• Stuffy is enorm schattig
  • Sterke soundtrack
  • Bijzonder sfeervol
  • Unieke aspecten...
  • .. die op het einde kunnen vervelen
  • Wazig verhaal

Games ontwikkelen is al lang niet meer iets dat zich enkel in het buitenland afspeelt. Ook in Nederland en België worden er games gemaakt. Natuurlijk mogen deze games niet van een review ontbreken op onze website. Ik ging dus maar al te graag aan de slag met Woven, een game van Nederlandse makelij.

Nederlandse game die er bijna niet kwam

Het had niet veel gescheeld of Woven the Game had nooit het daglicht gezien. Na een mislukte Kickstarter-actie had ontwikkelaar Alterego Games namelijk onvoldoende geld binnengehaald om hun project af te ronden. Gelukkig voor de Utrechtenaren kwam er toch nog genoeg geld in het laatje om Woven te maken.

In Woven word je meegenomen naar een volledig door wol gecreëerde wereld. Je hoofdpersonage is Stuffy, een schattig knuffeldiertje dat niet weet wat zijn lot is in deze speciale wereld. De rust wordt namelijk verstoord door tal van gevaarlijke metalen machines. Al snel ontmoet hij een metgezel met hetzelfde probleem. Deze metgezel, Glitch, is een metalen vuurvlieg. Samen gaan ze op zoek naar antwoorden.

Sterke en schattige personages

Het verhaal wordt verteld door een warme stem aan de hand van rijmzinnetjes. Voor de jongsten onder ons – we mogen niet vergeten dat dit wellicht de grootste doelgroep van deze game is – is dit leuk. Als volwassen gamer had ik hier een haat-liefde verhouding mee. Het paste absoluut met het verhaal en het is zelfs vrij uniek. Toch begon het tegen het einde aan wat tegen te steken. Het verhaal blijft hierdoor nogal vaag, zeker als je de Nederlandse vertaling erbij gaat lezen. Voor het overige is er weinig aan de presentatie aan te merken, integendeel zelfs. Het spel is bijzonder sfeervol en voelt, op een positieve manier, aan als een goedkope Disneyfilm. De game maakt, wanneer je door de kleurrijke landschappen holt, gebruik van een zachte en sprookjesachtige “Lord of the Rings”-soundtrack. Wanneer het wat spannender wordt hoor je stoere, zelfs akelige, metal-muziek. Woven is niet bijzonder gedetailleerd, maar voor de doelgroep zal dit wellicht voldoen. Stuffy, en in mindere mate, Glitch zijn twee sterke personages die voldoende schattig zijn om een game te kunnen dragen. Zelfs zonder een woord te zeggen stelen ze je hart. En zelfs nog als Stuffy van gedaante veranderd is.

Allerlei kleurtjes en figuren breijen

Want dit is, naast het ontdekken van je lot, het hoofddoel. Glitch is bijzonder slim en heeft als gave te kunnen breien. Door het spel heen kom je verschillende machines tegen, waar je met een “Guitar Hero/Mastermind”-achtige minigame een blauwdruk voor een nieuw knuffeldier moet vrijspelen. Wanneer je dit lukt, kan Glitch aan een naaimachine je omvormen in een ander figuurtje. Hierdoor speel je andere vaardigheden vrij. Met een sterk diertje kan je bijvoorbeeld blokken wegduwen, maar met met vleugels kan je natuurlijk vliegen. Zo kan je op plaatsen geraken wat eerst niet lukte, denk bijvoorbeeld aan de overkant van rivieren. Daarnaast vind je over de hele de map verschillende stoffen met een eigen kleurtje. Dat kleurtje krijg je tot je beschikking door Glitch er op te laten zoomen. Je vind deze kleurtjes op de dieren die je tegenkomt, maar soms liggen ze ook gewoon verstopt in de omgeving of in een bloem. Ook deze voegen een puzzelelement toe. Zo moet je bijvoorbeeld Stuffy laten omvormen in een popje met een Burberrystofje om zo een gelijkaardige - maar modieuze - slang te kunnen passeren.

Door het groot aantal kleuren van stoffen en figuurtjes zijn er voldoende puzzelmogelijkheden. Echter volgen de puzzels vaak dezelfde stramien. Je vindt een nieuw stofje of figuurtje, je hebt wat in de buurt waarmee je met je nieuwigheid wat mee kan doen en je gaat verder. Voor kinderen valt dit misschien niet zo op, maar voor oudere gamers kan dit storend werken. Daarnaast vind ik de semi-open wereld net wat te groot. Zoals eerder aangegeven is het niet bijzonder gedetailleerd en je moet toch vrij veel rondlopen. De wereld had gerust wat kleiner mogen zijn en wat beter ingevuld.

Xbox One kent geen grote hoeveelheid aan sterke kindvriendelijke games, maar gelukkig is er nu een nieuw alternatief. Woven the Game komt van een kleine Nederlandse ontwikkelaar die het uitstekend heeft aangepakt. De personages zijn superschattig, de omgevingen bijzonder kleurrijk en het concept zelfs vrij uniek. Deze unieke punten zorgen voor een sterke game, maar ook voor een kanttekening voor volwassen gamers. Zo was ik naar het einde toe de rijmende verhaallijn wel beu en ook de puzzelstructuur heb je dan al lang door. Woven the Game is een uitstekende keuze voor de digitale Kerstman, zeker aan de beperkte prijs (€19,99) die het spel kost.