• Verschillende sporten
  • Gigantische open wereld...
  • ... waar heel veel te doen is
  • Glitches
  • Ghosts dragen niets bij
  • Gameplay had hier en daar verbeterd mogen worden

Riders Republic werd ontwikkeld door Ubisoft Annecy, dat in 2016 Steep voor zijn rekening nam. Steep, dat ik toevallig ook reviewde, kon me, ondanks vele goede bedoelingen, nooit echt grijpen. Steep kreeg gemengde reacties, wat misschien de reden is dat de ontwikkelaar niet met Steep 2 komt, maar met een nieuwe naam: Riders Republic. In Riders Republic moet je je de beste tonen in verschillende extreme sporten: mountainbiken, skiën, snowboarden en vliegen met wingsuits. Het spel kent een semi-verhaallijn en wordt gespeeld in een open wereld. Hiermee kan je het vergelijken met de Forza Horizon-reeks.

Nationale parken bezoeken

Je speelt een jong talent dat klaar is om de wereld te veroveren, en al snel ontmoet je Suki op Riders Ridge. Riders Ridge is de uitvalbasis van alle extreme sporters en doet dienst als hub. Hier kan je bijvoorbeeld online wedstrijden zoeken of je kleding aanpassen. Het game wordt gespeeld in Noord-Amerika en neemt je mee naar echte Nationale parken zoals Bryce Canyon en Yosemite. Dit zorgt voor een gigantische open en gevarieerde wereld. Je kan hierdoor reizen hoe je wilt, al snowboardend, al mountainbikend, maar evenzeer op een sneeuwscooter. Het is al enorm leuk om er gewoon rond te reizen. Als je er toch even geen zin in hebt, kan je natuurlijk ook fast travel gebruiken om op je bestemming te komen.

Veel te doen om sterren te verzamelen

De uitdagingen zijn divers en voor alle sporttaken zijn ze ruim aanwezig. Zelfs als je één sporttak wat minder leuk vindt, kan je die gerust aan de kant laten. Je gaat je zeker niet vervelen of zonder content zitten. De uitdagingen variëren van zoveel mogelijk punten te scoren door trucs te doen tot de snelste te zijn in een race of binnen een bepaalde tijd wat voltooien. Daarnaast zijn er ook nog zijdoelen die je beter kunnen doen scoren. Hoe goed je het doet, vertaalt zich in sterren. Hoe meer sterren je in totaal haalt, hoe meer andere uitdagingen of gear je vrijspeelt. Wat ook leuk is, door de game op een andere moeilijkheidsgraad te zetten, verdien je meer punten. Ook kan je de gameplay aanpassen tussen arcade of net wat meer simulatie. Het blijft voornamelijk arcade gameplay, maar voor de liefhebbers kan je het spel wat in de richting van Steep duwen.

Over het algemeen was ik van de meeste sporten tevreden over de besturing. Het was natuurlijk even zoeken, want elk onderdeel heeft zijn eigen mogelijkheden. Ik had het gevoel dat ik, wanneer ik de game bijvoorbeeld later nog eens oppik, het weer snel onder de knie zou hebben. Dit had ik bijvoorbeeld met Steep niet. Ook is niet alles van de gameplay in orde. Soms werkt de camera niet mee of vind ik dat mijn figuur net wat te traag reageert. Toch heeft mij dit nooit geïrriteerd, vermoedelijk omdat ik uit interesse maar ook voor de review voldoende gewisseld heb tussen de sporten.

Met veel volk de berg af

Als ik dan weer even geen zin had in uitdagingen, ging ik maar gewoon terug naar de open wereld. In deze wereld zijn tal van zaken te ontdekken. Zo zijn er ballonnen te verzamelen en kan je informatie verkrijgen over de omgeving. Dat laatste lijkt nergens over te gaan, maar het is wel leuk omdat er locaties bij zijn die echt bestaan. Het is vooral een knap huzarenstukje hoe Ubisoft erin geslaagd is zo’n snelle game vlot te laten draaien. Natuurlijk hebben ze ervaring met open wereld games, maar met een Assassin loop je veel trager dan wanneer je gigantisch snel een berg afvliegt. Alles laadt, op een trage pop-up, meteen in. Dezelfde bewondering heb ik voor de Mass Races. Hier speel je met 64 man een gigantische race waar je je de beste moet tonen in alle sporttakken die de game rijk is. Ook dit loopt erg vlot. Grafisch ziet het game er mooi uit op mijn Xbox Series X, maar ik ben vooral onder de indruk van de grootsheid in combinatie met de vlotheid van het spel. Hier en daar heb je wel een grafische bug, maar echt storend wordt het niet.

Skiënde piraten

Gamers die nu geïnteresseerd zijn in Riders Republic, of een Steep 2 verwachten, moeten echter wel beseffen dat het toch vooral een arcade game blijft dat zich dan ook nog niet eens serieus neemt. Neem nu de outfits bijvoorbeeld: je kan je verkleden als een piraat of je in een dinopak steken. Dit valt vooral op omdat constant op je map andere spelers ronddwalen. Deze ghosts, met de personages van echte spelers, zien er nogal fake uit en brengen weinig bij. Je kan er zelfs gewoon gaan “door” staan, wat eigenlijk een tamelijk storende glitch is. Dit soort glitches zijn wat te vaak aanwezig. Zo sta je soms met je wiel van je fiets in een rots of is je snowboard gewoon half in de grond onder je.

In Riders Republic zit voor ieder wat wils. Er is meer dan voldoende te doen en de open wereld is gigantisch divers. Alles speelt ook bijzonder vlot op de nieuwste generatie consoles. De game heeft wat kleine glitches, zonder echt te storen. Hetgeen waar wel rekening mee moet gehouden worden is dat Riders Republic vooral draait om plezier. De gameplay is arcade en kan misschien net een tikkeltje beter, maar je moet vooral niet verschieten als er opeens een vogelverschrikker langs je gereden komen. Riders Republic is een logische keuze voor de liefhebbers van het genre, zeker als je beseft dat dit genre al even in de koelkast zit.