• Open wereld zorgt voor variatie
  • Groot pakket voor een kleine prijs
  • Besturing kon veel beter
  • Hiaten in de woordenschat
  • Unmasked valt wat tegen

Nederlandstalige versie en gespeeld op de Xbox One X

Na een eerste kennismaking in Scribblenauts Showdown mogen we na enkele maanden opnieuw onze fantasie de vrije loop laten. De franchise, die zijn oorsprong vindt in de Nintendostal, komt ditmaal naar onze console met een bundel van twee oudere titels: Scribblenauts Unlimited en Scribblenauts Unmasked: A DC Comics Adventure. Dezeworden verenigd tot Scribblenauts Mega Pack. Extra veel plezier, dus haal jullie kladblok maar opnieuw boven!

Een Sribblenautsgame op wijze van de chef

Waar Scribblenauts Showdown nog een partygame was en een beetje buiten de lijnen kleurde van de gekende formule, mogen we met deze twee titels eens een echte Scribblenauts spelen. Zoals jullie wellicht weten, is het in Scribblenauts de bedoeling om een oplossing van een probleem te schrijven. Wat heb je nodig om een katje te redden uit een boom? Inderdaad, een ladder. Wanneer je dit invult, krijg je een ladder om dat arme beest uit zijn hachelijke situatie te halen. Rond dit soort raadsels is het concept van Scribblenauts gebouwd. Natuurlijk was het antwoord van het voorbeeld zonet vrij duidelijk en eenvoudig. Het leuke van dit concept is net dat de antwoorden niet altijd voor de hand liggen en dat je dan eigenlijk je verbeelding kan, nee, moet gebruiken. Zo had je in bovenstaand voorbeeld evengoed een brandweerman kunnen oproepen. In Scribblenauts Unlimited wordt deze vrijheid dan nog eens uitgebreid door er een sandboxgame van te maken. In deze zandbak ga je als Maxwell, de protagonist in de reeks games, op zoek naar starites om zo je vriendinnetje Lily te bevrijden van een vloek. Deze vloek werd uitgesproken door een oude man die door Maxwell en Lily wat belachelijk werd gemaakt. Lily is hierdoor een standbeeld geworden, maar door starites in te leveren, kan je haar stukje per stukje ontdoen van beton.

De vrijheid van een open wereld zorgt voor voldoende variatie tijdens het puzzelen. Je gaat van de ene wonderlijke locatie naar de andere. Waar je in het begin nog vrij normale locaties tegenkomt zoals een boerderij en een stad, word je al snel losgelaten in een bos vol aliens en dinosaurussen, een piratenboot met spoken of een woestijn met wilde dieren. De oplossingen van deze puzzels worden natuurlijk ook steeds gekker. Wat doe je met een schildpad met een identiteitscrisis die liever een eendje wil zijn? Die geef je gewoon vleugels natuurlijk!

Scribblenauts Unlimited: Hoe gekker, hoe liever

Scribblenauts Unlimited geeft je dus alle vrijheid om out-of-the-box te denken. Dit houdt het zelfs interessant voor volwassen gamers die normaal hun Xbox enkel aanzetten voor pakweg Fallout of The Witcher. Jammer genoeg wordt die vrijheid soms tenietgedaan door vreemde oplossingen of het ontbreken van woorden. Op de vraag “Wat brengt het personage aan het lachen?” had ik clown geantwoord. Het game nam dit niet aan als een oplossing, terwijl eventjes later ongeveer dezelfde vraag gesteld werd en ze wel akkoord gingen met het feit dat een clown wel degelijk grappig kan zijn. Ook moest ik eens een motorfiets “klaarmaken” in een kookpot. Hier had ik attributen voor nodig. Echter had je volgens het game geen motor nodig voor een motorfiets… Een andere keer moest ik eens een verloederde buurt opwaarderen. Een cinema bouwen vond ik een goed plan. Helaas stond dat woord niet in de woordenschat. Ik heb dan maar een bioscoop gebouwd, want dat was wel bekend. Toch stoort het slechts in uitzonderlijke gevallen. Meestal kan je wel snel op een alternatief komen en als dat ook niet lukt, heb je al snel recht op een tip. Toch beperkt dit de vrijheid die je tegenkomt in de titel van het game. Hoezeer ook de ontwikkelaar het game heeft volgegooid met woorden, het voelt het niet alsof er een oneindig bereik is. Ik was trouwens af en toe verbaasd over het niveau van de puzzels. Een middel tegen scheurbuik? Door even te googelenzag ik dat je deze aandoening krijgt door een gebrek aan vitamine C. Een citroen bracht dus redding. Het wat jongere publiek, die wellicht de voornaamste doelgroep van de game zijn, leren alvast iets bij tijdens het spelen.

Scribblenauts Unmasked: Leuke sfeer, mindere game

Ondanks dat ik mij onverwachts goed geamuseerd heb met Scribblenauts Unlimited, keek ik vooraf toch vooral uit naar het andere deel in het pack. In Scribblenauts Unmasked heb je immers de kans om aan de slag te gaan met het gigantisch arsenaal aan helden uit het universum van DC. Grote bekenden zoals Batman en deGreen Latern zijn natuurlijk aanwezig, maar ook minder bekende namen zoals Deadshot ga je tegenkomen. Ook de locaties, met onder andere Gotham City en Metropolis, herkennen we van het witte doek. Straffe crossover? Absoluut, maar ook niet zo onlogisch. Scribblenauts heeft als uitgeverij namelijk Warner Bros. Interactive Entertainment, die natuurlijk ook de eigenaars zijn van de rechten op DC Universe. Helaas duwt ontwikkelaar 5th Cell in Unmasked hun eigen sterkte wat te vaak naar de achtergrond. Net zoals bij Unlimited heb je met Unmasked af en toe opdrachten die niet meteen betrekking hebben op woorden. Een attribuut zoeken of een vijand aanvallen bijvoorbeeld. In Unmasked ben je echter net wat te vaak bezig met hetstrijden tegen de bandieten van DC, terwijl hierbij het amusante woordspelletje wat te veel op de achtergrond belandt. Bovendien werkt de gameplay van het vechten in beide games niet zo fijn.

Besturing ietwat matig

Scribblenauts Showdown introduceerde reeds een gemakkelijk systeem om woorden snel te typen. Net zoals met een oude gsm kon je per knop enkele letters selecteren in een cirkel. Van zodra je enkele letters had ingetikt, werd de lijst met woorden die nog mogelijk waren steeds korter. Als hetwoord dat je wou nemen op het scherm komt, kan je het eenvoudig selecteren. Helaas hebben andere aspecten van de gameplay minder goed de overstap naar de Xbox overleefd. Zo heb je steeds het gevoel dat je net een stap te ver moet doen. Om een puzzel te vinden moet je vaak op een NPC klikken om te zien of ze er staan als opvulling of je een puzzel voorschotelen. Hierdoor ben je vaker dan je lief is op zoek naar de juiste personage met een puzzel. Ook dien je net op de juiste plek te staan om dat mannetje te selecteren. Dit werkt niet altijd even goed en komt wellicht omdat het game oorspronkelijk met een Wii U-controller, pennetje of muis gespeeld werd. De optimalisatie naar een controller is hier niet helemaal goed gelukt. Gelukkig kan je wel via het menu een modus selecteren waardoor je meteen ziet welke NPC een opdracht heeft. Dit zorgt voor wat tijdsbesparing, maar dit menu had perfect meteen op het speelveld geïntegreerd mogenworden. Er is namelijk voldoende plaats hiervoor op het scherm. Dit zou de gameplay net wat vloeiender maken, maar vooral ook wat meer aanpassen aan de huidige normen van een consolegame. De tips die je kan ontvangen moet je trouwens selecteren via hetzelfde menu, waardoor je ook hier met hetzelfde probleem zit. Op grafisch vlak heeft het game daarentegen de stap naar next-gen wel kunnen zetten. Scribblenauts Mega Pack ziet er bijzonder scherp en kleurrijk uit. Je wordt er meteen blij van en ook de vrolijke achtergrondmuziek draagt hieraan bij.

Scribblenauts Mega Pack is simpelweg gewoon veel beter dan zijn “voorganger” Showdown, de titel die we enkele maanden geleden mochten ontvangen. In Scribblenauts Unlimited gaan we terug naar hetgeen waarmee de reeks zoveel succes oogstte. Dit houdt in dat je je van je creatiefste kant mag laten zien om de puzzels op te lossen. Op zich ben je bijna constant hetzelfde te doen, maar door te werken met een gevarieerde open wereld, wordt het nooit saai. Het tweede deel van het pakket, Scribblenaut Unmasked, is echterwel wat minder boeiend. Hier is ontwikkelaar 5th Cell de sterke punten uit de vorige games wat uit het oog verloren. Hierdoor ben je net wat te vaak precies een matig uitgewerkt actiegame aan het spelen. Gelukkig maakt de sterke DC-sfeer daar wel wat goed. De besturing kon ietwat gebruikersvriendelijker en hetzelfde is gedeeltelijk te vertellen over de woordenschat. Ondanks dat het spel ongeveer 95 procent van mijn voorstellen kon aanvaarden, zit je soms in de knoop met een, nochtans logisch, antwoord. Ofwel zitten er enkele hiaten in het gigantisch arsenaal aan mogelijkheden ofwel is mijn fantasie toch een beetje buiten proportie. Hoe je het echter went of keert, met deze Mega Pack is Scribblenauts terug van weggeweest!