• Goede ligging in de hand
  • Gemakkelijk te gebruiken
  • Positie knoppen  "rechterkant"
  • Niet voor elke game
  • Vereist een sterke netwerkverbinding

Voor de deze hardware review is een exemplaar van de MG-X beschikbaar gesteld door Nacon.

Je moet onder een steen geleefd hebben om het niet gemerkt te hebben: Microsoft zet enorm in op cloud gaming. Dit huzarenstukje biedt je de mogelijkheid om te gamen op elk scherm in huis. Het systeem zit nog in zijn bètafase, maar zou tegen het einde van het jaar voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Eén van de schermen waar we het meest naar kijken op een dag is onze smartphone. Het is dus begrijpelijk dat Nacon, een bekende naam in de wereld van gameaccessoires, met een toestel komt om van je Android smartphone een handheld te maken. Is Nacon in zijn opzet geslaagd?

Past perfect in volwassen handen

Ik ben aan de slag mogen gaan met de MG-X. Toen ik hem uitpakte, viel mij meteen de kwaliteit op. Het toestel is gemaakt van stevig en wat harder plastiek, en valt niet uit de toon als je het vergelijkt met een gebruikelijke controller. De knoppen leken mij meteen wat klein, maar tijdens het spelen stoorde dit eigenlijk niet. Ik vond wel de locatie van de knoppen en de rechter thumbstick ongelukkig gekozen. De wisselwerking met je rechterduim tussen beiden voelt net wat minder vlot dan bij een gewone controller. Vooral in shooters zoals Halo: The Master Chief Collection viel me dit op. Zonder te spelen lijken de triggers erg stroef, maar tijdens het spelen had ik hier geen problemen mee. Integendeel zelfs, als volwassen gamer past het perfect in de hand en bieden alle knoppen net voldoende weerslag om aangenaam aan te voelen.

In principe kan je het enorm vergelijken met een Switch. Eigenaars van deze populaire handheld van Nintendo, gaan zich thuis voelen met de MG-X.

Eén met je smartphone

De MG-X kent aan de achterkant op de juiste plaatsen een flinke portie anti-slip. Dit is eveneens aan de voorkant, in het midden. Dit is de plek waar je je smartphone moet plaatsen. Dit doe je door het toestel wat open te schuiven. Hierbij is het wel even opletten, de "smartphoneruimte" van de controller is nogal aangespannen. Je moet dus zeker zorgen dat de smartphone er goed insteekt om ongelukken te voorkomen. Nacon heeft ervoor gezorgd dat smartphones tot 6,7 inch passen. Mijn Xiaomi Poco X3 met zo’n scherm van maximale grootte past dus perfect. Xiaomi heeft met de Poco X3 ervoor gekozen dat de camera aan de achterkant een beetje uitsteekt. Toch zorgt dit niet voor een probleem in combinatie met de MG-X. Mijn smartphone past er goed in en is verbazend stevig. Zodra eenmaal de smartphone erin geplaatst is, wordt alles een mooi geheel. Je hebt op dat moment een tamelijk groot blok in handen, maar dit stoort niet in een volwassen hand. Meer zelfs, ik kon eenvoudig nog berichten sturen of bellen met het toestel wanneer de MG-X gekoppeld was. Met de anti-slip aan de achterkant was ik ook niet bang dat mijn smartphone viel.

De smartphone koppelen doe je trouwens via Bluetooth. Dit werkt eenvoudig en ik heb hier weinig problemen mee ondervonden. Uitzonderlijk vroeg de Xbox Game Pass-app, de applicatie waar je mee kan gamen via streaming, om een controller te verbinden, terwijl die al aangesloten was. Even Bluetooth aan- en uitschakelen zorgde meteen voor een oplossing.

Streamen vraagt een uitmuntende verbinding

Het grootste probleem dat ik ondervonden heb kwam niet van de hardware, maar van de software. Het systeem van Microsoft is geniaal, maar helaas nog in de bètafase. Ik moest echt een hele sterkte verbinding hebben om fatsoenlijk te kunnen spelen. Ik heb het geluk deze week op vakantie te zijn, maar met de wifiverbinding van het hotel haal ik het niet. Ik was wel verbaasd dat het met een mobiel netwerk perfect ging. Het verbruikte wel wat data, maar met een onbeperkt abonnement kom je al een eindje.

Niet aangenaam voor elke game

Ik was tevens verwonderd dat de input lag mij niet stoorde bij games als Street of Rage 4, waar dit toch belangrijk is. Games zoals Forza Horizon 4 of Halo: The Master Chief collection vond ik dan weer persoonlijk niet zo leuk om te spelen. Ik weet niet of dit te wijten was aan de input lag, de wat kleinere controls of het te kleine scherm, maar zo'n games horen gewoon gespeeld te worden op het grote scherm. Ik heb een stuk Psychonauts 2 gespeeld en dit ging nog net. Voor kleinere, vaak indie titels, is het systeem geweldig, mits dus de voorwaarde dat je een ijzersterke verbinding hebt. Je kan de controller ook gebruiken met andere mobiele games die het gebruik van controllers ondersteunen. Dit is natuurlijk ook handig, want deze games groeien ook steeds meer in aantal.

Ook op het vlak van batterijduur hoef je je geen zorgen te maken. Nacon belooft een batterijduur van 20 uur, 8 uur bij het spelen, en dit lijkt mij zeker te kloppen. Een minpunt is dat je volgens mij nergens kunt vinden hoe je batterij er nog voor staat. Op het toestel zijn er bijvoorbeeld geen streepjes die de staat van de batterij verklappen, maar ook op mijn smartphone is dit bij bluetooth-instellingen volgens mij niet te vinden. Het lampje dat ook aangeeft of het toestel aan staat, gaat flikkeren en wordt rood wanneer de batterij bijna leeg is, maar dit heb ik alleen de eerste keer toen het toestel uit de doos kwam gezien. Ik wilde namelijk niet laten gebeuren dat het toestel leeg was als ik net aan het spelen was. Onderweg heb je namelijk niet altijd de kans om meteen op te laden. Hierdoor heb ik hem regelmatig opgeladen terwijl het misschien nog niet nodig was, maar dit is natuurlijk niet ideaal voor de batterij. Een indicatie op één of andere manier had eenvoudiger geweest.

In de doos wordt naast het toestel ook een oplaadkabel voorzien. De oplader voor in het stopcontact moet je zelf voorzien. De aansluiting op het toestel is USB-C.

Ik ben positief verrast door de Nacon MG-X. Hardwarematig is er, op wat details na, weinig op aan te merken. De controller voelt stevig aan en de input lag is in orde. Helaas durft het cloud gamen bij Microsoft nog wel wat te sputteren, zeker als de verbinding niet top is. De Nacon MG-X is een goede aanwinst voor iedereen die wil gamen op zijn smartphone. Hopelijk krijgt Microsoft snel het cloud gaming-systeem helemaal op orde.