• Toffe verhaallijn
  • Leuke graphics en animaties
  • Veel sterke minigames
  • Online spelen gaat niet
  • Komt meer tot zijn recht op de Switch

Gespeeld op Xbox Series X.

Soms worden personages zo populair dat ze een eigen game krijgen. Zo ook met Rabbids, die oorspronkelijk als behoorlijk irritante vijanden werden geïntroduceerd in de Rayman-reeks. Met Rabbids Party of Legends krijgen de konijnen een vervolg op hun begeerde partygames die vooral succes hadden op de Nintendo Wii.

Ik heb zelf nooit een Wii gehad, maar ik weet wel dat ik bij vrienden regelmatig een titel van de partygame-reeks Rayman Raving Rabbids gespeeld heb. Oorspronkelijk werden ze dus nog aangekondigd met Rayman als voorvoegsel, maar dit zijn ze dus ondertussen al ontgroeid. Ik was dan ook blij dat ik ongeveer vijftien jaar later met een nieuwe party game aan de slag kon. Dit genre is helaas zowel op kwalitatief als kwantitatief vlak niet erg goed vertegenwoordigd de laatste jaren.

Minigames ontdekken via de verhaallijn

Wanneer je de game opstart, kan je beginnen met een soort verhaallijn. In dit verhaal worden de Rabbids door een verkeerde druk op de knop van een tijdreiswasmachine gekatapulteerd naar Journey of the West, een Oosterse wereld gebaseerd op een boek. Om terug naar de gewone wereld te raken, dienen ze geschriften te verdienen door de partygames te voltooien. Het is best leuk om deze verhaallijn te doorlopen en het doet je van tijd tot tijd vergeten dat je een compilatie minigames aan het spelen bent. Om deze verhaallijn te doorlopen ben je een drie tot viertal uren bezig.

Leuk op Xbox, leuker op de Switch

Naast de verhaallijn is er natuurlijk ook een echte party mode. Hierbij kan je gewoon kiezen voor een speelsessie, afhankelijk van hoeveel tijd je hebt, of je kan een party mode samenstellen met de leukste partygames. Hierbij is natuurlijk heel wat verschil qua opdrachten en helaas ook qua niveau. Dit merk je vooral aan games die, volgens mij, ontwikkeld werden voor specifiek op een Nintendo Switch te spelen. Zo heb je partygames waar je gewoon moet schieten op een vijand en hindernissen jump 'n run-gewijs moet ontwijken. Hierbij moet je gewoon op een knop drukken en enkel “in de hoogte” mikken. ik vermoed dat dit met een bewegingssensor toch een andere en wellicht betere ervaring zou geven. Deze minigames komen dan wat minder over, terwijl je net merkt dat de ontwikkelaar qua animaties en aankleding hier vaak de meeste tijd in gestoken heeft.

Op jacht naar de beste score

Meer plezier ga je beleven met bijvoorbeeld een Guitar Hero-achtige minigame waarbij je ritmisch met twee tegen twee een reeks moet afleggen. Daarnaast zijn er ook enkele enorm simpele spelletjes, zoals bij een aftelklok zo dicht mogelijk bij nul proberen te eindigen. Zoals vaak bij partygames zijn sommige spelletjes zo eenvoudig dat daar net de sterkte in zit. De aftelklok stelt zo weinig voor, maar ik betrapte me er steeds op om toch nog voor een betere score te gaan. Ik kan me voorstellen dat dit ook met vrienden voor enorm veel plezier kan zorgen.

Gemaakt voor multiplayer, maar alleen offline

Helaas is dit meteen het grootste minpunt van het game. Het spel ondersteunt enkel offline multiplayer. Dit is ontzettend jammer voor een game die ontwikkeld wordt door één van de grootste ontwikkelaars ter wereld en voor een spel dat voor het overige best wel sterk presteert. Het game is logischerwijs ook ontworpen om met meerdere mensen te spelen. Dit merk je aan elk aspect van de game. Zo speel je eigenlijk de single-player met/tegen drie anderen. Sommige games zijn daarnaast twee tegen twee, wat erg leuk is met vrienden, maar erg raar overkomt als je alleen speelt. Overigens moet je, wanneer je vroegtijdig bent uitgeschakeld in een battle, wachten in de verhaalmodus tot de computergestuurde spelers klaar zijn.

Grafisch ziet het geheel er voor zijn genre enorm gelikt uit. De partygames worden opgesmukt door grappige animaties en leuke omgevingen. Ook aan een heel arsenaal konijntjes werd gedacht, die je, net als de minigames, natuurlijk dient vrij te spelen. Al had ik aan deze uitdaging weinig nood, want ik heb echt verrassend veel spelletjes meermaals gespeeld om mijn scores te verbeteren.

Met Rabbids Party of Legends heb ik op mijn Xbox Series X eindelijk een volwaardige partygame. De verhaallijn is best leuk om alleen te doorlopen en het aantal minigames is kwalitatief en divers. De game is gecreëerd om met meerdere mensen te spelen, maar helaas laat Ubisoft dit enkel offline toe. Daarnaast is de Xbox Series X misschien niet de beste console om het spel te spelen, je merkt namelijk snel dat het eigenlijk ontwikkeld is voor te spelen op de Nintendo Switch. Moest je specifiek op zoek zijn naar een partygame voor bij een avondje met vrienden doe je met Rabbids Party of Legends geen miskoop.