We hebben weer een hardware review voor je: deze keer de Revolution X Pro Controller van Nacon!

• Plaatsing van de extra knoppen
  • Dolby Atmos voor headsets
  • Speelt enorm fijn...
  • ...alhoewel hij er wat goedkoop uitziet
  • Nutteloze en moeilijk plaatsbare attributen
  • Niet draadloos

Een tijdje geleden mocht ik aan de slag met de MG-X van Nacon. Deze accessoire kan gekoppeld worden aan je smartphone waardoor je een soort van handheld hebt, waardoor je via streaming je favoriete Xbox games kan spelen waar je maar wil. Ik was aangenaam verrast en was dus ook benieuwd toen ik hoorde dat ik een andere accessoire van Nacon mocht testen. Kan de Revolution X Pro Controller mij eveneens verbazen? Jullie lezen het hier.

De Revolution X Pro controller is, zoals de naam het natuurlijk doet vermoeden, een controller. En zoals de naam het ook doet vermoeden, is het er eentje voor de gamer die wat meer wil. Hierdoor moet deze controller eerder de concurrentie aangaan met populaire controllers als de Elite (Series 2), Scuf Instinct Pro en Razer Wolverine (V2). Zelf heb ik alleen de eerste generatie Elite Controller waardoor ik deze review-controller enkel hiermee kan vergelijken.

Bedraad en licht

Toen ik de controller uitpakte was ik in eerste instantie verbaasd over de inhoud van de verpakking. De controller kan verpakt worden in een leuke stevige hoes zodat je hem overal gemakkelijk kan meenemen. Daarnaast zit er ook een leuk plastiek doosje bij met allemaal attributen waarmee je je controller naar voorkeur kunt aanpassen. Helaas was ik wat minder te spreken over de kwaliteit van de controller zelf. Hij voelt niet premium aan. Het plastic voelt hard aan. De triggers maken een leeg en goedkoop geluid. De knoppen zien er groot en lomp uit. Ook de bekende Xbox-knop, waarmee je je console aanzet, kan geen licht geven. Het zijn details en het heeft misschien met licenties te maken, maar ik had voor een premium-controller meer verwacht. Daarnaast voelt hij voor mij nogal wat te licht aan. Dit komt onder andere omdat de controller geen batterij bevat. Hij kan dus enkel gebruikt worden als hij wordt aangesloten aan de console, met de meegeleverde USB-C kabel van drie meter. Naast het feit dat de controller dus wat licht aanvoelt – hiervoor komt later in de review een oplossing - is het onbreken van draadloze mogelijkheden voor mij persoonlijk een stevig minpunt. Mijn Xbox Series X staat in een vrij afgesloten kast, waarin weliswaar voldoende voorzien is in ademruimte voor de console, maar waar ik niet gemakkelijk een vaste controller aan kan koppelen. Ik kan mij ook voorstellen dat dit voor nog gamers zo is. Kinderen of huisdieren kunnen dan wel eens voor ongelukken zorgen. Toch snap ik het van Nacon ergens wel. De controller is met zijn adviesprijs van €109,99 een stuk goedkoper dan de premium draadloze controllers. De grootste concurrent is dan eigenlijk de Razer Wolverine (V2) die ook bedraad is.

Slimme plaatsing knoppen

Het gebrek aan kwaliteit en degelijk waar ik het eerder over had, viel me eigenlijk niet meer op toen ik éénmaal aan het spelen was. De controller ligt lekker in de hand en heeft net wat meer vlakken met grip dan andere controllers. Dit is als eigenaar van zweethanden een voordeel. Ook het goedkoop aanvoelen van de triggers valt eigenlijk niet op. Één van de opvallendste toevoegingen zijn de knoppen aan de achterkant. Dit kan je vergelijken met de pedaaltjes van de elite controller. Zelf heb ik deze amper gebruikt met mijn Elite controller, maar ik weet dat veel vrienden er niet meer zonder kunnen. Bij deze controller ben ik van mening dat de onderste twee knoppen van deze vier, beter gepositioneerd staan dan de hendeltjes bij de Elite controller. Tijdens het spelen, heb ik ze alleszins even gebruikt en dit is een vooruitgang met de Elite Controller.

Software: aanpassen hoe je wil

Het allerbeste aan de controller is absoluut de app die je kan downloaden op je Xbox. Hiermee kan je je controller naar hartenlust aanpassen. Je kan toetsen anders toewijzen en je joysticks
aanpassen qua respons. Hetzelfde kan je doen met de snelheid, of traagheid van je triggers. Je kan ze ook softwarematig korter maken. Het leuke is dat de controller je wat voorbeelden geeft voor bijvoorbeeld sportgames, FPS-shooters of stealth-games. Je kan verschillende profielen aanmaken die je herkent aan de hand van een kleurencirkel rond de rechter joystick. Er zijn veel mogelijkheden en kleuren en het is dus niet alleen handig, maar ook een leuk gadget.

Daarnaast zit er ook Dolby Atmos ingebouwd in de controller. Als je een headset toevoegt, kan je dan ook genieten van deze revolutionaire audiotechniek. Het heeft echter ook een minpunt. De ingang voor de headset is een Jack 3.5 mm. Hierdoor kan ik het standaard meegeleverd headsetje van Microsoft niet gebruiken. Deze gebruikt namelijk een heel specifieke ingang. Veel gamers spelen met andere headsets, dus dit gaat niet voor iedereen een probleem zijn.

Vreemde, moeilijk plaatsbare en misschien wat nutteloze extra's

Naast de softwarematige aanpassingen, krijg je bij de controller dus ook een plastiek doosje. Hierin zitten onder andere een tweede paar thumbsticks in en een set ringetjes. Deze ringetjes zorgen ervoor dat je sticks minder beweeglijk zijn. Zowel de thumbsticks als ringetjes vervangen of toevoegen zorgen ervoor dat je nogal wat kracht op de sticks moet zetten. In het begin was ik echt bang om wat stuk te maken en helemaal is deze schrik nooit overgegaan. Het werkt niet echt soepel, zeker niet als ik het vergelijk met het veranderen van de thumbsticks bij mijn Elite Controller. Bij de Elite Controller werkt het met een magneet, waardoor brute kracht, zoals bij de Revolution X Pro niet nodig is. Daarnaast heeft de Elite Controller de mogelijkheid om je triggers handmatig korter te zetten. Dit lijkt me veel logischer en nuttiger dan het eventueel gebruik van de ringen. Zeker als je weet dat je dit softwarematig je joysticks wat kunt aanpassen. Het voordeel van de ringen en de thumbsticks is eerder beperkt, dus ik heb dit ook maar éénmalig gebruikt.

Naast de thumbsticks en ringetjes zitten er ook gewichtjes in het doosje. Deze kan je onderaan, waar je je controller met je handpalm vasthoudt, stoppen. Dit maakt de controller wat zwaarder en ligt hij steviger in de hand. Toch mocht hij voor mij nog net wat zwaarder zijn.

Ik heb de Revolution X Pro Controller van Nacon zorgvuldig getest en dit heeft voor gemengde gevoelens gezorgd. Zeker als je gaat vergelijken met andere controllers. Hij zit qua prijs tussen de, al uitstekende, standaard controller die tegenwoordig verkocht wordt aan €64,99 en de betere controllers zoals de Elite Series 2 die, zonder batterij, €179,99 kost. Het voordeel ten opzichte van een standaard controller is zeker de applicatie waarmee je de controller helemaal kan aanpassen. Het nadeel met bijvoorbeeld de Elite Controller is dat de attributen moeilijker te plaatsen zijn en misschien zelfs wat nutteloos ogen. Daarnaast voelt hij wat goedkoop aan, maar dit verdwijnt als je ermee speelt. Tot slot heb ik persoonlijk veel liever een draadloze controller. Dit weet je natuurlijk als je hem koopt, dus hier kan ik de ontwikkelaar niet op afrekenen.

Voor wie is het dan wel een aanrader? Gamers die bijvoorbeeld ook willen gamen op PC met een Xbox-controller, gamers die geen problemen hebben met een bedrade controller en wat naar hun budget kijken. Daarnaast zijn er ook zeker onmiskenbare pluspunten. Minstens twee extra knoppen op de achterkant zijn beter geplaatst dan de hendeltjes van de Elite Controller, heeft hij uitstekende grip, en is voor de liefhebbers en eigenaars van een deftige headset met Jack 3.5 mm ingang voorzien van Dolby Atmos.