• Op zich een leuke hersenloze shooter
  • Audio is behoorlijk
  • Dialogen met NPC zijn wel interessant
  • Gedateerde graphics
  • Domme vijanden
  • Missies lijken erg op elkaar

James Cameron is één van mijn favoriete regisseurs. Hij bracht ons met Avatar en Titanic twee van de drie meest succesvolle films ooit. Daarbovenop stond hij, als regisseur en scenarioschrijver, aan de wieg van illustere filmreeksen als Aliens en Terminator. Beide reeksen hebben nog steeds een gigantisch cultstatus, en ook krijgen ze regelmatig nog nieuwe games en films. Zo kwam er enkele jaren geleden het sterke horrorspel Alien Isolation uit. De Terminator-reeks daarentegen krijgt dit najaar twee nieuwe producten: een film én een game. Dat laatste, Terminator: Resistance, heb ik voor jullie mogen testen.

Niet gebaseerd op de recente film

Om misverstanden te voorkomen; het spel is niet gebaseerd op de laatste film, Terminator: Dark Fate. Terminator: Resistance speelt dertig jaar na Judgment Day, je weet wel, die apocalyptische dag waar de oorlog tussen de mens en de machine begon. De machines hebben de macht overgenomen en de enige hoop voor de mensheid is de Resistance. Jij bent Jacob Rivers, een lid van deze laatste strohalm. Jouw team is echter aangevallen geweest en jij bent de enige overlevende. Toch stopt de gruwel voor jou niet. Je bent om één of andere reden belangrijk voor Skynet en de machines blijven je achtervolgen. Er is zelfs een nieuw soort Terminator ontwikkeld, ééntje die menselijke gedaantes aanneemt, en deze heeft het op jou gemunt.

Aan jou om na te gaan waarom je zo belangrijk bent én op zoek te gaan naar de rest van de Resistance én Skynet te verslaan. Geen gemakkelijke opdracht, zeker niet als je af en toe overlevenden tegenkomt waar je ook wat voor moet doen. Het leuke aan deze gesprekken is wel dat je hierdoor wat nieuwe achtergrondinformatie over de reeks krijgt, maar vooral dat je het verhaal een wat eigen richting kan geven. Al moet ik er wel bij zeggen dat naar mijn mening het effect niet zo groot is.

Grafisch achterhaald

Terminator: Resistance is een first-person-shooter met een licht RPG-systeem. Rivers krijgt constant taken die je brengen naar de verschillende locaties. Hier ontbreekt wel wat variatie. Zo ben je eigenlijk vaak bezig met gewoon wat te gaan zoeken. De locaties zelf zijn op zich vrij lineair, al heeft de ontwikkelaar wel moeite gedaan om het een wat open gevoel te geven. Dit is niet hun beste idee. De locaties lijken namelijk al erg op elkaar en zijn daarbij ook vrij kaal en grafisch nogal ruw en onafgewerkt. Hierdoor voelt het eigenlijk erg gedateerd aan. Gelukkig maakt de audio een klein beetje goed. De muziek die er is past perfect bij de apocalyptische setting. Ook de terminators en wapens klinken vrij goed. Helaas is de synchronisatie van de lippen van de NPC en wat ze zeggen wel van een wisselend niveau.

Domme Terminators

Wat ook jammer is, is dat het spel om verschillende redenen véél te gemakkelijk is. Normaal zou je gigantisch veel schrik moeten hebben van de Terminators, maar in deze game valt dat al bij al wel mee. De vijanden deinzen misschien voor niemand echt terug, maar dat is net het probleem. Ze zullen zich nooit ergens achter verschuilen en zijn hierdoor dus eigenlijk gemakkelijk neer te halen. Ook op andere vlakken loop het wat mis. Zo kan je met skillpoints vaardigheden ontgrendelen, bijvoorbeeld om “lockpicken” vrij te spelen. Hierdoor krijg je meer items tot je beschikking. Echter heb je deze loot totaal niet nodig, want je komt zowat alles meer dan genoeg tegen. Degene die wat uitdaging zoeken, beginnen dus best op één van de hogere moeilijkheidsgraden.

Wie de recensie leest, zal wellicht concluderen dat ik met Terminator: Resistance geen leuke tijd beleefd heb. Dit is echter niet het geval. Puur technisch valt er heel wat op aan te merken, maar als je aan het spelen bent, stoor je je aan de meeste zaken niet echt. Het is een hersenloze shooter geworden en eigenlijk had ik hier, nadat Doom Eternal werd uitgesteld, dit najaar wel nood aan. De minpunten die ik niet langs mij neer kan leggen is het feit dat de missies nogal op elkaar lijken en het probleem aan uitdaging. Toch kan ik de game zeker aanraden aan fans van dergelijke shooters of aan fans van de filmreeks. De adviesprijs van €59,99 is wel veel te hoog. Enkele weken na de release is deze titel al voor de helft van de prijs te verkrijgen, wellicht maakt dit de keuze voor mensen wat makkelijker.