• Enorm veel content
  • Marvel zorgt voor sterke LEGO-games
  • LEGO Avengers komt beter uit de verf
  • Geen verbeteringen
  • Hierdoor vooral voor nieuwelingen
  • Alleen digitaal verkrijgbaar (voorlopig)

Batterijen, spannende singleplayeravonturen, online shooters zonder microtransacties of Battle Royal games voor volwassen... Je kan als gamer van alles tekort komen. Waar je echter nooit last van zal hebben, is een gebrek aan LEGO-games. Zo kregen we in Oktober vorig jaar LEGO DC Super-Villains voorgeschoteld en niet heel lang geleden zelfs de videogame van de tweede Lego Movie. In de tussentijd verscheen ook nog eens de opgepoetste collectie van de games van Harry Potter. Een vergelijkbare verzameling is er nu uitgebracht met de Marvel-games. Is LEGO Marvel Collection een aanvulling voor je digitale blokkencollectie of is het nu toch echt wel iets teveel aan het worden?

Wat zit er in de collectie?

LEGO Marvel Collection bundelt het in 2013 verschenen LEGO Marvel Super Heroes, zijn opvolger uit 2017 en de in 2016 verschenen spin-off LEGO Marvel's Avengers, dat een samenraapsel is van verschillende bioscoopfilms zoals the Avengers en Iron Man 3. Daarenboven voegt de collectie alle verschenen DLC hieraan toe. In de praktijk houdt dit voornamelijk een hoop extra personages in voor elk van de drie games en een vijftal nieuwe levels voor LEGO Marvel's Avengers en LEGO Marvel Super Heroes 2. Vooral bij deze laatste is dat interessant. Er werd namelijk nog regelmatig content uitgebracht dat gebaseerd werd op de Marvel-films. Zo zijn personages en een level toegevoegd van het vorig jaar verschenen Ant-Man and the Wasp.

Digitaal winkelen

Deze collectie is (voorlopig) enkel digitaal verkrijgbaar. Meteen naar de stad hollen om de lokale gameboer te steunen in deze barre tijden zit er dus niet in. Daarnaast is dit ook werkelijk een digitale bundel van alle verschenen games. Je krijgt dus gewoon elk stukje apart zoals dat ooit verschenen is. Dit houdt in dat er geen enkel grafisch verschil is met de eerder verschenen titels, waarvaan de oudste toch al dik vijf jaar oud is. Is dit een probleem? Niet echt, je speelt deze games natuurlijk niet voor het grafische aspect, maar het is toch iets waar je als gamer rekening mee moet houden. Mocht je een van de drie games al eens eerder gespeeld hebben, dan kan je dus ook gewoon verder waar je ooit gebleven bent en er zijn geen nieuwe achievements te verdienen.

LEGO Marvel Super Heroes nog steeds actueel

LEGO games zijn vaak gebaseerd op bestaande films. Dit is voor beide LEGO Marvel Super Heroes-games niet het geval, waardoor het zich kan focussen op een eigen verhaal. Hierdoor voelen de games nog steeds hedendaags aan. Misschien zelfs een beetje actueel, met Captain Marvel die op dit moment draait in de bioscoop. Natuurlijk kan dit personage niet ontbreken in de grote lijst die we tegenkomen in de games. Er zijn honderden verschillende personages, al komen sommige natuurlijk wel terug in de verschillende games. Wat ook terugkomt in al de games zijn de open werelden. Natuurlijk is dit ondertussen terug te vinden in elk LEGO-game, maar de allereerste Marvel Super Heroes was hierin toch één van de pioniers. Het spel kreeg hiervoor veel erkenning van het publiek, waardoor deze titel steeds geldt als een van de beste LEGO-games die tot nu toe verschenen is. Positief is dat deze titel nog steeds niet verouderd aanvoelt. Helaas is de reden hiervan even eenvoudig. In de titels die erna verschenen zijn, hebben we veel minder vernieuwing mogen ontdekken.

In het eerste deel is New York het decor van de open wereld. In deel twee gaat het verhaal verder in Chronopolis, een stad die gemaakt werd door Kang the Conqueror, de vijand van dienst. Deze gecreëerde stad is erg divers. Zo ga je van het oude Egypte naar een volledige onderwaterstad. Desondanks zijn deze LEGO-games qua concept net hetzelfde als alle andere. Eenvoudige puzzels oplossen, blokjes op elkaar toveren en vijanden neermeppen zijn hier je hoofdbezigheid. Toch blijft dit nog steeds interessant, omdat elke held eigen mogelijkheden heeft. Zo kan Spider-Man schieten met zijn web en kan Hulk wagens optillen.

LEGO Avengers komt beter uit de verf

LEGO Avengers was, net als het eerste deel, een game die ik al eerder gespeeld had. Ik geraakte er echter nooit volledig in. Het verhaal was een samenraapsel van verschillende films die ik toen nog niet allemaal gezien had. Buiten de nieuwe combo-aanvallen, die je met twee personages samen kan uitvoeren, waren er ook amper vernieuwingen. Heel vreemd, maar LEGO Avengers voelt sterker aan in deze collectie. Het springt er, door verschillende aspecten, net wat tussenuit. Zo zijn er vele remakes naar bekende films en wordt hier dan gebruik gemaakt van de stemmen van de originele acteurs. Enkele jaren later heb ik ook de tijd gehad om een paar superheldenfilms meer te zien, waardoor het feest van herkenning net wat groter is. Daarnaast geeft de game veel aandacht aan enkele unieke personages die we voorheen nog niet tegenkwamen. Het grootste voorbeeld hiervan is Fing Fang Foom, de grote draakachtige alien, die me ook altijd wel een beetje zin doet krijgen in een menuutje van de Chinees. Ook al komt hij ook voor in Marvel Super Heroes 2, we kwamen hem eerst tegen in LEGO Avengers. Daar is het echt een uniek personage, waarmee het leuk is om paniek te zaaien in Manhattan. Daarentegen kom je personages zoals de androïde Ultron enkel in dit deel tegen.

LEGO Marvel Collection is een gigantisch pakket vol content dat je nu kan kopen aan de prijs van zestig Euro. Hiervoor krijg je drie volledige games die samen nog honderdvijftig Euro kosten in de store. Natuurlijk kan je af en toe de games fysiek een stuk goedkoper op de kop tikken, maar toch blijft het een scherp aanbod. Daarbij krijg je dan ook nog eens alle verschenen extra's er bovenop. Helaas brengt deze collectie verder niets nieuws onder de zon en zijn dit eigenlijk gewoon volledig de games die eerder verschenen zijn. Er zijn dus geen grafische verbeteringen of enige vorm van nieuwe content. De pakketprijs is dus eigenlijk vooral voordelig voor gamers die slechts één of liefst geen van deze games gespeeld hebben. Heb je deze gemist en ben je een LEGO en/of Marvel-fan? Dan ben je met deze collectie uren zoet.