• Interessante verhaalvertelling
  • Boeiende personages
  • Doet de franchise eer aan
  • Overzetting niet vlekkeloos
  • Nog steeds game-breaking bugs

Leoni Santbergen | woensdag 3 Dec 2014, 15:49

Telltale weet er een goed spelletje van te maken om hun bekroonde gameseries op veel verschillende platformen uit te brengen. Zo zijn ook beide seizoenen van The Walking Dead recentelijk op de Xbox One uitgebracht. Is deze overzetting de moeite waard om de spellen opnieuw te spelen?

Lee!

Even een korte samenvatting voor de mensen die de spellen of de franchise nog niet kennen: The Walking Dead draait om een zombie-uitbraak, waar overlevenden in en rond de Amerikaanse staat Georgia gevolgd worden. Het is ooit begonnen met de stripboeken van Robert Kirkman, die al snel werden vastgelegd op film voor de populaire televisieserie. De twee seizoenen van de Telltale game spelen zich in hetzelfde universum af, maar met andere personages. Hier en daar een kleine cameo van bekende televisie- en stripfiguren is niet uitgevlakt, maar de hoofdpersonages zijn helemaal nieuw.

De belangrijkste figuren zijn Lee, een universitaire docent die op weg was naar de gevangenis omdat hij de minnaar van zijn vrouw om het leven heeft gebracht, en Clementine, een klein meisje wiens ouders op vakantie zijn gegaan en niet meer terug wisten te komen nadat de hel los barstte. Lee treft Clementine in haar eentje aan en besluit de zorg over het meisje op zich te nemen. Ze ontmoeten onderweg naar veiligheid een hoop kleurrijke figuren die hen op verschillende manieren helpen: de goede weg op of de afgrond in.

Op mechanisch gebied draait het spel vooral om het maken van keuzes: het grootste gedeelte van de tijd zit je te kijken naar cutscenes waarin er vanalles gebeurd. Wanneer er een beroep op jou wordt gedaan, moet je keuzes maken: bijvoorbeeld waar je naar toe wilt gaan of wiens kant je kiest in een discussie. De andere personages onthouden deze keuzes en komen er vaak later op terug, zelfs in een ander seizoen. Het is dan ook erg leuk om te zien hoe het spel zich aanpast aan iets dat jij beslist hebt.

Next-gen storytelling

Ik denk dat bijna iedereen die wel een vage interesse in het spel of de franchise heeft, in ieder geval de eerste aflevering van seizoen één gespeeld heeft. Deze was namelijk lange tijd gratis op de Xbox 360 Marketplace. Deze nieuwe versie heeft heel erg weinig verschillen met de oudere, sterker nog: ik heb geen enkel verschil kunnen ontdekken. Geen grafische verbeteringen, geen andere animaties, het spel is zonder enige aanpassing overgezet naar de Xbox One, inclusief bugs en glitches. Zo stond de camera af en toe tijdens een conversatie gericht op de benen van de personages en ben ik zelfs vast komen te zitten in een aflevering die een bepaald stukje steeds opnieuw afspeelde. Het is bijzonder jammer dat Telltale niet de moeite heeft genomen om deze foutjes recht te zetten, aangezien het al een vrij simplistisch spel is.

Waarom zou je de spellen dan alsnog willen spelen op je nieuwe console? Wel, het is sowieso aan te raden om het hele spel door te spelen wanneer je er nog niet aan toe bent gekomen beide seizoenen te doorlopen. De savegame van seizoen één wordt gebruikt voor het tweede seizoen, inclusief de intermezzo '400 days' die je bij het eerste seizoen krijgt. Bovendien heeft het tweede seizoen een erg open einde en Telltale heeft eerder dit jaar al aangekondigd dat seizoen drie voor volgend jaar op de planning staat.

Buiten dit blijf het spel natuurlijk gewoon de game die we gewend zijn: het verhaal is steengoed en doet niet onder voor de televisieserie of de stripboeken. Je leeft echt mee met personages, iets dat het maken van keuzes op sommige momenten alleen maar moeilijker maakt. De sfeer in het spel is heel goed, het is niet zozeer de dreiging van zombies die je voelt, maar voornamelijk de sociale druk en ongemakkelijkheden die je in een dergelijke situatie ook zou hebben.

Telltale heeft met hun Walking Dead serie zeker een pareltje afgeleverd, en het einde is gelukkig ook nog niet in zicht. Als je op zoek bent naar een spel waarin je meegesleept wordt, is dit het spel dat je moet halen. Het is jammer dat de afwerking op de Xbox One te wensen over laat, maar dat is geen reden om het spel voor de nieuwe console links te laten liggen. Heb je beide seizoenen nog niet helemaal gespeeld of wil je je alvast voorbereiden op seizoen drie, dan is het geen straf om het spel nogmaals te doorlopen.