar aan zoveel mogelijk items verzamelen binnen een bepaalde tijd of zo snel mogelijk een klein parcours voltooien. De mini-games zijn niet bijster origineel en voelen na een tijdje aan als een noodzakelijk kwaad. Je hebt namelijk enerzijds de XP nodig om klaar te zijn voor een volgende race, en anderzijds het geld wat je hiermee kunt verdienen om je wagen en dus jezelf te verbeteren. Ook zijn er tal van andere zijmissies, waarbij je een soort golfspel moet spelen of waarbij je gras moet maaien.

Toch draait het in de singeplayer vooral om het winnen van races. Met het winnen van races speel je nieuwe karts vrij en verdien je vlaggen. Deze vlaggen heb je nodig om nieuwe missies vrij te spelen. De races zijn, zoals een goede kartgame betaamt, vaak chaotisch. Van leuke jumps tot natte momenten met je tot boot omgevormde kart op open water; er is voldoende variatie in circuits om lang zoet te zijn. Net zoals bij Mario Kart zijn er regelmatig powers te vinden. Bijzonder zijn ze niet, ze voelen voor mij persoonlijk zelfs als een gemiste kans. Met LEGO had je volgens mij de kans om er wat unieks mee te maken, maar dit gebeurt niet echt. Je kan wel je turbometer vullen door blokken kapot te rijden of je kan vijanden “breken” door er hard tegenaan te rijden. Puur qua gameplay is dit enorm leuk om te doen, maar helaas is dit eigenlijk wel het enige dat echt aan LEGO gelinkt kan worden. Het had gerust nog wat meer mogen zijn.

Gelukkig is de gameplay op zich wel solide te noemen. Het is makkelijk om te leren, maar je hebt wel het gevoel dat je progressie kan maken en het spel steeds beter onder de knie kan krijgen. Ik heb vaak het gevoel dat kartgames van kleine ontwikkelaars een vrij vlakke progressiemarge hebben, maar dit is voor LEGO 2K Drive minder het geval. Vooral het driften, waarmee je de linkse trigger en de stick samen moet gebruiken, vind ik een onderdeel waarin je moet verbeteren om betere resultaten te boeken. Wat daarentegen wel tegenvalt is het rijden op watervlakten, dit voelt enorm loom aan.

Bouwen is al leuker geweest

Natuurlijk kon in een LEGO-game niet één of andere vorm van bouwen ontbreken. In LEGO 2K Drive kan je je eigen kart samenstellen. Persoonlijk vond ik dit een minder gegeven. Het werkt eerst en vooral niet soepel op een console. Er zijn vrij veel menu’s en om specifiek te werk te gaan, bijvoorbeeld bij in te kleuren, moet je redelijk wat geduld hebben om het juiste te selecteren. Het grootste probleem is dat je nogal wat moet grinden om aan voldoende geld, 'brick bucks' genoemd, te komen. Bovendien zit er heel wat achter een betaalmuur en dat is onacceptabel wanneer je er mee geconfronteerd wordt in een garage, zeker als je weet dat ook veel kinderen het spel spelen.

Wanneer je de singleplayerervaring uitgespeeld hebt, kan je natuurlijk aan de slag online. Hier kan je een race of een beker spelen. Dit is in kartgames vaak de modus waar ik het meest naar uitkijk. Op zich heeft LEGO Drive 2K alles om online te slagen. De circuits zitten goed in elkaar en het is natuurlijk nog leuker om online een vijand total loss te knallen. Helaas is online niet altijd evenveel volk te bespeuren en speel je vaak een potje met acht karters met maximaal vijf online spelers. Bovendien is de menustructuur vrij loom en traag. Ik heb zeker plezier gehad online, maar ik had persoonlijk er wat meer van verwacht. Er zijn ook enkel gewone races te voltooien, terwijl andere titels in het genre ondertussen hebben aangetoond dat je online verschillende kanten uit kan.

LEGO Drive 2K is in de kern een leuke kartgame. De kleine verwijzingen naar LEGO in de solide gameplay pakken goed uit en het blijft leuk om tijdens het racen van alles te breken. De singleplayer zorgt echter voor gemengde gevoelens. De quasi verplichte zijmissies en opdrachten voelen al snel repetitief aan. Je wilt al snel gewoon racen en het is jammer dat je dat dan gewoon niet kan doen. Het verplichte grinden en de vele microtransacties zorgen eveneens voor een wrange nasmaak. LEGO Drive 2K zorgt alleszins voor een interessant alternatief voor Mario Kart op de Xbox, maar de jackpot wint hij niet. Daarvoor is het geheel net niet uniek genoeg en is de diepgang, die er wel is, net niet voldoende om mij vaak te doen terugkeren.